2021-09-12, 12:59
Avstängd
Sydsvenskans s k "kulturchef" Ida Ölmedal ägnar sig åt såsiga och undflyende utläggningar om dialektiken mellan begreppen säkerhet och trygghet i sin tungt placerade söndagskrönika kring bråket i centrala Lund och polisens svaga respons. Den rätt uppenbara avsikten är förstås att bagatellisera händelsen. Ingen utomstående blev ju skadad och ingen dog, så vad tjoar ni om? verkar Ida mena: hon fattar inte att det är oacceptabelt att stora gängbråk plötsligt bryter ut mitt på stora infarten till ett av Skånes största sjukhus samt 30 meter från järnvägsstationen.

Samtidigt har tidningen en stort uppslagen artikel som både toppar Lundasidorna och förstasidan i hela tidningen: "Familjerna förhandlar nu med varandra om fred, tror experter". Detta är en ren gissning, vilket framgår längre ner i artikeln: det finns inga konkreta tecken på några sådana förhandlingar, och den "expert" som SDS talat med är en kille som sysslade med gängkravaller i Göteborg för en del år sedan men som inte har någon insyn i det som händer i Lund - varken via polisutredningen eller några källor inifrån de här båda familjerna.
Senast redigerad av HepCat-X 2021-09-12 kl. 13:05.
Citera
2021-09-12, 13:40
Medlem
Rosa Luxemburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Sydsvenskans s k "kulturchef" Ida Ölmedal ägnar sig åt såsiga och undflyende utläggningar om dialektiken mellan begreppen säkerhet och trygghet i sin tungt placerade söndagskrönika kring bråket i centrala Lund och polisens svaga respons. Den rätt uppenbara avsikten är förstås att bagatellisera händelsen. Ingen utomstående blev ju skadad och ingen dog, så vad tjoar ni om? verkar Ida mena: hon fattar inte att det är oacceptabelt att stora gängbråk plötsligt bryter ut mitt på stora infarten till ett av Skånes största sjukhus samt 30 meter från järnvägsstationen.

Samtidigt har tidningen en stort uppslagen artikel som både toppar Lundasidorna och förstasidan i hela tidningen: "Familjerna förhandlar nu med varandra om fred, tror experter". Detta är en ren gissning, vilket framgår längre ner i artikeln: det finns inga konkreta tecken på några sådana förhandlingar, och den "expert" som SDS talat med är en kille som sysslade med gängkravaller i Göteborg för en del år sedan men som inte har någon insyn i det som händer i Lund - varken via polisutredningen eller några källor inifrån de här båda familjerna.

Vilket dravel av sydsvenskan om fredsmäklande. Ska alla leva lyckliga i alla sina dagar när freden väl mäklats? Den freden kommer vara lika stabil som härdsmältan i Fukushima. Fredsmäklare är heller inga heliga kor, det fick ”gudfadern” Pero Grujic erfara, när han togs av daga medan han fikade mitt på en öppen gata
Citera
2021-09-12, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThetingGoezWild
De ser inte ut som romer, troligtvis arab eller assyrier.

Mhalla eller vad de heter?
Citera
2021-09-14, 10:00
Medlem
JajoNej666s avatar
I Libanon är det än värre, och från Jordanien har många flyktingar tvingats fly en tredje gång på grund av kriget och är då i praktiken statslösa vilket vållar problem även i till exempel Sverige, då det inte går att skicka tillbaka en statslös flykting och inte heller är ett skäl till att ge uppehållstillstånd.

Varför vill inte deras respektive land ha dom?
Har själv märkt när man talar med dessa människor om vart dom är komna, ja då svarar dom alltid, Turkiet, eller Libanon eller Syrien, Irak osv men när man talar med deras äldre svarar dom ärligt med att dom var statslösa före sin avgång mot Väst.

Min fråga är varför erkände aldrig deras tidigare stat dess rätt som människa?
Det är just fruktansvärt.

Även tänker jag hur många idag grovt kriminella ljuger om att dom är statslösa när dom kanske inte är det utan enbart utnyttjar systemet?

Men som sagt helst vill jag veta varför man aldrig erkände dessa människor, pga vad?

https://sverigesradio.se/artikel/6351106

Allt fler föds som statslösa i Libanon
Problemen med statslösa barn växer. Det är barn som startar sina liv utan att bli medborgare och därmed riskerar de att bli utan rättigheter, som skola, sjukvård och jobb.

– Var tionde minut föds ett statslöst barn i världen, sa chefen för FN:s flyktingorgan UNHCR António Guterres för något år sedan.

Men Jean Mokhtar väljer att oroa sig mer för Libanons hårdare attityd mot alla syrier den senaste tiden.

