2021-09-02, 20:15
Bannlyst
Om jag förstått det rätt så är Svenskar experter på USA som land, vi vet vilka kändisar och myndigheter som bor där, vi är smarta i Sverige.

Men kan USAs befolkning också om Sverige? Vet dom vem som styr i Sverige och vilka kändisar/ befolkningen och vår kultur som finns i Sverige?

Jag tror vi är mer pålästa om deras land än vad dom är om vårat, vad tror ni andra? Ps: Sverige är ett mäktigt land, med bra kultur.
Citera
2021-09-02, 20:21
Medlem
Niggwards avatar
Självklart är det så att Sverige följer och vet mer om USA än tvärt om. USA är ledande i västvärlden diplomatiskt och släpper mest media och underhållning än något annat land i väst (förmodligen hela världen). Hela Sverige och stora delar av mellan och väst Europa är direkt amerikaniserat. Är bara vissa öst-européer i EU som väljer en annan väg politiskt närmare Ryssland även fast de också följer stor del underhållning och blaska som släpps av USA. De dominerar på marknaden och engelska är världens största språk.

Det ända USA’s medborgare vet om Sverige är alla negativa effekter av vår invandring och brottslighet som släpps på diverse stora nyhetskanaler titt som tätt.
Senast redigerad av Niggward 2021-09-02 kl. 20:25.
Citera
2021-09-02, 20:24
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vizzla
Om jag förstått det rätt så är Svenskar experter på USA som land, vi vet vilka kändisar och myndigheter som bor där, vi är smarta i Sverige.

Men kan USAs befolkning också om Sverige? Vet dom vem som styr i Sverige och vilka kändisar/ befolkningen och vår kultur som finns i Sverige?

Jag tror vi är mer pålästa om deras land än vad dom är om vårat, vad tror ni andra? Ps: Sverige är ett mäktigt land, med bra kultur.

Jag tror att din spaning är korrekt.
Kan vara värt att ta med i kalkylen att amerikaner ser USA och Europa lite på samma vis. Även om de flesta säkert vet att vi är enskilda stater i Europa och inte delstater som i USA så får jag för mig att de tolkar oss enligt sina egna ramar så att säga.
En amerikan kan kanske rapa ur sig följande på frågan "vad vet du om Sverige?"
- Köttbullar
-Abba
- Snygga kvinnor
- för de som gillar (riktig) fotboll kanske de kan spotta ur sig Fredrik Ljungberg och eller Zlatan.

Tror att de har svårt att skilja på Sverige och Schweiz i allmänhet
Citera
2021-09-02, 20:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Jag tror att din spaning är korrekt.
Kan vara värt att ta med i kalkylen att amerikaner ser USA och Europa lite på samma vis. Även om de flesta säkert vet att vi är enskilda stater i Europa och inte delstater som i USA så får jag för mig att de tolkar oss enligt sina egna ramar så att säga.
En amerikan kan kanske rapa ur sig följande på frågan "vad vet du om Sverige?"
- Köttbullar
-Abba
- Snygga kvinnor
- för de som gillar (riktig) fotboll kanske de kan spotta ur sig Fredrik Ljungberg och eller Zlatan.

Tror att de har svårt att skilja på Sverige och Schweiz i allmänhet

Det håller jag med om.

Men visst finns det en del amerikaner på flashback och som bor i Sverige, dom borde ju veta hur det ligger till
Citera
2021-09-02, 20:33
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Det håller jag med om.

Men visst finns det en del amerikaner på flashback och som bor i Sverige, dom borde ju veta hur det ligger till

Och vise versa, några Svenskar som emigrerat till staterna och sprider kunskapen där
Citera
2021-09-02, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TOMOFSCANIA
Sverige borde vara politiskt neutralt som på Palmes tid.
Dessutom militärt närmre Ryssland och Kina eftersom USA/Nato eller EU ändå inte skulle få för sig att anfalla ett västland.

Palme hatade kommunister mer än något annat. Sverige har aldrig varit "neutralt" annat än på pappret.

Vem skulle vi vara "neutrala" mot idag? Clownen Putin??!? Hahaha dagens skämt!

Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Självklart är det så att Sverige följer och vet mer om USA än tvärt om.

