• 1
  • 2
2021-09-06, 16:47
Medlem
Då är det nu så att det ska göras drogtester på jobbet, vilket jag inte har något emot

Däremot vägrar ja stå å pissa framför någon jävel då jag tycker det är kränkande, så min fråga är enkel

Kan arbetsgivaren bestämma vilken sorts prov man ska ta? har inget emot att lämna blod eller saliv

tack på förhand
Citera
2021-09-06, 16:49
Medlem
Jasper.Newtons avatar
Ja dom kan bestämma. Om dom vill ha urinprov så strider du så långt det är möjligt, men i det här landet så har vi tyvärr konstiga lagar. Rökte du cannabis lagligt i Holland på din semester för 3 månader sedan? Ja då kan du tacka anställningen farväl.

Dom flesta kör salivprov idag.
Citera
2021-09-06, 17:26
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasper.Newton
Ja dom kan bestämma. Om dom vill ha urinprov så strider du så långt det är möjligt, men i det här landet så har vi tyvärr konstiga lagar. Rökte du cannabis lagligt i Holland på din semester för 3 månader sedan? Ja då kan du tacka anställningen farväl.

Dom flesta kör salivprov idag.

Var det för tre månader sen visar det inget alls så det stämmer inte.
Citera
2021-09-06, 17:37
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Cannabis --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2021-09-06, 17:58
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NavyHawkeye
Då är det nu så att det ska göras drogtester på jobbet, vilket jag inte har något emot

Däremot vägrar ja stå å pissa framför någon jävel då jag tycker det är kränkande, så min fråga är enkel

Kan arbetsgivaren bestämma vilken sorts prov man ska ta? har inget emot att lämna blod eller saliv

tack på förhand

Man up!

Du har säkerligen någon gång lyckats urinera i en urinoar med folk som står bredvid dig. Tänk dig att detta är samma sak. Och om du är orolig att åka fast - sluta knarka!
Citera
2021-09-06, 18:07
Medlem
Vid drogtest har jag aldrig varit med om att någon annan varit i rummet under tiden själva pissandet sker. Kan de ens kräva det?

Har flertalet gånger fått lämna drogtest i samband med jobbyten och liknande.
Citera
2021-09-06, 18:36
Medlem
Jasper.Newtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Var det för tre månader sen visar det inget alls så det stämmer inte.
Jodå man kan se spår av cannabis efter 3 månader.
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Vid drogtest har jag aldrig varit med om att någon annan varit i rummet under tiden själva pissandet sker. Kan de ens kräva det?

Har flertalet gånger fått lämna drogtest i samband med jobbyten och liknande.
Beror på vart du jobbar. Vissa nöjer sig med att stå utanför rummet.
Citera
2021-09-06, 20:03
Medlem
Citat:
Jodå man kan se spår av cannabis efter 3 månader.

Beror på vart du jobbar. Vissa nöjer sig med att stå utanför rummet.

Självklart kan du inte se det efter 3 månader. OM du ska kunna se det efter 3 månader ska du va både överviktig och rökt dagligen under flera år.

Har du rökt en eller ett par gånger på semester så är det ute i pisset efter max 1 vecka.
Citera
2021-09-06, 20:10
Medlem
Jasper.Newtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svaampenn
Självklart kan du inte se det efter 3 månader. OM du ska kunna se det efter 3 månader ska du va både överviktig och rökt dagligen under flera år.

Har du rökt en eller ett par gånger på semester så är det ute i pisset efter max 1 vecka.
Så... Man kan självklart inte se det, samtidigt som man kan se det om vissa kriterier uppfylls? Okej. FYI så ja, det stämmer att det kan synas efter 3 månader. Det stämmer inte att man måste ha rökt i flera år eller vara överviktig. Dock så vet jag vad du menar, om man rökt i flera år (eller några månader i sträck) så sitter det kvar i fettet längre och har man mer fett så stannar det kvar längre.

