Jag har följt en tråd här på Flashback avseende en misshandlad miljöpartist. Tråden har startats sedan Nya riks skrivit om händelsen:
https://www.nyariks.se/mps-gunnar-en...yxa-i-huvudet/
I artikeln benämner Nya riks förövaren som ”pojke” trots att han är drygt 20år. De får brottsoffret att framstå som den verkliga förövaren vilket jag känner är galet.
Jag är inte intresserad av sex med andra män men ser, trots min ålder, inte det konstiga i attraheras av kvinnor i samma ålder som gärningsmannen i detta fall. Jag skulle däremot aldrig säga att jag ser dom som flickor.
Min frågeställning är följande: Börjar ”alternativ media” närma sig en jäkligt obehaglig gräns i försöken att hänga ut politiska motståndare? Har jag rätt när jag påstår att artikeln de publicerat enkom beror på att de ser en chans att smutskasta en politisk motståndare? Har den publicerade artikeln relevans och är samhällsintresset så stort att namn på brottsoffer samt eventuella barn bör bli offentligt?
Vidare funderar jag på det här med publicistiskt ansvar. Många sk ”alternativa medier” saknar ansvarig utgivare och löper därmed liten risk att ta ansvar för sina publikationer. Hur bör det hanteras i framtiden? Det finns ju inga hinder för att alternativa vänstermedia ska börja med liknande urkassa artiklar där man skapar berg från grus.
Artikel i Nya Riks har redigerats och ordet ”pojke” finns inte längre men det är inte den stora frågan.