2006-06-06, 00:55
Medlem
Wandras avatar
Jag vet att detta börjar bli OTROLIGT tjatigt men asså..

Läste någonstans här på sidan att man inte kommer någonstans om man bara läser guider och tutorials om hur man lär sig hacking. Då undrar jag: Hur fan gör man då om man inte ens vet var man ska börja? Har hört att man ska googla mycket. Jo, men på vad? Man får bara upp massa reklam för Anti-spyware och dylikt.

Jag har velat lära mig det för jag vet inte hur länge som helst. Men jag vet ju inte vad man ska göra först. Vilka program ska man använda, vad gör man om man vill hacka t ex en Hemsida?
Citera
2006-06-06, 01:36
Bannlyst
Okej utan att ha nån speciell kunskap inom detta ämne skulle jag satsa på att googla på "hacking how to" eller liknande.

Det finns dessutom en hel uppskö böcker om ämnet, besök en bokhandel.
Tror det finns en bok som heter typ "Hacking for Dummies" eller nått sånt, ta ock kolla up den? Sen ta och allmänt lär dig om hur brandväggar och sånt fungerar.
Citera
2006-06-06, 01:36
Medlem
Seagates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wandra
vad gör man om man vill hacka t ex en Hemsida?

Letar säkerhetshål i antingen serverns programvara eller i själva webbsidorna. (Googla på "SQL-injection" och "brute force").

Enligt mig bör du absolut intressera dig för programmering och lära dig hur saker och ting fungerar inom datorernas värld, eftersom du då (på vägen) troligtvis kommer att upptäcka en hel del potentiella säkerhetshål. Sedan, när du börjat greppa detta, kan du börja fördjupa dig i hur du kan utnyttja de säkerhetshål du upptäckt genom ditt lärande.

Personligen brukar jag inte "hacka" (i bemärkelsen att leta och utnyttja säkerhetshål) eftersom jag känner att det inte ger mig någonting. Däremot letar jag så gott som alltid säkerhetshål i egenskriven mjukvara, vilket man alltid bör göra inom programmering.

// Farbror Seagate
Citera
2006-06-06, 01:42
Medlem
Wandras avatar
Okej, tack så mycket.

Just det.. Jag har hört att man ska kunna mycket om nätverk och hur det fungerar. Är det viktigt och hur lär man sig det på ett bra sätt?
Citera
2006-06-06, 01:54
Bannlyst
Ja, att vet hut nätverk är uppbyggda, hur brandväggar och hur routrar fungerar är vitalt.

Att veta hur portar och IP adresser fungerar är också viktigt.

Eftersom allt detta faller under "nätverk" så kan man väll sammafatta det som att ja.. det är bra att ha en förståelse för nätverk.
Citera
2006-06-06, 20:17
Medlem
knassanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wandra
Läste någonstans här på sidan att man inte kommer någonstans om man bara läser guider och tutorials om hur man lär sig hacking. Då undrar jag: Hur fan gör man då om man inte ens vet var man ska börja?

Strunta i hacking tills du har lärt dig:

* Programmera i C (hela språket)
* Grundläggande assemblerprogrammering
* Grunderna i hur TCP/IP fungerar
* Socketprogrammering

Hoppar du över dom grejerna kommer du ändå aldrig bli någon riktig eller bra hacker. Återkom när du är klar för vidare anvisningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in