2021-09-01, 10:14
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibraflash
Jag har lärt mig att det är olagligt för någon över 18 att ha sex med någon under 18. Säg att en 30 åring har sex med en 16 åring. Då blir det våldtäkt eller sexuellt utnyttjande av minderårig. Konstigt att folk säger så olika om detta. Eller är det helt lagligt för en 80åring att ha sex med en 15 åring?

Det är lagligt om det inte finns något annat som försvårar, t.ex att tonåringen är i beroendeställning till 80-åringen på något sätt. Annars är det teoretiskt sett helt lagligt. Teoretiskt skriver jag då jag har extremt svårt att se en 15-åring med fri vilja tända på en 80-åring, men visst... nån finns väl alltid genom historien som gjort det.
Citera
2021-09-01, 10:15
Medlem
whoisducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibraflash
Jag har lärt mig att det är olagligt för någon över 18 att ha sex med någon under 18. Säg att en 30 åring har sex med en 16 åring. Då blir det våldtäkt eller sexuellt utnyttjande av minderårig. Konstigt att folk säger så olika om detta. Eller är det helt lagligt för en 80åring att ha sex med en 15 åring?
https://lawline.se/answers/ar-det-olagligt-for-en-man-over-30-ar-att-ha-samlag-med-en-16-aring

Fel
Citera
2021-09-01, 11:10
Moderator
Meijis avatar
Rubrik förtydligad.

Utgången rubrik: Lagligt att ha sex med barn

/Moderator
Citera
2021-09-01, 12:45
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whoisduck
https://lawline.se/answers/ar-det-olagligt-for-en-man-over-30-ar-att-ha-samlag-med-en-16-aring

Fel
Nej det är inte fel i alla fall. Har du ens läst det du själv länkar till?

Citat:
Andra stycket föreskriver att även de fall där barnet har fyllt femton men inte arton (15–17 år), kan ändå göra sig skyldig till våldtäkt mot barn om barnet är avkomling till gärningsmannen, eller annat förhållande. Det kan uppkomma olika situationer där gärningsmannens förhållande till barnet är ett sådant att det uppstår ett beroendeförhållande mellan barnet och gärningsmannen att 6:4 2 st BrB blir tillämplig. Ett sådant förhållande skulle kunna vara att gärningsmannen är lärare, vårdnadshavare eller en partner till barnets mor eller far, se prop. 2004/05:45 s. 143.
En 80åring får alltså lagligt ha sex med en 15åring om 80åringen inte är i beroendeställning eller liknande. Typ du ligger med din styvdotter=olagligt. Men om en 80åring raggar upp en 15åring som inte har någon koppling till 80åringen=lagligt.

Jag tycker det ska vara 18år som är lagen. Men att man fortfarande är byxmyndig vid 15. En 15åring får då ha sex med en 15-17åring men inte 18 eller äldre. Man skulle kunna lägga till exempelvis att en 15åring får ha sex med en 22åring som max men då blir min påhittade lag mer luddig. 15åring=byxmyndig och får ha sex med en som är max 17. En 18åring=får ha sex med vem som helst.

Hursomhelst tycker jag att det är riktigt skevt att en vuxen person får ha sex med en icke-vuxen.
Citera
2021-09-01, 12:53
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Stämmer inte.
Du får inte ha sex med dina egna helsyskon, barn, barnbarn, barnbarnsbarn osv (tack och lov),
Du får inte ha sex med person i beroendeställning (exempel lärare får inte ha sex med sina elever).
Listan kan nog göras längre.
Vilket fortfarande gör det lagligt för vuxna att ha sex med barn i många fall förutom exempelvis de undantag du nämner. En gammal gubbe får lagligt ragga upp en 15årig tjej som han inte är i någon beroendeställning till (exempelvis att de inte känner varandra öht) och ha sex med denne. Därför får vuxna ha sex med barn i det här landet med vissa undantag=skevt. Visst att det är mer moraliskt fel att en 80åring har sex med en 15åring än att en 20åring har sex med en 15åring. Men borde även vara olagligt i båda fall imo. Generellt sett är det stor skillnad på en 15åring och en 18åring i mognad=större chans att 15åringen tar dumt beslut (ej medräknat alkohol...)
Citera
2021-09-01, 12:56
Medlem
whoisducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend

En 80åring får alltså lagligt ha sex med en 15åring om 80åringen inte är i beroendeställning eller liknande. Typ du ligger med din styvdotter=olagligt. Men om en 80åring raggar upp en 15åring som inte har någon koppling till 80åringen=lagligt.

