Citat:
Ursprungligen postat av
Kejsarsnittet
All psykisk ohälsa man läser och hör om, finns det någon evolutionär mening med den? Är psykisk ohälsa ärftligt, och vilken nytta har eller har man isåfall haft av den? Vad tjänar det till att lida och må piss ur ett överlevnad- och fortplantningsperspektiv?
Har du sett en katt som fångat en mus och sedan leker med den en lång stund innen den dödar musen?
Möss med gener som ger djävulsk ångest och brutalt adrenalin påslag, de mössen kan ibland hoppa, springa och fly från den dåliga situationen, komma undan katten och överleva.
Det dåliga måendet berättar att man måste förändra sitt liv innan det tar livet av en.
------------------------
Gener är en del, för generna påverkar hur kroppen, hjärnan och de delar som har med känslor och impulser att göra fungerar.
Miljö, det som hänt är en annan del som kan bidra till psykisk ohälsa. Det andra gjort mot dig, olyckor etc.
Hur man tänker kan påverka måendet.
Livsstil, kost och motion påverkar psyket.
Alltså, har man gener för dåligt mående så kanske man blir känsligare, men med kärleksfull familj och bra vänner och inga traumatiska olyckor så är livet bra ändå.
Att må dåligt berättar att det är något (eller mycket) som inte är bra, att man måste förändra något (eller mycket) och kanske utveckalas som människa.
Det dåliga psykiska måendet är alarmklockan som säger att man behöver förändra och utvecklas.
Den som tränar strategier att hantera sitt mående, den är som musen som försöker tills den lyckas fly katten.
-----------------------------
Jag har mått dåligt, gått i terapi, brutit vissa relationer, sköter kost och motion, men har har vissa dåliga dagar och stunder fortfarande.
Det som hjälpt mig mest är att att varje dag skriva ner några saker som gått bra och som jag är tacksam för.
Det hjälper mig att aktivera/tränar mina nervbanor som har med med positivitet och glädje att göra.
När jag är mer positiv är jag skönare person att vara med för andra.
Jag kanske fortsätter skriva sakar jag är tacksam för varje kväll resten av livet, i 50 år till. Det är en bra mental sjukgymnastik som jag inte vill vara utan.