Är delvis pga språk. Ingen fattar vad européerna skriver eller säger på alla sina myriader av minispråk. Men alla fattar vad amerikaner och britter säger och skriver på engelska.

Exempel: Vet ni vilka som är statsministrar i de tre baltiska staterna? Jag har själv inte en aning om detta. De är bland våra absolut närmaste grannländer, men vi vet inte ens sådana grundläggande saker om dem.

Istället vet vi vad premiärministern i ministaten Nya Zeeland heter (hon heter Jacinda Ardern), på andra sidan jordklotet.

Anledningen är uteslutande språket.

Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Även om de flesta säkert vet att vi är enskilda stater i Europa och inte delstater som i USA.

Fast börjar inte EU-staterna att bli något av delstater? Jag talar gärna om EU-stater som våra europeiska delstater.

Man kan inte kräva att amerikaner ska känna till EU-stater som Sverige och Tjeckien, lika lite som svenskar känner till amerikanska delstater som Wyoming och Kentucky.

Bättre att bara säga "jag är europé" när man snackar med amerikaner, än att specificera vilken klurig liten okänd EU-stat man kommer ifrån.
Senast redigerad av RepublikenTaiwan 2021-09-02 kl. 21:33.
Citera
2021-09-02, 21:21
Medlem
För att betalar för vår välfärd stat måste våra export industrier ha det bra, de måste kunna exportera till USA, Europa och Kina m.m.
Citera
2021-09-04, 17:14
Medlem
AlphaHannens avatar
Citat:
Om jag förstått det rätt så är Svenskar experter på USA som land, vi vet vilka kändisar och myndigheter som bor där, vi är smarta i Sverige...

Eller som dom säger i USA: "You swedes are soo smart". Sossar med deras feminsim och höga skatter är inte särskilt omtyckta over there.
Citera
2021-09-04, 22:08
Medlem
MasterBaits avatar
Enligt flera undersökningar är svennar extremt USA-positiva och extremt Kina-ovänliga. Mer än de flesta andra länder.

Hur man kan gilla ett land som skapar krig och konflikter runtomkring i världen för att sälja vapen och trycka ner länder, det förstår jag inte. USA är världens största terroristland och av nån anledning tycker västereuropa att de gör ett bra jobb. Trots att de beordrar och tvingar även sina allierade att göra som de vill. Svenskar är uppenbarligen mer korkade än befolkningen i flertalet länder. Extremt korkade. Kan inte förklara kärleken till terroriststaten. Fats svenskar gillar ju inte heller muslimer, och USA gillar att döda muslimer. Så där nånstans finns kanske man hittar något gemensamt mellan jänkarna och många svenskar.
Citera
2021-09-05, 00:33
Medlem
Svenskar har ofta ett slags lillebrorskomplex inför USA: man vill väldigt gärna imponera på amerikaner eller på USA som land, man vill också ses som "one of the guys" med dem - samtidigt som svenskar relativt ofta är blinda för hur olika de båda länderna/kulturerna faktiskt är. USA var under årtionden det enda land som Sverige verkligen jämförde sig med och försökte efterlikna eller överträffa, i vår offentliga debatt,
Citera
2021-09-05, 08:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Enligt flera undersökningar är svennar extremt USA-positiva och extremt Kina-ovänliga. Mer än de flesta andra länder.

Hur man kan gilla ett land som skapar krig och konflikter runtomkring i världen för att sälja vapen och trycka ner länder, det förstår jag inte. USA är världens största terroristland och av nån anledning tycker västereuropa att de gör ett bra jobb. Trots att de beordrar och tvingar även sina allierade att göra som de vill. Svenskar är uppenbarligen mer korkade än befolkningen i flertalet länder. Extremt korkade. Kan inte förklara kärleken till terroriststaten. Fats svenskar gillar ju inte heller muslimer, och USA gillar att döda muslimer. Så där nånstans finns kanske man hittar något gemensamt mellan jänkarna och många svenskar.

Svenskar tycker amerikaner är "coola" det kan vara därför man bryr sig om dom mycket?
Citera
2021-09-05, 10:44
Moderator
HelgeBuks avatar
Ej politik.

Politik: USA --> Socialantropologi, etnologi och sociologi
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera