• 1
  • 2
2021-09-07, 13:34
Medlem
JayJayAdamss avatar
825 kilogram mat – från kakor och majonnäs till köttkonserver – med borttagna bäst före-datum.

Förra veckan tvingades en närbutik i Malmö stänga efter att stadens livsmedelsinspektörer hittat mängder av gamla livsmedel till försäljning, rapporterar Sydsvenskan.

https://www.aftonbladet.se/matdryck/...ckt-vid-razzia

Någon som vet vilken butik det rör sig om?
Citera
2021-09-07, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams
825 kilogram mat – från kakor och majonnäs till köttkonserver – med borttagna bäst före-datum.

Förra veckan tvingades en närbutik i Malmö stänga efter att stadens livsmedelsinspektörer hittat mängder av gamla livsmedel till försäljning, rapporterar Sydsvenskan.

Bara att gissa vilken typ av butik och vem som äger……..oddsen kan inte vara så höga. Babbebutik.
Citera
2021-09-07, 14:11
Medlem
JayJayAdamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sovjet-Soyuz
Bara att gissa vilken typ av butik och vem som äger……..oddsen kan inte vara så höga. Babbebutik.

Att det är en mindre babbebutik i Rosengård, Nydala, Hermodsdal, Kroksbäck eller liknande område är en självklarhet men jag vill veta vilken. Någon måste ju bo i närheten och ha den som sin lokala livs/butik och sett att de varit tvungna att stänga kan jag tycka.
Citera
2021-09-07, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams

Akam Livs, Bennets väg 13, Rosengård..

TVZ
Citera
2021-09-07, 15:16
Medlem
JayJayAdamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TVZ
Akam Livs, Bennets väg 13, Rosengård..

TVZ

Tack. Var i den butiken när det var en ICA för många år sedan. Ganska stor lokal för att vara en närbutik. Ägaren är Ak*m Ebr*him verkar det som.
Hoppas han får på käften av upprörda stammiskunder som ätit hans gamla skitvaror.
Citera
2021-09-07, 15:19
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Lite konstigt att tro att detta ska funka i längden. Folk måste bli sjuka och tycka att varorna smakar skit. Lär inte funka i många dagar innan man blir överhopad av arga kunder.
Citera
2021-09-07, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Lite konstigt att tro att detta ska funka i längden. Folk måste bli sjuka och tycka att varorna smakar skit. Lär inte funka i många dagar innan man blir överhopad av arga kunder.

Aldrig sett ett avsnitt av den där showen när gordon ramsay besöker skit-reatauranger? Är inte super-ovanligt med skithak där man låter råttor böka omkring i skafferiet.

Folks egon kommer ivägen. Butiksägaren vägrade väl inse att hans affär rämnat för länge sen och har dillat omkring i förnekelse.
Citera
2021-09-07, 16:47
Medlem
Citat:
Du kan inte bli sjuk av att äta något som bäst före datum gått ur på. Själv äter jag gärna sådant som gick ut för tjugo år sedan. Det man kan bli sjuk av är sådant som gått förbi sista förbrukningsdag. Det är stor skillnad på dessa märkningar.
Citera
2021-09-07, 16:51
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Haha ... muslimer tänker ju att det är guds vilja om deras arsle öppnar sig och lackar toaletten.

i övrigt så blir man sällan dålig av mat som passerat BF-datum. Om du tror motsatsen så ber jag dig komma med exempel på mat som man blir sjuk, om inte förgiftad av. Smaken försvinner, konsistensen förloras, proteiner degraderas, sockermolekylerna bryts ner, men produkten i sig är fortfarande ätlig.
Citat:
Ursprungligen postat av Kallas
Du kan inte bli sjuk av att äta något som bäst före datum gått ur på. Själv äter jag gärna sådant som gick ut för tjugo år sedan. Det man kan bli sjuk av är sådant som gått förbi sista förbrukningsdag. Det är stor skillnad på dessa märkningar.
Klart som fan du kan bli sjuk av mat som inte har något sista förbrukningsdatum ... eller ska jag bjuda dig på tre år gammal miso-soppa i våtsubstans?
Senast redigerad av GoUoD 2021-09-07 kl. 16:53.
Citera
2021-09-07, 17:09
Medlem
Peripheryys avatar
En grej jag aldrig förstått är varför man inte går ut med namnet på en restaurang eller mataffär där det fuskats grovt.

Det vinner ju alla på. Seriösa företag får fler kunder och oseriösa företag kommer få färre kunder.

Jag som konsument hade gärna fått redan på om någon av stans pizzerior var dåliga. Blir ju rena gissningar annars.
Citera
2021-09-07, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallas
Fast så där kan man inte säga. Det är helt klart att bäst före datumet kan ses som en rekommendation för när varan senast bör förtäras och den håller ofta lång tid efter vad som anges, men det finns inga kavlitetsgarantier från tillverkare därefter att den håller hur länge som helst eller att man under inga omständigheter inte kan bli sjuk av den. I fallet med Hung Fat i Göteborg för några år sedan, som också fuskade med datummärkning, så var det folk som blev sjuka av kryddor, ett livsmedel som har bäst före datum. Passering av bäst före datumet för i praktiken över mycket av ansvaret till konsumenten och bör användas med omdöme. Då vill man som konsument naturligtvis också veta om livsmedlen passerat detta datum och inte förlita sig på att någon gniden affärsidkare gör denna bedömning åt en.
Senast redigerad av pf10 2021-09-07 kl. 17:32.
Citera
2021-09-07, 17:48
Medlem
Inget unikt, så är det i många av de sunkiga invandrarbutikerna, mitt intryck är att de snarast verkat se mellan fingrarna med detta under lång tid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in