2021-09-09, 16:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
kommer snart bli sockerskatt på läsk mm många länder har redan infört det ,jag tycker det är bra

Det har dom i norge
48:- för 180 gram choklad
Och typ 20:- för 33cl med läsk
Citera
2021-09-09, 17:44
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Det har dom i norge
48:- för 180 gram choklad
Och typ 20:- för 33cl med läsk

Danmark och Finland avskaffade den då den inte alls gav minskad sockerkonsumtion.
Citera
2021-09-09, 17:48
Medlem
Jag plockade på mig en 7-up på den lokala pizzerian häromdagen. Sedan la jag märke till att det stod "NU MED MINDRE SOCKER" på burken, kollade innehållsförteckningen där det stod precis samma sak som på Pepsi, SOCKER OCH SÖTNINGSMEDEL! URK!
Citera
2021-09-09, 18:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Danmark och Finland avskaffade den då den inte alls gav minskad sockerkonsumtion.

Det påverkar oftast dom som har dålig ekonomi och är beroende av socker.
Sockerberoende är helt förjävligt.
Så när dom höjer priset så drabbar det som vanligt den lille mannen.
Kanske har han inte en krona kvar en dag innan lön
Känner sig deprimerad och tar livet av sig.

Dom får tänka på konsekvenserna av att införa en sockerskatt
Citera
2021-09-09, 19:19
Medlem
1. Socker är ett sötningsmedel 2. om du inte gillar den, byt vilket du redan gjort. Vad är problemet?
Älskade coca cola zero innan de ändra receptet, då fick man byta till pepsi max, tog ett tag att vänja sig men det gick an.
Citera
2021-09-09, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Det påverkar oftast dom som har dålig ekonomi och är beroende av socker.
Sockerberoende är helt förjävligt.
Så när dom höjer priset så drabbar det som vanligt den lille mannen.
Kanske har han inte en krona kvar en dag innan lön
Känner sig deprimerad och tar livet av sig.

Dom får tänka på konsekvenserna av att införa en sockerskatt

Herregud, lite långsökt då? Om en person tar livet av sig för lite socker hade personen förmodligen gjort det över någon annan småsak ändå.

Är inte själv för sockerskatt men det där argumentet får bara debatten att se ut som ett skämt.
Citera
2021-09-09, 19:25
Medlem
socker ska vara mera beroendeframkallande än heroin
skapar fetma ock cancer ,har själv sockersjuka mycket man ska undvika nu inte bara läsk med socker
Citera
2021-09-09, 19:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Incelwhore
Herregud, lite långsökt då? Om en person tar livet av sig för lite socker hade personen förmodligen gjort det över någon annan småsak ändå.

Är inte själv för sockerskatt men det där argumentet får bara debatten att se ut som ett skämt.

läs min signatur och fundera
Citera
2021-09-09, 20:56
Medlem
Snacka om märklig blandprodukt, och att de gör sin standardprodukt till detta dessutom?! Det blir lite som att slänga ihop det sämsta av båda världarna. Hamburgare av både sojaprotein och nötkott.

Coca life skilde sig väl lite ifrån denna Pepsis nya sunkprodukt på så sätt att de använde Stevia istället för acesulfam/aspartam ihop med sockret. I mitt tycke är detta betydligt smakligare, inte alls samma vassa sötma med kemiska eftersmak.
Citera
2021-09-10, 08:12
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incelwhore
1. Socker är ett sötningsmedel 2. om du inte gillar den, byt vilket du redan gjort. Vad är problemet?
Älskade coca cola zero innan de ändra receptet, då fick man byta till pepsi max, tog ett tag att vänja sig men det gick an.

Problemet är att folk som inte dricker sötningsmedel inte längre kan dricka produkten. Ja, man bojkottar och går över till ett annat märke. Det är liksom inte mer än så, vi ligger inte och gråter på kvällarna.

Pepsi smakade alltid lite sämre än Coca-Cola så för min del kvittar det. Däremot är det intressant att diskutera, för oss med högre intellekt.
Citera
2021-09-10, 08:27
Medlem
Konstigt men ändå inte. Jag jobbade i ICA-butik ~10 år. Sockrad Pepsi har väldigt låg försäljning. Pepsi Max är det folk köper. Max var på pall i butiken. Sockrad Coca-Cola och Zero var också på pall. Sockrad Pepsi fanns bara i hyllan med ~fyra ansikten. Ändå om Zero var på pall så sålde den markant sämre än Pepsi Max. Försäljningen var Coca-Cola>Pepsi Max>Coca-Cola Zero>Pepsi
Senast redigerad av iumaspi 2021-09-10 kl. 08:39.
Citera
2021-09-10, 20:51
Medlem
Kanske kan vi få bättre fart på tråden nu när detta verkar hända även med klassisk Fanta orange.

Min son 6år fick nyss smaka ett glas från en nyinköpt Fanta Orange 50cl och han grimaserade ordentligt som att det var mycket syrlig. -Det smakade ovanligt. Varför då, jo tydligen försöker coca-cola company göra samma sak nu men de är iaf mer ärliga och har en liten liten symbol med "ny smak" på flaskan.
ean nummer 5000112650693
Man kan ju misstänka att även Coca-Cola får samma recept snart. Vilka alternativ blir kvar?

Dags att lyfta detta lite högre. Kan mat-geek vara en lämplig person? Eller är han pro sötningsmedel? Kvällspressen? När det gäller Pepsi är jag tveksamt om det ens är lagligt att göra som de gjort. Justera innehåll ganska markant i en produkt som funnits i decennier med samma namn/utseende. Det hjälper ju inte att kundtjänst informerar eller att de i minimal stil står i innehållsförteckningen med ny ean.
Vanligtvis brukar det ganska tydligt stå innehåller socker+sötningsmedel.

När man dricker läsk gör man ett aktivt val att konsumera socker. Vill man dra ner på socker avstår man eller väljer sötningsmedel. (eller dricker mindre mängd) Samma sak med godis eller marmelad, man äter det inte för att det är nyttigt. Det fanns ett välkänt marmeladmärke för kanske 10 år sedan som ändrade recept till mindre socker i sina produkter. De finns inte längre kvar i hyllan, smakade skit och nu är det enda som finns kvar möjligen deras LemonCurd.
Att minska sockerhalten är kontraproduktivt ur konsumentens perspektiv, man vill äta mer för att stilla ett eventuellt sug efter socker. Ur producentens perspektiv är det troligen billigare med sötningsmedel och antagligen så tangerar det en möjlighet att skapa ett beroende hos konsumenten. Min erfarenhet är att de som dricker t ex PepsiMax hinkar i sig snarare än dricker måttligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in