– Polisen och militären är mycket respektlösa mot oss, säger han

En intressant länk.

Jag förstår inte dessa klaner, i hemlandet verkar det vara en fascist polis som styr och i Sverige där man är erkänd hotar man staten och spottar på polisen?
Senast redigerad av JajoNej666 2021-09-14 kl. 10:06.
Citera
2021-09-15, 10:27
Medlem
Jag trodde aldrig att jag skulle säga detta - men vad tar vi in för skit i Sverige?

Och hur kan våra förtroendevalda och politiker, ledare, chefer, underchefer, avdelningschefer, enhetschefer, distrikschefer...etc - tillåta att detta händer? A t t tillåta att det går så långt så att detta k a n hända?
Har ni makthavare (stora och små) funderat över att detta TRÄSK är det meningen att våra barn och ungdomar ska ta över en dag?

Jag lider med alla skötsamma, duktiga, trevliga, roliga, hjälpsamma nysvenskar som v i l l integrera sig i landet.
Libaneser, somalier, araber - som får skit för att deras landsmän/kvinnor inte kan sköta sig. Men så funkar vi människor, tyvärr
Det spiller över på alla

Nu duger det inte längre att blunda, titta bort och hoppas att problemen försvinner
Det duger inte heller att endast sitta på möten dag ut o dag in och diskutera och dokumentera problemen.
Och det duger inte att vara konflikträdd och skylla över problemen på någon annan instans eller chef
Det finns en problemlösning och det är dags att SÄTTA FART NU - innan det är för sent

För mig, personligen, var detta droppen som fick min bägare att rinna över
Citera
2021-09-15, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Jag trodde aldrig att jag skulle säga detta - men vad tar vi in för skit i Sverige?

Och hur kan våra förtroendevalda och politiker, ledare, chefer, underchefer, avdelningschefer, enhetschefer, distrikschefer...etc - tillåta att detta händer? A t t tillåta att det går så långt så att detta k a n hända?
Har ni makthavare (stora och små) funderat över att detta TRÄSK är det meningen att våra barn och ungdomar ska ta över en dag?

Jag lider med alla skötsamma, duktiga, trevliga, roliga, hjälpsamma nysvenskar som v i l l integrera sig i landet.
Libaneser, somalier, araber - som får skit för att deras landsmän/kvinnor inte kan sköta sig. Men så funkar vi människor, tyvärr
Det spiller över på alla

Nu duger det inte längre att blunda, titta bort och hoppas att problemen försvinner
Det duger inte heller att endast sitta på möten dag ut o dag in och diskutera och dokumentera problemen.
Och det duger inte att vara konflikträdd och skylla över problemen på någon annan instans eller chef
Det finns en problemlösning och det är dags att SÄTTA FART NU - innan det är för sent

För mig, personligen, var detta droppen som fick min bägare att rinna över

Beklagar bägarens situation.
Tyvärr är det ju så att om man ska hjälpa de som behöver hjälp så får man dras med att de som kan utnyttja det kommer försöka att utnyttja det hela.

Lösningen är såklart att fortsätta hjälpa och bli hårdare med att hantera utnyttjanden.

Sverige är väl känt i de delar av världen man kan komma med asyl från, som ett land där man får göra vad man vill och Svensken betalar!

Jag är med dig att det är ju bara tragiskt att folk som vill komma hit, jobba hårt och göra världen bättre för alla involverade nu ska behöva blandas ihop med... Packet...

Nu står vi ju dock här och vet mycket väl att inget kommer hända.
Filmad misshandel. Poliser på plats. Ingen har blivit anhållen för något.
Kommer någon att hamna i rätten så lär dom få 30 dagsböter eller en månad i fängelse.
Trots att vi veta att det är kriminella nätverk som rykt ihop och outat sig själva på öppen gata.

Vars vänder man sig för att få en regering som faktiskt kommer säga
"Kanske vi ska jobba för ett öppet och välkomnande Sverige där folk också känner är trygga under lagen, men inte över lagen"
Citera
2021-09-15, 12:11
Medlem
Lamotte säger följande:

TILLFÄLLIG VAPENVILA MELLAN KLANERNA I LUND
DEN ENA KLANEN FICK BETALA TVÅ MILJONER KRONOR
Det var i förra veckan som våldsamma sammandrabbningar utbröt mellan två klaner i Lund. Efter ett stort slagsmål vid järnvägsstationen fortsatte bråket utanför Lunds sjukhus, och enligt polisen var över 60 personer inblandade i våldsamheterna.
De två klanerna bakom konflikten heter El-Zein och Gültekin och efter bråket har flera möten mellan dem hållits.
Enligt en av mina källor, som har varit med på alla möten, har det nu nåtts en uppgörelse klanerna emellan för att skapa vapenvila.
Enligt honom har släkten Gültekin gått med på att betala två miljoner kronor i blodspengar till släkten El-Zein.
Hur kommer det sig att de går med på att betala två miljoner kronor?
– För att de förstått att de begick ett stort misstag. De attackerade först på bangatan och sedan på sjukhuset. De visste inte vad de gav sig in på, säger min källa.
Vem är det de betalar till då?
– Till överhuvudet. Till den äldste i familjen.
Känner polisen till det här?
– Ja, när vi blev stoppade av polisen igår berättade vi om uppgörelsen. Så polisen på gatan vet om det, sedan vet jag inte om den informationen gått högre upp.
Varför vill du berätta om det här?
– Jag vill att allmänheten ska veta att det är lugnt nu. För det som hände på sjukhuset var inte okej. Vanliga människor skall inte behöva uppleva sånt. Jag vill att folk ska veta att det är lugnt nu och att de inte behöver vara oroliga.
Jag har även pratat med polisen i Lund för att fråga om man känner till uppgifterna och vad man i så fall tänker om att man löser den här typen av konflikter med blodspengar istället för att blanda in polisen. Och om inte det är ett tecken på att rättsvårdande myndigheter har tappat kontrollen?
– Jag kan inte kommentera det i dagsläget, utan vi måste ha mer fakta på bordet innan vi kan ge oss på någon kommentar kring det, säger Joakim Nyberg vid polisen i Lund.
Dela gärna!
Har du något att tipsa om, tveka inte att höra av dig. Anonymitet utlovas.
Citera
2021-09-15, 12:37
Medlem
Så det blev för uppmärksammat och nu försöker dom sticka och gömma sig i sina hål tills folk glömmer bort att dom är två kriminella nätverk av icke-svenskar som huserar runtom i Sverige, helt fritt från konsekvenser.

Vad bra....
Citera
2021-09-15, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetSvenskaGuldet
Beklagar bägarens situation.
Tyvärr är det ju så att om man ska hjälpa de som behöver hjälp så får man dras med att de som kan utnyttja det kommer försöka att utnyttja det hela.

Lösningen är såklart att fortsätta hjälpa och bli hårdare med att hantera utnyttjanden.

Sverige är väl känt i de delar av världen man kan komma med asyl från, som ett land där man får göra vad man vill och Svensken betalar!

Jag är med dig att det är ju bara tragiskt att folk som vill komma hit, jobba hårt och göra världen bättre för alla involverade nu ska behöva blandas ihop med... Packet...

Nu står vi ju dock här och vet mycket väl att inget kommer hända.
Filmad misshandel. Poliser på plats. Ingen har blivit anhållen för något.
Kommer någon att hamna i rätten så lär dom få 30 dagsböter eller en månad i fängelse.
Trots att vi veta att det är kriminella nätverk som rykt ihop och outat sig själva på öppen gata.

Vars vänder man sig för att få en regering som faktiskt kommer säga
"Kanske vi ska jobba för ett öppet och välkomnande Sverige där folk också känner är trygga under lagen, men inte över lagen"

Exakt. Att fortsätta hjälpa och bli hårdare mot dom som utnyttjar - det är två ekvationer som går ihop

Våld och kränkningar i alla former ÄR FÖRBJUDET men kommer att förekomma överallt - i skolor, på jobben, i hemmen, ute på gatan osv, om ingen ser till att det efterföljs

Det är inte ok att vara gift med flera kvinnor - inga undantag
Det är inte ok att skjuta folk även om kriminella skjuter ihjäl varandra och vi får färre kriminella
Det är inte ok att två familjer slår ihjäl varandra på öppen gata i Lund
Det är inte ok att förtrycka sina barn eller gifta bort barnen utomlands
Jag personligen tycker att religiösa friskolor måste förbjudas - det är inte ok för dessa barn
Särbehandling och mobbning är inte ok

Socialtjänst och polis måste börja samarbeta
Polisen kan börja nedgradera x antal chefer som istället får patrullera på gatan - då skulle det börja hända saker

Våra föräldrar och farföräldrar skulle vända sig i graven om dom såg vad som händer i landet nu. Allt som dom kämpade för och lyckades uppnå - det är snart borta tack vare skit i ledningarna
Citera
2021-09-15, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Lamotte säger följande:

