I Libanon är det än värre, och från Jordanien har många flyktingar tvingats fly en tredje gång på grund av kriget och är då i praktiken statslösa vilket vållar problem även i till exempel Sverige, då det inte går att skicka tillbaka en statslös flykting och inte heller är ett skäl till att ge uppehållstillstånd.
Varför vill inte deras respektive land ha dom?
Har själv märkt när man talar med dessa människor om vart dom är komna, ja då svarar dom alltid, Turkiet, eller Libanon eller Syrien, Irak osv men när man talar med deras äldre svarar dom ärligt med att dom var statslösa före sin avgång mot Väst.
Min fråga är varför erkände aldrig deras tidigare stat dess rätt som människa?
Det är just fruktansvärt.
Även tänker jag hur många idag grovt kriminella ljuger om att dom är statslösa när dom kanske inte är det utan enbart utnyttjar systemet?
Men som sagt helst vill jag veta varför man aldrig erkände dessa människor, pga vad?
https://sverigesradio.se/artikel/6351106
Allt fler föds som statslösa i Libanon
Problemen med statslösa barn växer. Det är barn som startar sina liv utan att bli medborgare och därmed riskerar de att bli utan rättigheter, som skola, sjukvård och jobb.
– Var tionde minut föds ett statslöst barn i världen, sa chefen för FN:s flyktingorgan UNHCR António Guterres för något år sedan.
Men Jean Mokhtar väljer att oroa sig mer för Libanons hårdare attityd mot alla syrier den senaste tiden.
– Polisen och militären är mycket respektlösa mot oss, säger han
En intressant länk.
Jag förstår inte dessa klaner, i hemlandet verkar det vara en fascist polis som styr och i Sverige där man är erkänd hotar man staten och spottar på polisen?