Citat:
Ursprungligen postat av
TOMOFSCANIA
Sverige borde vara politiskt neutralt som på Palmes tid.
Dessutom militärt närmre Ryssland och Kina eftersom USA/Nato eller EU ändå inte skulle få för sig att anfalla ett västland.
Palme hatade kommunister mer än något annat. Sverige har aldrig varit "neutralt" annat än på pappret.
Vem skulle vi vara "neutrala" mot idag? Clownen Putin??!? Hahaha

dagens skämt!
Citat:
Ursprungligen postat av
Niggward
Självklart är det så att Sverige följer och vet mer om USA än tvärt om.
Är delvis pga språk. Ingen fattar vad européerna skriver eller säger på alla sina myriader av minispråk. Men alla fattar vad amerikaner och britter säger och skriver på engelska.
Exempel: Vet ni vilka som är statsministrar i de tre baltiska staterna? Jag har själv inte en aning om detta. De är bland våra absolut närmaste grannländer, men vi vet inte ens sådana grundläggande saker om dem.
Istället vet vi vad premiärministern i ministaten Nya Zeeland heter (hon heter Jacinda Ardern), på andra sidan jordklotet.
Anledningen är uteslutande språket.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pippipipparpippin
Även om de flesta säkert vet att vi är enskilda stater i Europa och inte delstater som i USA.
Fast börjar inte EU-staterna att bli något av delstater? Jag talar gärna om EU-stater som våra europeiska delstater.
Man kan inte kräva att amerikaner ska känna till EU-stater som Sverige och Tjeckien, lika lite som svenskar känner till amerikanska delstater som Wyoming och Kentucky.
Bättre att bara säga "jag är europé" när man snackar med amerikaner, än att specificera vilken klurig liten okänd EU-stat man kommer ifrån.