TILLFÄLLIG VAPENVILA MELLAN KLANERNA I LUND
DEN ENA KLANEN FICK BETALA TVÅ MILJONER KRONOR
Det var i förra veckan som våldsamma sammandrabbningar utbröt mellan två klaner i Lund. Efter ett stort slagsmål vid järnvägsstationen fortsatte bråket utanför Lunds sjukhus, och enligt polisen var över 60 personer inblandade i våldsamheterna.
De två klanerna bakom konflikten heter El-Zein och Gültekin och efter bråket har flera möten mellan dem hållits.
Enligt en av mina källor, som har varit med på alla möten, har det nu nåtts en uppgörelse klanerna emellan för att skapa vapenvila.
Enligt honom har släkten Gültekin gått med på att betala två miljoner kronor i blodspengar till släkten El-Zein.
Hur kommer det sig att de går med på att betala två miljoner kronor?
– För att de förstått att de begick ett stort misstag. De attackerade först på bangatan och sedan på sjukhuset. De visste inte vad de gav sig in på, säger min källa.
Vem är det de betalar till då?
– Till överhuvudet. Till den äldste i familjen.
Känner polisen till det här?
– Ja, när vi blev stoppade av polisen igår berättade vi om uppgörelsen. Så polisen på gatan vet om det, sedan vet jag inte om den informationen gått högre upp.
Varför vill du berätta om det här?
– Jag vill att allmänheten ska veta att det är lugnt nu. För det som hände på sjukhuset var inte okej. Vanliga människor skall inte behöva uppleva sånt. Jag vill att folk ska veta att det är lugnt nu och att de inte behöver vara oroliga.
Jag har även pratat med polisen i Lund för att fråga om man känner till uppgifterna och vad man i så fall tänker om att man löser den här typen av konflikter med blodspengar istället för att blanda in polisen. Och om inte det är ett tecken på att rättsvårdande myndigheter har tappat kontrollen?
– Jag kan inte kommentera det i dagsläget, utan vi måste ha mer fakta på bordet innan vi kan ge oss på någon kommentar kring det, säger Joakim Nyberg vid polisen i Lund.
Dela gärna!
Har du något att tipsa om, tveka inte att höra av dig. Anonymitet utlovas.

Spännande
Nu borde skatteverket ta överhuvud i ena klanen och kräva in skatt på dessa 2 milj
Citera
2021-09-15, 15:56
Medlem
RAMMVOGELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Exakt. Att fortsätta hjälpa och bli hårdare mot dom som utnyttjar - det är två ekvationer som går ihop

Våld och kränkningar i alla former ÄR FÖRBJUDET men kommer att förekomma överallt - i skolor, på jobben, i hemmen, ute på gatan osv, om ingen ser till att det efterföljs

Det är inte ok att vara gift med flera kvinnor - inga undantag
Det är inte ok att skjuta folk även om kriminella skjuter ihjäl varandra och vi får färre kriminella
Det är inte ok att två familjer slår ihjäl varandra på öppen gata i Lund
Det är inte ok att förtrycka sina barn eller gifta bort barnen utomlands
Jag personligen tycker att religiösa friskolor måste förbjudas - det är inte ok för dessa barn
Särbehandling och mobbning är inte ok

Socialtjänst och polis måste börja samarbeta
Polisen kan börja nedgradera x antal chefer som istället får patrullera på gatan - då skulle det börja hända saker

Våra föräldrar och farföräldrar skulle vända sig i graven om dom såg vad som händer i landet nu. Allt som dom kämpade för och lyckades uppnå - det är snart borta tack vare skit i ledningarna

Håller med om det du skriver men idag flyr erfarna socionomer från socialtjänsten pga alltför tuffa arbetsförhållanden.
In kommer unga/nyutexaminerade socionomer som får tattarViljo och Muhammed med kniv i byxan och antydningar....... redan innan lunchen.
Detta dag ut och dag in.

Det är totalt dödfött att tro att socialtjänsten ska kunna bidra med det som inte ens polisen klarar av!
Citera
2021-09-15, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RAMMVOGEL
Håller med om det du skriver men idag flyr erfarna socionomer från socialtjänsten pga alltför tuffa arbetsförhållanden.
In kommer unga/nyutexaminerade socionomer som får tattarViljo och Muhammed med kniv i byxan och antydningar....... redan innan lunchen.
Detta dag ut och dag in.

Det är totalt dödfött att tro att socialtjänsten ska kunna bidra med det som inte ens polisen klarar av!

Det innebär alltså att socialtjänsten är i samma situation som polisen där all erfaren, duktig och kompetent personal flyr sina arbetsplatser eller blir omplacerade pga att dom är "besvärliga".
Visselblåsare.

Och det blir det fritt fram för allt djävulskap där ingen gör rätt för sig och klanbråk och dödsskjutningar mitt på ljusa dagen är vardagsmat

Vill vi fortsätta så här? Vill vi att våra barn ska ta över detta en dag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in