2021-09-01, 16:30
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=og4B_gb866M
Fyra dagar gammalt klipp.

Detta från Frankrike, men också något från Italien. Möjligtvis Tyskland och kanske annat med tårgasen, ser tyska flaggor. "French Protest Vaccine Passports By Eating In Front Of Restaurants Where They're Required"

Det är fritt att diskutera kring klippet, massmedia vs social media och saker som är relaterade. Samt att posta klipp från Twitter, Youtube m.m. som handlar om lockdownprotester, vaccinpassprotester, ingripanden för att folk rört sig ute m.m. som kanske inte släppts i massmedia, samt massmedias reportage för jämförelse.

Skulle vara intressant att se, vad för skillnader det finns i rapporteringen. Säger man samma siffror av folk ute och protesterar i massmedia som social media visar m.m.

Tyckte jag såg en betydlig skillnad från något i Australien från officiell nyhetsrapportering jämfört med bilder från social media härom veckan till exempel, (kan ha fel) får se om jag hittar det igen. Nyheterna i Australien sa hundratals på gatan, när det verkade vara lätt uppe i tusen+. Som om man vore rädd att det skulle eskalera till en riktig gatufest-protest!

"I love how you hear basically nothing about these protests in the media. Hilarious."

Läser och kollar stormedia mycket sällan, sitter mest och lallar på youtube. Denna kommentar är högst upp.
Stämmer det? Vet ju iofs inte ifrån var den som kommenterar och alla 6000+ upvotes kommer ifrån.

Klippet innehåller:

🍻Stora folksamlingar på gatorna (Italien, Frankrike, Tyskland)

🍴Folk äter på marken utanför restaurangerna (Frankrike)

Och vem är det (italienska politikern(?) som springer ut från parlamentet när folk tagit sig in där, jagad av någon, och varför? 😅 Kan någon fylla i?

Är det relaterat till detta eller taget ur sitt sammanhang, när är det ifrån, vad har denne politiker gjort, osv...

Postar du ett klipp, skriv en kort beskrivning av innehåll och från vart.

Personliga påhopp - undvik om möjligt men "call it how you see it". Regeln man kan följa är, skulle du inte säga det till någon användare i verkliga livet, öga mot öga så håll käften istället eller säg det på ett mer sakligt/respektfullt sätt. Bra? Bra.

Lagt i medier och journalistik för att tråden kommer vara inriktad på sociala medier, större/officiella medier, klipp från vad som sker i världen relaterat till detta.

Vanlig diskussion är tillåtet såklart. Men mycket börjar bli utvattnat, vi har nog läst eller hört båda sidornas argument tio gånger om nu. "Börjas det så börjas det.." men håll till ämnet någorlunda och vad som visas i klipp som postas.

Mod kan flytta till länktips om det inte lever upp till kraven här. Vill nämligen att tråden ska skildra eventuella skillnader i hur massmedia visar vad som sker jämfört med sociala medier och allmänt visa nytt/gammalt material postade på sociala medier - & nyhetskanalerna då det verkar pågå ganska mycket nu runt om i världen. Många stora nyhetskanaler har ju sina egna reportage på egna kanaler så det är lätt att jämföra uttalanden och klipp med bilder från gatan...
Tillägg:
Senast redigerad av .Void 2021-09-01 kl. 17:08.
Citera
2021-09-01, 17:14
Medlem
Ha, Aftonbladet har bara 24200 prenumeranter, där ser man.

1400 visningar på denna från Frankrike, 2veckor gammalt.
https://www.youtube.com/watch?v=CLLz_BAZaCU

"Här hamnar Jacob mitt i franska demonstrationen: "Kaos"

Löst citat: Vi gjorde ingenting, och plötsligt så kom det (tårgas och knall antar jag)bomber

Rekommenderar att ha någon adblocker, ublock eller Adblock app. (Använder "Free Adblock browser" på mobilen, fungerar bra) Youtube har maxat sin reklam ytterligare på senaste med dubbla reklamannonser på samma gång & då fick det vara nog för mig.

Nyhetskanaler brukar vanligen inte ha öppna kommentarsfält har jag märkt, men bra att de visar något därifrån åtminstone. Fri diskussion & kommentarer verkar vissa kanaler dock inte vilja ha. finns flera undantag men verkar som lite av en trend...Ser sällan på något från mediahusen så jag vet inte.

Verkar ha fel på den punkten, hade fått för mig att det var vanligare med låsta kommentarsfält efter att ha sett några olika klipp, men så är det kanske inte.

Cbc news (5.86m subscribers - öppna kommentarsfält)
https://m.youtube.com/watch?v=HcX-S39HamM
1 month ago. "Protests in France Over Virus Pass"
Senast redigerad av .Void 2021-09-01 kl. 18:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in