• 2
  • 3
2023-03-11, 09:45
Medlem
Sladdarens avatar
Har man oskivat bröd kan man skiva tjockare skivor (gärna bröd åt det vita hållet) och liksom trycka in brödet i mitten och ut mot kanterna på båda skivorna

Nu har man liksom en fördjupad form att lägga i ost skinka eller vad man gillar

Varför jag gör detta är därför jag avser att använda våffeljärnet att pressa ihop mackan och då kommer inte innehållet vilja sippra ut på sidorna med osten tex pga brödet har en "sargkant"

Våffeljärn får en fin bryning på brödet och vill man kan man även smöra under och över sidan av brödet innan man klämmer

Chicken and Waffles Grilled Cheese (Undra om det här är gott?) fast det är ganska långt ifrån en grilled cheese

https://galbanicheese.com/recipes/ch...grilled-cheese
Citera
2023-03-11, 12:32
Bannlyst
En god grillad macka bör göras i ugn för krispighetens skull. Enkel, och bara med ett bröd.

Mycket ost och rökt skinka på brödet är viktigt! Mina egna lyxmackor består utav 7 sorters ost jag låtit lagrat i Frankrike för just mina goda varma mackor. Av Ostmästare!

Nej, men det är gott om man har ett/två lager vanlig hårdost som fått smälta ner och gosa till sig, och en liten bit roqfort i mitten av smörgåsen.

Det är ganska gott!

Skära brödet på snedden när den kommer ut från ugnen, kan vara ett tips för er tonårskillar som tagit hem en flickvän för första gången.

Och det är väl allt i detta ämne tror jag.

Även om varma mackor är gott så uppskattar tjejer oftast att få dom i mindre bitar

Kvinnor gillar inte att glufsa i sig god mat dom vi killar gillar att göra.
Senast redigerad av SkynyrdNation 2023-03-11 kl. 13:16.
Citera
2023-03-14, 19:34
Medlem
ENTPs avatar
1. Två lagom tjocka skivor färskt levain eller annat riktigt bra men relativt basic och framförallt inte smaksatt bröd. Hyfast neutralt.
2. Lägg grevé på ena, max två lager från osthyveln
3. Bra rökt skinka, två-tre skivor typ
4. Lite dijonsenap och lite (LITE) flingsalt på skinkan
5. Här kan man lägga till en eller två mycket tunna skivor tomat men det är mest för variation på grundreceptet
6. Ett lager grevé
7. På med andra skivan bröd
8. Vanligt steksmör på ena sidan, om du är allvarlig så har du redan låtit den mjukna lite så att du kan bre på den men det brukar bli bra även med en tunn skiva med kniven direkt från smörblocket, vänd ner i elgrillen och lägg smör på andra sidan
9. Vettig elgrill som du låter förvärmas till cirka 60-70% kapacitet, inte för högt inte för lågt
10. Två-tre minuter eller tills osten har smält och det har fått fin yta på båda sidor
11. Låt svalna
12. Skär lite diagonalt rakt över
13. Servera med mineralvatten och gott svart kaffe om det är frukost, ett glas vin eller starköl och tomat- och löksallad med vinägrett på franskt vis om det är lunch, kanske lite extra skinka i steg 3 om det är lunch
14. Bjud tjejen som sov över kvällen innan
15. Förklara att livet är till för att levas för det här är fan inte någon light eller dietgrej
16. Tryck på henne igen men var försiktig för det här är sådant som får henne att tänka på dig resten av livet, stor chans för "oj jag blev gravid ska vi behålla barnet" etc

Det här är mitt bästa recept, frågor, förslag eller funderingar? Inb4 "det är ju för fan croque monsieur" ja det är det.
Citera
2023-03-14, 19:36
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Ngn som använt Gruyere i sin? Verkar riktigt nice.
Har testat och det blir rätt bra men den är inte sällan för stark och det är lite bortkastat. Gruyere är såpass god som den är att jag inte tycker man ska slösa den på en varm macka. Men värt att testa om du är nyfiken, definitivt!
Citera
2023-03-14, 19:58
Bannlyst
En bra fråga. Jag föredrar en enkel smörgås som jag tillagar i ugnen, så jag får lite utrymme för den goda osten och skinkan.

Många föredrar dubbelmackor, men jag tycker det blir lite för mycket bröd.
Citera
2023-03-14, 20:35
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Har testat och det blir rätt bra men den är inte sällan för stark och det är lite bortkastat. Gruyere är såpass god som den är att jag inte tycker man ska slösa den på en varm macka. Men värt att testa om du är nyfiken, definitivt!
Har testat men tog inte så mycket iom att den kan ta överhanden. Jag såg ett avsnitt av triple D när jag startade tråden en foodtruck gjorde en GC med gruyere, stekta champinjoner och hackad persilja. Gjorde en likadan och den blev dunder.
Citera
2023-03-14, 20:40
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Har testat men tog inte så mycket iom att den kan ta överhanden. Jag såg ett avsnitt av triple D när jag startade tråden en foodtruck gjorde en GC med gruyere, stekta champinjoner och hackad persilja. Gjorde en likadan och den blev dunder.
Det lät gott, men blev det inte lite fattigt på ost? Jag kan förvisso ha använt en gruyere av en något starkare variant. Känns lite fel att bland ut den med mildare sorter dock.
Citera
2023-03-14, 21:13
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Det lät gott, men blev det inte lite fattigt på ost? Jag kan förvisso ha använt en gruyere av en något starkare variant. Känns lite fel att bland ut den med mildare sorter dock.
Jag använde mozzarella med, kanske inte idealisk men jag tyckte det blev bra. Tror nog man inte ska gå starkare än gruyere, är osten "funky" så upplever jag att det blir inte gott när den kommer i kontakt med värme.
Citera
2023-03-14, 21:49
Bannlyst
En grej bara. Om ni har en brandvarnare framför spisen så.. Det kommer att gå i gång som fan!

Det har hänt att jag slagit mig otroligt illa när jag steg upp på den lilla vingliga stolen för att försöka stänga av den

Tro inte annat!
Citera
2024-12-28, 10:04
Medlem
Masingas avatar
Gjorde en nu till frukost. Surdegsbröd, gruyere ost, lökchutney, och skinka. Supergott.
Citera
2024-12-28, 11:57
Medlem
Sladdarens avatar
Grillad fralla med ost och ägg

Gör som vanligt, stek i stekpanna en dubbelmacka.. Sen vänder du hela smörgåsen i uppvispat ägg
dopp dopp schuum absorbtiion .. .. toppar med extra rivenost på och steker på det ochså

Kanske blir solkig ? Isf häller ni äggröran i stekpannan ganska tunt så det täcker en yta av 2 sidor av smörgåsen och placerar mackan nära kanten på äggspegeln.. "ägggrunda ytan". Sen när ägget är nära att koagulera på en sida så det går flippa runt ifrån stekpannans stekyta.. flippar du runt mackan som då limmats fast för att köra på andra sidan.. Du kan även ha ost i äggröran

Jag vet .. överförklarad info ;-)
Citera
2025-10-14, 21:08
Medlem
Sladdarens avatar
Inte testat det här men funderar på det men... Jag skulle dock föredra att man gör först grilled cheese som vanligt och lägger dubbelmackan i nåt hörn på ostpölen som karameliserad och sen viker man över halva. Men gillar man inte stekt ost så kanske man ska undvika det - som till viss del skär sig

https://www.youtube.com/shorts/rmCQWGyT1OA
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in