• 1
  • 2
2021-09-02, 15:39
Medlem
Mannu86s avatar
Fått detta jobb. Kommer få 2100- 2500euro netto. Han som ska fixa jobbet till mig ska köra mig till arbetsplatsen imorgon och presentera mig för chefen där och visa mig jobbet. Men han sa att det kan vara VARMT där.

Jag har två frågor
1. Är detta ett slitigt jobb?
2. Är det farligt? Rengöra ugn känns spontant ganska farligt!?
Senast redigerad av Mannu86 2021-09-02 kl. 16:35.
Citera
2021-09-02, 15:43
Medlem
oldtimedrunks avatar
Jag vill minnas att jag läste om nån sommarjobbare i Sverige, för kanske 10 år sen, som jobbade med att rengöra ugn och nånting in ugnen antändes och han blev vanställd i ansiktet. Så kolla upp säkerheten innan du går in där, iom att det är i utlandet så kanske säkerheten inte heller är lika hög.
Citera
2021-09-02, 15:47
Medlem
ha så kul när ugnen går igång och du bränns levande
Citera
2021-09-02, 16:00
Medlem
Var på ett ställe för många år sen och jobbade i en panna där man eldade med lut, När brasan var släckt så var det ff 27 grader därinne i 2v efteråt. Det kan nog vara lite halvslitigt och var noga med säkerheten iomed utlandet, nu är det väl inte specificerat var detta är?
Citera
2021-09-02, 16:04
Medlem
Du ska ha ett eget hänglås att sätta på huvudbrytaren, liksom övriga som jobbar med ugnen, det är regel nr 1 utan undantag.

Sedan ska du ha skyddsutrustning som Helmask ev med friskluft beroende på ugn.
Etc etc,
Inom EU gäller samma villkor som i Sverige när det kommer till arbetsmiljölagen.

Det är inte hävligt betalt,, vilket tidspann är det räknat på?
Citera
2021-09-02, 16:06
Medlem
Andersdamaans avatar
Väldigt dåligt betalt!

Det kan vara slitigt att rengöra ugnar, men särskilt farligt är det inte om man är noga med säkerheten.
Citera
2021-09-02, 16:08
Medlem
userdogdogs avatar
Vi ses på Liveleak.
Citera
2021-09-02, 16:10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Är det månadslön på 2100 EUR så känns det som halvdassigt betalt om det nu inte är att du under tiden bor gratis på ok boende och med all mat du behöver.

Jag kan tänka mig att jobbet är rätt slitigt och som du säger, säkerligen varmt. Skyddsutrustning som du ska ha på dig gör det inte heller att det blir mindre varmt.
Låter som sagt som ett skitjobb men dock ett jobb.
Citera
2021-09-02, 16:12
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldtimedrunk
Jag vill minnas att jag läste om nån sommarjobbare i Sverige, för kanske 10 år sen, som jobbade med att rengöra ugn och nånting in ugnen antändes och han blev vanställd i ansiktet. Så kolla upp säkerheten innan du går in där, iom att det är i utlandet så kanske säkerheten inte heller är lika hög.

Det var en kalkugn i Norrland eller hur?

TS: det e nog rätt tungt - men fuck it. Gört! Berätta om det för barnbarnen i framtiden. Jaga andra jobb samtidigt och drick mycket vatten. Håll koll på säkerheten.
Citera
2021-09-02, 16:14
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Det var en kalkugn i Norrland eller hur?

TS: det e nog rätt tungt - men fuck it. Gört! Berätta om det för barnbarnen i framtiden. Jaga andra jobb samtidigt och drick mycket vatten. Håll koll på säkerheten.

Ja precis, en kalkugn.
Citera
2021-09-02, 16:18
Medlem
tnems avatar
TS:
Gå igenom rutiner(Bryt&lås exempelvis) med den ansvarige, och risker(finns det risk för kvävning, koldioxidförgiftning exempelvis.).
Är det den typen av ugnar som vi tillverkar på mitt jobb så är de rätt smala och djupa, dvs risk att det inte finns tillräckligt med syre i botten efter ett tag.

Känns det inte som man tar riskerna på allvar, så är det nog läge att avböja.

Citat:
Ursprungligen postat av oldtimedrunk

Du tänker inte på Nordkalkolyckan där blev en vanställd och en dog. Inget som antändes, men det blev en ångexplosion.
Citera
2021-09-02, 16:21
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
TS:
Gå igenom rutiner(Bryt&lås exempelvis) med den ansvarige, och risker(finns det risk för kvävning, koldioxidförgiftning exempelvis.).
Är det den typen av ugnar som vi tillverkar på mitt jobb så är de rätt smala och djupa, dvs risk att det inte finns tillräckligt med syre i botten efter ett tag.

Känns det inte som man tar riskerna på allvar, så är det nog läge att avböja.

Du tänker inte på Nordkalkolyckan där blev en vanställd och en dog. Inget som antändes, men det blev en ångexplosion.
Ja det var den olyckan jag tänkte på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in