2021-09-01, 17:13
Medlem
The-Seers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Det lagen vill åt är att stoppa vuxna från att utnyttja barn, vilket ju är vettigt. En 16-åring och en 17-åring som har sex med varandra är ju inte ett sådant fall. Problemet med lagen är att det därmed blir lagligt för en 50-åring att ha sex med en 15-åring, vilket inte känns OK för mig. Så kanske man borde ändra lagen så att det för de under 18 år gäller säg max två års åldersskillnad eller t.ex. max 10%-åldersskillnad.
Ett barn ska få göra vad den vill.
Om barnet vill ha sex med en 100 åring så ska den få ha det, på ett lagligt sätt för båda.

"Inte känns ok för mig" är inte ett godtagbart argument för att det ska vara förbjudet.
Frågan är om det känns ok för barnet och den vuxna, inte om det känns ok för dig. Och svaret är att det känns ok för barnet och den vuxna ifall de vill ha sex med varandra.

Det här handlar om barns frihet och rätt att få göra det de vill göra.

Eftersom jag är för frihet så tycker jag att människor ska få göra vad de vill med varandra, oavsett ålder.
Senast redigerad av The-Seer 2021-09-01 kl. 17:33.
Citera
2021-09-01, 17:50
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Seer
Ett barn ska få göra vad den vill.
Om barnet vill ha sex med en 100 åring så ska den få ha det, på ett lagligt sätt för båda.

"Inte känns ok för mig" är inte ett godtagbart argument för att det ska vara förbjudet.
Frågan är om det känns ok för barnet och den vuxna, inte om det känns ok för dig. Och svaret är att det känns ok för barnet och den vuxna ifall de vill ha sex med varandra.

Det här handlar om barns frihet och rätt att få göra det de vill göra.

Eftersom jag är för frihet så tycker jag att människor ska få göra vad de vill med varandra, oavsett ålder.
Intressanta tankar. Varför ska man hämma barnet genom att sätta dessa gränser som bara baseras på tyckande och etik? Om en trettonåring vill ha sex med en vuxen så ska den naturligtvis få det, allt annat vore kränkande mot barnet. Det är som att säga: du förstår inte det här, du vet inte vad du vill med din kropp. Man förminskar och begränsar barnet genom detta, vilket kan ge svåra hämningar senare i livet.
Citera
2021-09-01, 18:06
Medlem
gloedhet92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattjag
Får lite kul effekter. Bengt och Lisa träffas när den ene är 15 och den andra 17. De inleder ett förhållande, och de har sex.

Sen fyller 17-åringen 18 och en period av celibat inleds tills den andra kommer ikapp?

Trams!

Mm. Är det inte exakt så just nu om en 14åring och en 12-13-14 åring har sex, och den ene fyller 15, så får den vänta tills den andra kommer ikapp.
Citera
2021-09-01, 18:26
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloedhet92
Mm. Är det inte exakt så just nu om en 14åring och en 12-13-14 åring har sex, och den ene fyller 15, så får den vänta tills den andra kommer ikapp.
Yes.
Och om båda är under 15 så är det lagligt. Är väl inte ens reglerat i lagen då man inte är straffmyndig ännu.

Allt tjafs om 60 och 80 åringar som får ha sex med en 15-17 åring?
Har det NÅGONSIN hänt utan pengar eller tvång som då ändå gör det olagligt?
Citera
2021-09-01, 19:33
Medlem
Nattjags avatar
Citat:

Nej. Att ingen är straffmyndig innebär bara att ingen kan åtalas, inte att det är lagligt eller att andra åtgärder inte kan sättas in.
Citera
2021-09-01, 20:12
Medlem
gloedhet92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattjag
Nej. Att ingen är straffmyndig innebär bara att ingen kan åtalas, inte att det är lagligt eller att andra åtgärder inte kan sättas in.

Så, vad är din ståndpunkt? (Enligt Topic frågan)
Citera
2021-09-01, 20:22
Medlem
Nattjags avatar
Citat:
Så, vad är din ståndpunkt? (Enligt Topic frågan)

Vi har ett fungerande system, 15 är en åldersgräns som fungerar hyfsat, även om det såklart inte är perfekt.

De har 13 i Nederländerna om jag minns rätt, 16 i Norge och 18 i USA. Inget tyder på att någon av de gränserna är magiskt bättre, eller deras hantering när någon bryter mot förbudet.

Så, vi kan rodda med åldern lite om vi absolut vill. Men jag ser inte behovet
Citera
2021-09-01, 21:35
Medlem
Skurkssons avatar
Om en 50-årig man manipulerar en 15-årig tjej till att ha sex med honom och dom har sex är det helt lagligt.
(om han inte är hennes lärare, förmyndare eller liknande)

Om en 14-årig tjej förför en 18-årig kille och dom har sex får killen fängelse.
(om han inte är hennes lärare, förmyndare eller liknande)

Detta känns helt absurt.
Citera
2021-09-01, 21:38
Medlem
Skurkssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av webbutvecklaren
Barn = 0 - 14 år
Ungdom = 15 -17 år
Vuxen = 18+

Att ligga med en ungdom (15 år - 17 år) är inte olagligt.

Att ligga med ett barn (0 år - 14 år) är absolut olagligt, och ska så alltid vara.

Så, en 15-åring är inte ett barn, utan en ungdom, men räknas även som mindreåring då de är yngre än arton år.

Med andra ord, den som ligger med en 15-åring ligger inte med ett barn, utan en ungdom.
"I FN:s barnkonvention används ordet barn i betydelsen en människa som inte fyllt arton år. När man är 13–19 år, är man dock egentligen tonåring eller ungdom, och inte barn längre."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Barn
Citera
2021-09-01, 22:14
Medlem
tomatlarss avatar
Tycker lagen är bra avvägd. Kan dock tycka att ett så kallat Romeo och Julia undantag för 14-15 åringar tillsammans bör införas.
Senast redigerad av tomatlars 2021-09-01 kl. 22:21.
Citera
2021-09-01, 22:38
Medlem
Skurkssons avatar
Jag tycker lagen är lika knäpp som om man gjorde det olagligt för män att ha sex med kvinnor. Eftersom forskning visar att män är överrepresenterade i brottsstatistiken och män kan våldta sina kvinnor, slå dom och hota att mörda dom om dom går till polisen.

Tycker man borde dömas på vad man gjort, inte på vem är är. Jag anser att människor är individer, allt är individuellt och gillar inte fördomar och principer.
Citera
2021-09-01, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skurksson
Det är ju lagligt att ha sex med barn mellan 15-17 år. Vad tycker ni om det?
De är fortfarande barn. Förmodligen bara centerpartister som gillar denna lagen, även fast de föredrar att våldta barn under 15. Pedofiljävlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in