Enligt vad jag läst så fanns det en deltagare från Norrköping i Sveriges Värsta Bilförare som hette
Jessica Bäckman för ca 8 år sedan(2014-säsongen), som då alltså hade begränsade körkunskaper. Har tyvärr inte sett detta själv, tror inte jag sett ett enda avsnitt.
Lite ironiskt så har hon en lika blond namne
Jessica Bäckman som tävlar i bilracing. Denna Jessica har, ofta tillsammans med sin bror Andreas, tävlat i svenska STCC, Världsmästerskapet WTCC, TCR UK, TCR Germany och TCR Europe, och nu 2022-säsongen ska hon återigen tävla i TCR Germany..
OffTopic:
..där hon under gångna helgen slog till med TCR-karriärens första seger i öppningsracet på Oschersleben(där Mattias Ekström har en DTM-seger), efter att ha kört om danske pole position-innehavaren precis vid startlinjen(som i sin tur föll ner till femteplats pga en katastrofstart) och hon försvarade ledningen hela racet, under sista fem varven mot samme dansk. Ingen kunde ta sig förbi henne. Att se hennes ögon innanför visiret i ena onboard-kameran under racet hela tiden växelvis kolla framåt eller i backspeglarna för att hålla koll på dansken var riktigt roligt.
Till race 2 hade Jessica ingen kvaltid till pga tekniska problem under kvalet, och fick alltså starta 13de, allra längst bak, men hon stod för racets underhållning och körde om 8 killar och slutade på 5'te plats. Jag såg henne inte kolla speciellt mycket i backspeglarna under det racet. Typ inte alls.
Jessica ligger nu 3'a i tabellen. Nästa två race går av stapeln på Red Bull Ring 21-22 Maj, där det alltid brukar bli riktigt spännande race oavsett fordonstyp.
För den som vill se svenska kvinnor som både kan köra bil och vinna race, alla race i TCR Germany(plus huvudserien GT Masters och GT4 Germany, där tjejen
Gabriela Jilkova tävlar) går att se gratis i MotorsportTV-appen(finns till AppleTV/AndroidTV/FireTV).
MotorsportTV sänder för övrigt även British GT-serien, där svenska
Mia Flewitt tävlar i en McLaren, som i sin tur tog en klass-seger 2020(plus att
Jessica Hawkins tog sin första seger i supportklassen TCR UK förrförra helgen), och MotorsportTV visar även ELMS-serien där tjejen
Sophia Flörsch tillsammans med sin co-driver körde upp deras LMP2-bil från 10de startplats till 2a i säsongsöppningen för två veckor sedan(det var Sophia som stod för det stora hästjobbet), plus att det kör en vrålsnygg tjej-Ferrari i LMGTE-klassen med tre tjejer bakom ratten(
Sarah Bovy/
Michelle Gatting/
Rahel Frey), som även dom stora delar av racet låg i ledning, och borde vunnit om det inte vore för extremt otur tre ggr om med safety car.
Det är väl lite kontrast till kvinnorna i Sveriges Värsta Bilförare. Personligen föredrar jag kvinnor som vet vad dom sysslar med bakom ratten. Om det är någon mer som känner så, så passa på att kolla lite på all den motorsport med kvinnor som finns och sänds gratis. Har man Viaplay's sport så sänds även Ferrari Challenge Europe där, där fransyskan
Doriane Pin tagit båda segrarna i årets två första Trofeo Pirelli-race.