Jag tycker det ska vara 18år som är lagen. Men att man fortfarande är byxmyndig vid 15. En 15åring får då ha sex med en 15-17åring men inte 18 eller äldre. Man skulle kunna lägga till exempelvis att en 15åring får ha sex med en 22åring som max men då blir min påhittade lag mer luddig. 15åring=byxmyndig och får ha sex med en som är max 17. En 18åring=får ha sex med vem som helst.

Hursomhelst tycker jag att det är riktigt skevt att en vuxen person får ha sex med en icke-vuxen.

Ja? "Sammanfattningsvis, det är inte olagligt för en man över 30 år att ha samlag med en 16 åring såvida det inte föreligger ett sådant förhållande som avses i andra stycket 6:4 BrB."
Citera
2021-09-01, 13:09
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloedhet92
Det klocka vore att ha alla som är 14-17 år får ha sex som de vill. Och alla som är 18+ får endast ha sex med alla 18+.

(Jag skriver 14 eftersom jag har hört att 14 är den åldern då män och kvinnor kommer till puberteten. Jag kan ha fel.)
Ja det är mest vettigt för det är helt vansinnigt som det är nu.
Citera
2021-09-01, 13:11
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whoisduck
Ja? "Sammanfattningsvis, det är inte olagligt för en man över 30 år att ha samlag med en 16 åring såvida det inte föreligger ett sådant förhållande som avses i andra stycket 6:4 BrB."
Missade att personen du svarade skrev "helt lagligt" och trodde du menade att det är helt olagligt.
Citera
2021-09-01, 15:38
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend

Tyckande och moral är en sak, vad som är lagligt eller inte är en annan. Varför är sex ett så laddat ämne? Om en sextonårig tjej väljer att ha sex med en sextioårig gubbe, varför skulle det vara olagligt? Vad har någon annan ö h t med det att göra? Går det att påvisa att tjejen lider någon skada av detta umgänge, eller är det bara något du tycker "känns" fel?
Citera
2021-09-01, 15:48
Medlem
Nattjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloedhet92
Det klocka vore att ha alla som är 14-17 år får ha sex som de vill. Och alla som är 18+ får endast ha sex med alla 18+.

(Jag skriver 14 eftersom jag har hört att 14 är den åldern då män och kvinnor kommer till puberteten. Jag kan ha fel.)

Får lite kul effekter. Bengt och Lisa träffas när den ene är 15 och den andra 17. De inleder ett förhållande, och de har sex.

Sen fyller 17-åringen 18 och en period av celibat inleds tills den andra kommer ikapp?

Trams!
Citera
2021-09-01, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Ja det är mest vettigt för det är helt vansinnigt som det är nu.
Varför är det vansinnigt? Vid 15 års ålder är man absolut mogen nog för att få eget ansvar över sitt sexliv, då är man fullt medveten om vad sex innebär. Om en 15-åring mot förmodan vill ligga med en 40-åring, varför ska då inte 40-åringen få göra det?
Citera
2021-09-01, 16:05
Medlem
Farbaute666s avatar
Lagligt är en sak, etiskt en annan.

Om en sjuttonåring har sex med en femtonåring är det både lagligt och etiskt okej (obs, min subjektiva uppfattning).

Om en sjuttonåring har sex med en fjortonåring, så är det olagligt, men kan vara okej. De har kanske varit ihop i flera år och hon ska snart fylla femton.

Om en vuxen har sex med en sextonåring, så är det också lagligt, men etiskt förkastligt (obs, min subjektiva uppfattning).

Därmed inte sagt att en sexton-, eller sjuttonåring inte kan vara attraktiv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in