• 1
  • 2
2021-09-06, 07:07
Medlem
winterwabbits avatar
https://www.expressen.se/dinapengar/...lska-dokument/

Citat:
Med hjälp av falska dokument misstänks bankkunder – i flera års tid – ha fått hjälp att lura till sig mångmiljonbelopp i bolån.
Flera banker har drabbats.
I centrum för de omfattande bedrägerierna står fem rysktalande personer.
– De vänder sig framför allt till folk som kanske inte har förankring i Sverige och som har svårt att få bostäder, säger den biträdande åklagaren Jonas Bergendal.
Det som nu rullas upp är en omfattande bolånehärva – med närmare 100 personer inblandade.

Såklart är artikeln låst.
Någon som vet mer eller har tillgång till hela artikeln?
Är åtal väckt så bör ju FUP finnas.

Många gånger har jag undrat vem fan som har råd med villorna i storstäderna, här verkar ju en del av förklaringen ligga.
Hur stor del av prisbilden i storstäderna drivs av bedrägerier?
Citera
2021-09-06, 08:01
Bannlyst
Det här är en sån typisk artikeln där man vill skylla inhemska problem på ryssen när det handlar om vårdslös räntepolitik av riksbanken. Bedrägerierna kan fortfarande ha hänt men effekterna på marknaden är rätt överdrivna.
Citera
2021-09-06, 08:05
Medlem
Duerfs avatar
Jag skulle tro att det har marginell påverkan på hus- och lägenhetspriser. Däremot finns en uppenbar penningtvättsrisk när någon får ett bolån baserat på förfalskade anställnings- och inkomstunderlag.
Citera
2021-09-06, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winterwabbit

Många gånger har jag undrat vem fan som har råd med villorna i storstäderna, här verkar ju en del av förklaringen ligga.

Det är så att prisökningen på fastighetsmarknaden de sista ca 20 åren har varit väldigt stor. Många som bor i städerna flyttade dit innan den dramatiska prisökningen skedde, eller så har de bytt bostad några gånger och på så sätt fått en större budget att röra sig med. Svenskar som tjänat sig en hacka på sin bostad offrar inte sällan en del av vinsten, går in som borgenärer eller medlåntagare för att deras barn skall slippa bo i ett hyreshusområde i dessa dagar när det är stök precis överallt.

Om du visste vad det pusslas med pengarna i Svenska familjer och släkter för att folk skall slippa bo i utsatta områden.

Eftersom soc. skiter i vad det kostar och vilka de placerar i sedan tidigare lugna områden - spelar det inte längre någon roll om du skaffar en hyresrätt på bästa adress. Efter ett par år när du bott in dig kan halva kvarterets klientel bytts ut mot galna barnfamiljer som låter dygnet runt med föräldrar som har en tvivelaktig försörjning och allmänbildning som en sjuåring.

Där har du en liten inblick i hur det ser ut i verkligheten.
Citera
2021-09-06, 08:23
Medlem
constants avatar
Citat:
Tyvärr inte jag, hade gärna läst mer.

Går det ut på att låna för mycket och sedan dra från landet med överskottet? Eller drar de med allt?
Citera
2021-09-06, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Jag skulle tro att det har marginell påverkan på hus- och lägenhetspriser. Däremot finns en uppenbar penningtvättsrisk när någon får ett bolån baserat på förfalskade anställnings- och inkomstunderlag.

Hur handlar detta om penningtvätt?

Eftersom bankerna ställer stränga krav för att ge bolån numera, så ökar såklart incitamentet för människor som MÅSTE köpa dyra bostäder att börja fuska i försök att tillfredsställa bankernas krav.

Men vem fan bryr sig, orsaken att det fungerar är ju brister i bankernas hantering av kontroll av dokumentation! Drabbar ingen fattig med andra ord. Jag hoppas ryssarna klarar sig.

Att det blir artiklar överhuvudtaget är ju pga ägarna av media och ägarna av bankerna är av samma ras, judar.

"Organiserad brottslighet" för ju tankarna till maffialiknande företeelser. Här tror jag det handlar om ett fåtal ryssar kanske med företag, som hjälpt sina landsmän att köpa bostäder för att slippa bo i getton. Men rätta mig gärna om jag har fel. Jag förknippar åtminstone inte ryssar i allmänhet i sverige med kriminalitet alls. Att ryssar i sverige hjälper varandra genom sina nätverk är välkänt och naturligtvis något mycket positivt för alla.
Senast redigerad av MisterMagooo 2021-09-06 kl. 09:10.
Citera
2021-09-06, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Hur handlar detta om penningtvätt?

Eftersom bankerna ställer stränga krav för att ge bolån numera, så ökar såklart incitamentet för människor som MÅSTE köpa dyra bostäder att börja fuska i försök att tillfredsställa bankernas krav.

Men vem fan bryr sig, orsaken att det fungerar är ju brister i bankernas hantering av kontroll av dokumentation! Drabbar ingen fattig med andra ord. Jag hoppas ryssarna klarar sig.

Att det blir artiklar överhuvudtaget är ju pga ägarna av media och ägarna av bankerna är av samma ras, judar.

Ganska enkelt. Har man råd att bo en en dyr fin lägenhet men inte kan visa det för banken så är det för att man har svarta pengar. Falska intyg löser den saken och banken accepterar svarta pengar för ränta och amortering.
Citera
2021-09-06, 08:38
Medlem
holmiums avatar
Är det någon som på allvar tror på att det är "ryssen" som ligger bakom att Sveriges befolkning idag är ett av världens mest skuldsatta folk ,och detta till förmån för i huvudsak judiskt ägda och kontrollerade banker och finansinstitut ?
Senast redigerad av holmium 2021-09-06 kl. 08:41.
Citera
2021-09-06, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Är det någon som på allvar tror på att det är "ryssen" som ligger bakom att Sveriges befolkning idag är ett av världens mest skuldsatta folk ,och detta till förmån för i huvudsak judiskt ägda och kontrollerade banker och finansinstitut ?

Det är nog bara trådstartaren.
Citera
2021-09-06, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Är det någon som på allvar tror på att det är "ryssen" som ligger bakom att Sveriges befolkning idag är ett av världens mest skuldsatta folk
Nej och särskilt inte eftersom de skriver ut att de är ryssar. De brukar inte skriva ursprung annars.
Citera
2021-09-06, 09:27
Medlem
blagyltas avatar
Vad trött man blir....För ryssarna och den ryska regeringen är Sverige en ointressant russofobisk avkrok som ser Putin i varje buske. Man lägger ingen som helst energi på det oförbätterliga eländet Sverige mer än att vidta åtgärder för att Sveriges långsamma självmord med importen av muslimska galningar inte drabbar Ryssland självt. NATO's anfallsövningar på svensk mark skrattar man åt.

Finns det något man INTE kan anklaga Ryssland för? Dåligt käk i skolorna?
Citera
2021-09-06, 11:53
Medlem
Citat:

Lite mer från artikeln.

Hur har det hela då gått till?

Nyhetsbyrån Siren, som har följt ärendet, skriver att polisens och åklagarnas teori är att de huvudmisstänkta har hjälpt kunder att – mot betalning – ansöka om lån genom att vilseleda banker. De misstänks ha förfalskat dokument, som arbetsgivarintyg, lönespecifikationer och bodelningsavtal, vilket har lett till att Stadshypotek AB, SBAB och framför allt Danske Bank har betalat ut mångmiljonbelopp i lån till personer med sämre betalningsförmåga än övriga kunder.

Lånen har sen använts för att köpa bostäder i främst Stockholmsområdet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in