Citat:
Ursprungligen postat av
Hurt-Åke
Snacka om att blanda tidsperspektiv hejvilt. Människan uppstod i Afrika och började röra sig därifrån för några hundratusen år sedan. Så visst kan man säga att vi alla härstammar från Afrika. Det beror på vilket tidsperspektiv man har. Man även säga att vi härstammar från fiskar. Det är lika sant men med ett helt annat tidsperspektiv.
Tråden handlar om vilka som kom till Sverige och eftersom Sverige låg under is fram tills för mindre än tiotusen år sedan och ingen tror att någon människa fanns förra gången det var isfritt här så är det väl lämpligt att vi tar det tidsperspektivet i denna i denna diskussion?
Läs mitt inlägg (nr 7 i tråden) så har jag förklarat hur det var! (Ungefär...)
Norra Indien som svenskens ursprung har ingen jävel föreslagit. Kanske någon galen indisk toknationalist i och för sig. Var har du fått det ifrån?
Jaha, nu fattar jag mer. Tack för lästipsen!
Så, du säger helt enkelt att det är rätt att säga att vi svenskar härstammar från både afrikaner och fiskar, det beror endast på vilket tidsperspektiv man tar. De är båda Sveriges ursprungsbefolkningar, det beror endast på hur högt upp man åker i helikoptern, vilken som framstår som urpsrungsbefolknigen. Nu är jag med.
Angående att svensken skulle komma från norra Indien, så var det någonting jag hört någonstans om att det var där det vita pigmentet uppstod för att sedan emigrera till europa. Vilket jag har svårt att se hur det gick till, samt varför någon skulle flytta från varma Indien till kalla Sverige. Men, det kanske inte har så mycket med verkligheten att göra, utan snarare det perspektiv jag just nu har. Att jag för att förstå det här behöver röra mig en del horisontellt i helikoptern istället för framåt. Ska pröva det och se om saker hänger ihop mer då.