Ditt sista stycke motsäger sig nog inte någon, hur det nu är relevant är en annan fråga.
Citera
2021-09-06, 20:15
Medlem
Citat:
Så... Man kan självklart inte se det, samtidigt som man kan se det om vissa kriterier uppfylls? Okej. FYI så ja, det stämmer att det kan synas efter 3 månader. Det stämmer inte att man måste ha rökt i flera år eller vara överviktig. Dock så vet jag vad du menar, om man rökt i flera år (eller några månader i sträck) så sitter det kvar i fettet längre och har man mer fett så stannar det kvar längre.

Ditt sista stycke motsäger sig nog inte någon, hur det nu är relevant är en annan fråga.

Röker du på under semestern i Amsterdam för 3 månader så syns det självklart inte på urinprov efter tre månader. Eller vad tänkte du? Va semester flera månader lång?
Citera
2021-09-06, 20:37
Medlem
Jasper.Newtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svaampenn
Röker du på under semestern i Amsterdam för 3 månader så syns det självklart inte på urinprov efter tre månader. Eller vad tänkte du? Va semester flera månader lång?
Tror inte någon har påstått det.
Citera
2021-09-06, 21:54
Medlem
Alltså arbetsgivaren har ingen "skyldighet" att låta dig ta ett blodprov istället för ett urinprov om du vägrar pissa. De kan säga upp dig om du skulle vägra pissa, men det är en process i sig och kan vara avhängigt typen av arbete. Säg att du måste pissa några gånger per år, det är ett krav för att arbeta med vissa maskiner. Du vägrar, därav kan du inte arbeta, och då är uppsägningen väldigt nära. Å andra sidan om de bara kör randomtester på säg ett kontor (ja, jag har varit med om drogtester för tjänstemän som sitter vid datorer) och du vägrar, ja då kan du ändå bli uppsagd, men det blir nog en lite länge process.

Rent arbetsrättsligt blir du sannolikt inte uppsagd direkt om du skulle vägra, men arbetsgivaren kommer då klargöra konsekvenserna för dig och låta dig ta en liten funderare. Denna funderare du får lär knappast vara särskilt lång, på sin höjd kanske en dag.

AD gör i 2009 nr 36 flera uttalanden och klargör just frågan om drogtester på arbetet. Det är en del av arbetsledningsrätten att besluta om drogtester och behöver inte nödvändigtvis vara reglerat i något slags avtal. Givetvis måste arbetsgivaren förhandla i frågan, men denne har ändå beslutanderätten i slutändan. Drogtester anses heller inte stå i strid med artikel 8 EKMR, såvida de inte utförs under sådana former att det allvarligt kränker en arbetstagares integritet. Sker det av ett företag som utövar den typen av tjänster, samt att de är professionella och att testerna utförs diskret, ja då är det nog svårt att hävda en allvarlig integritetskränkning. Drogtester på arbetet ska vara en avvägningsnorm mellan arbetsgivarens intresse och arbetstagarens integritet. Detta torde dock inte spela någon större roll då arbetsgivaren tämligen enkelt skulle kunna motivera drogtester. Exempelvis med 3 kap 4 § AML som säger att arbetstagaren ska medverka i arbetet för att uppnå en god arbetsmiljö.

Jag kan inte heller se annat än att valet av testmetod, dvs piss, blod eller saliv är en del av arbetsledningsrätten. Ärligt talat har jag aldrig hört talats om en arbetsgivare som kräver/erbjuder blodprov. Brukar i min erfarenhet vara piss eller saliv. Salivprover har ju blivit ganska populärt. Det är enkelt att utföra, inte särskilt kränkande då du inte behöver dra fram kuken och pissa framför någon. Långt svar, men ja de kan absolut säga upp dig om du vägrar ett urinprov. Det är ingen "rättighet" du har att välja typ av testmetod. Enkelt uttryckt, om man arbetar på en arbetsplats som utför drogtester gör man klokast i att lägga ner drogerna och kanske begränsa användandet till semestern
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in