• 1
  • 2
2021-09-07, 00:15
Medlem
Kör med Comhems egna router fick hem den för cirka 7 år sedan, streamar på twitch/youtube/tiktok samtidigt med 15m kabel till datorn skulle en uppgradering av router påverka något? Fått lite problem med lagg på twitch för tittarna det senaste datorn är extrem så det är de enda jag kan tänka på som krånglar.

Har 500 down 100 up.
Citera
2021-09-07, 00:25
Medlem
Hamprs avatar
Det är en god idé att skippa leverantörernas skräp, speciellt comhems. Du borde först testa att koppla datorn direkt till fibermodemet. Vilken bitrate försöker du streama i?
Citera
2021-09-07, 00:48
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jinxed666
Kör med Comhems egna router fick hem den för cirka 7 år sedan, streamar på twitch/youtube/tiktok samtidigt med 15m kabel till datorn skulle en uppgradering av router påverka något? Fått lite problem med lagg på twitch för tittarna det senaste datorn är extrem så det är de enda jag kan tänka på som krånglar.

Har 500 down 100 up.
Jag hade kontrollerat min anslutning med speedtest som första steg innan jag gick vidare för att se var min flaskhals befinner sig.
Citera
2021-09-07, 01:39
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Har 500 down 100 up.

Får du 100 up när du kör t ex bredbandskollen?

För övrigt, är det inte emot twitchs regler att streama på andra plattformar? Eller det kanske bara gäller om man monetiserar hos dom?
Citera
2021-09-07, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hampr
Det är en god idé att skippa leverantörernas skräp, speciellt comhems. Du borde först testa att koppla datorn direkt till fibermodemet. Vilken bitrate försöker du streama i?

6000k bitrate på twitch och youtube lär det vara mer
Citera
2021-09-07, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Får du 100 up när du kör t ex bredbandskollen?

För övrigt, är det inte emot twitchs regler att streama på andra plattformar? Eller det kanske bara gäller om man monetiserar hos dom?

Det är när man blir partner är endast affiliate atm
Citera
2021-09-07, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag hade kontrollerat min anslutning med speedtest som första steg innan jag gick vidare för att se var min flaskhals befinner sig.

Så om ett speed test visar att jag ligger på runt 500 née 100 up så ska inte routern vara något problem?
Citera
2021-09-07, 08:26
Medlem
Använd com hem som ett modem max om du måste via coax.

När jag sade upp com hem för fiber så sa kundtjänst att slänga routern, så mycket värd är den
Citera
2021-09-07, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sockerdrickan
Använd com hem som ett modem max om du måste via coax.

När jag sade upp com hem för fiber så sa kundtjänst att slänga routern, så mycket värd är den

Såg en router på INET d-link exor dir-x5460 ax5400 wi-fi 6 på lite rea nu från 1999->1599 är det en router som skulle duga?
Citera
2021-09-07, 09:47
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Det är när man blir partner är endast affiliate atm

Ok, ingen fara i så fall.
Citera
2021-09-07, 12:22
Medlem
Hamprs avatar
Citat:
6000k bitrate på twitch och youtube lär det vara mer

Streamar du till de olika ställena samtidigt? Om du skickar 6000 bitrate till flera olika ställen på samma gång så inte undra på att det laggar för tittarna. Du har bara 100 upp och det skulle räcka med ett ställe på 6000 bitrate för att i stort sätt maxa din upphastighet.
Citera
2021-09-07, 18:28
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hampr
Streamar du till de olika ställena samtidigt? Om du skickar 6000 bitrate till flera olika ställen på samma gång så inte undra på att det laggar för tittarna. Du har bara 100 upp och det skulle räcka med ett ställe på 6000 bitrate för att i stort sätt maxa din upphastighet.

Vad menas med 6000 bitrate, 600 KB/s? (Alltså inte Kb/s)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in