Citat:
Ursprungligen postat av
whoisduck
Nej det är inte fel i alla fall. Har du ens läst det du själv länkar till?
Citat:
Andra stycket föreskriver att även de fall där barnet har fyllt femton men inte arton (15–17 år), kan ändå göra sig skyldig till våldtäkt mot barn om barnet är avkomling till gärningsmannen, eller annat förhållande. Det kan uppkomma olika situationer där gärningsmannens förhållande till barnet är ett sådant att det uppstår ett beroendeförhållande mellan barnet och gärningsmannen att 6:4 2 st BrB blir tillämplig. Ett sådant förhållande skulle kunna vara att gärningsmannen är lärare, vårdnadshavare eller en partner till barnets mor eller far, se prop. 2004/05:45 s. 143.
En 80åring får alltså lagligt ha sex med en 15åring om 80åringen inte är i beroendeställning eller liknande. Typ du ligger med din styvdotter=olagligt. Men om en 80åring raggar upp en 15åring som inte har någon koppling till 80åringen=lagligt.
Jag tycker det ska vara 18år som är lagen. Men att man fortfarande är byxmyndig vid 15. En 15åring får då ha sex med en 15-17åring men inte 18 eller äldre. Man skulle kunna lägga till exempelvis att en 15åring får ha sex med en 22åring som max men då blir min påhittade lag mer luddig. 15åring=byxmyndig och får ha sex med en som är max 17. En 18åring=får ha sex med vem som helst.
Hursomhelst tycker jag att det är riktigt skevt att en vuxen person får ha sex med en icke-vuxen.