2021-09-06, 08:43
Medlem
Jag hade tänkt att återuppta min löpning och när jag ändå är på det så hade jag tänkt göra videor på det. Nu undrar jag ifall det är någon som har koll på bra och prisvärd utrustning till ändamålet. Dels när det gäller mjukvara för att få bra kvalitet på filmen men även utrustning för att fästa fast kameran (antar att den sitter på huvudet).

1.Anti skak är givetvis ett måste så att inte videon kommer att studsa upp och ner vilket den naturligt skulle göra med en standard kamera.

2. Med tanke på att jag ska ha den på huvudet i flera timmar så är också vikt och bekvämlighet en viktig komponent. Jag kan inte ha något som tynger ner skallen i flera timmar.

3. Den ska tåla regn (även tyngre regn) samt helst kunna stå emot lättare stötar och slag. Jag tänker inte ägna mig åt bergsklättring eller bakåtvolter men det kan bli en del lättare off road löpning och lekmanna parkour.

Som bonusfråga till de mer insatta: Finns det något man måste tänka på när man utför sin löprunda. Måste man t.ex tänka på att hålla upp huvudet och inte titta för mkt åt sidorna eller ner i marken? Om det är någon som har personlig erfarenhet så skulle jag gärna ta åt mig av tips och idéer.
Citera
2021-09-06, 09:07
Medlem
förlåt, men varför vill man filma när man springer? Vad är grejen med det? Frågar med all ödmjukhet.
Citera
2021-09-10, 07:26
Medlem
Gissar att gopro är det som först dyker upp i tanken. Behöver inte vara senaste modellen, föreslå 4 eller senare, kolla blocket för begagnat. Kolla i Youtube hur andra gör, sök till exempel på gopro löpning eller gopro running. Exempel på tips:
https://www.youtube.com/watch?v=yGb0MqAOrdY
https://www.youtube.com/watch?v=L27YS7l5kso

Redigering och publicerin av filmen gör du i datorn eller telefon. Enklaste programmet räcker långt. Har du mac så finns iMovie redan i datorn som du kommer långt med. För windows får du ladda ner nåt. Det går att redigera i telefonen om du föredrar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in