2021-09-05, 20:21
Medlem
Av lathet har jag tvättat kläder på samma temperatur för att slippa köra fler omgångar samma dag och även torktumlat sånt som inte ska torktumlas för att slippa hänga tvätt. Ett problem är ju att vissa kläder, särskilt tröjor, verkligen är känsliga och sedan krymper med kanske en storlek. Har därför haft en fundering på om man borde köpa en storlek större för att de sedan ska kunna "lat"-tvättas och krympa till ens egentliga storlek? Säg att man har S och istället köper M eller om man har storlek L och istället köper XL. Efter en eller ett par omgångar lat-tvättning så stannar kläderna på ens egentliga storlek (1 storlek mindre) - är tanken. Kommer detta att fungera tror ni eller fortsätter kläderna att krympa för varje ny omgång så att det till slut i praktiken blir barnkläder av det hela?
Senast redigerad av qmvr029gt1 2021-09-05 kl. 20:25.
Citera
2021-09-05, 20:24
Bannlyst
bara tröjor jag gör detta på , har medium men köper large

funkar perfekt
Citera
2021-09-05, 20:43
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minddevil
bara tröjor jag gör detta på , har medium men köper large

funkar perfekt
Hur många tvättar krävs för att få rätt storlek på plaggen?
Citera
2021-09-05, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SalthavsStjaert
Efter hur många tvättar har du fått rätt storlek på plaggen?

ett par på 90 grader och tumling så är de ok , t.shirt och kallingar / strumpor kör jag bara så efter färg , vist slits lite fortare , men kläder är förbrukningsvara i mina ögon

hellre riktigt rent i hög temp än nå kalltvätt i 30 grader för att plagg ska hålla länge
Citera
2021-09-05, 20:47
Bannlyst
svårt att säga.

jag köpte en större storlek t shirt för att jag ville ha lite rymligare efter torktumling så sitter den fortfarande bra eller kanske snarare bättre men den är samtidigt kortare vilket jag inte gillar...
Citera
2021-09-05, 22:11
Medlem
Jag är mellan s och m. Köper alltid M och tvättar normalt samt torktumlar. Detta på tröjor och t-shirts då. Fungerar utmärkt och blir perfekt storlek efter första tvätten. Sen brukar de inte krympa mera.
Citera
2021-09-05, 23:33
Medlem
bees avatar
Det krymper av värme , så det räcker med att köra max i tummlaren om du vill ha maximal krympning,

köp dyrare kläder där tyget redan är förkrympt så slipper du problemet
Citera
2021-09-06, 08:50
Medlem
TS, du får göra som du vill. En rekommendation som jag inte kommer att följa. Finns det något som verkligen sliter på kläder är det torktumling.
Citera
2021-09-07, 06:40
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Jag testade att tvätta ett antal för stora kläder i 95 grader och det funkade utmärkt - allt från jeans till linnen fick rätt storlek efter 1-2 tvättar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in