2021-08-31, 23:20
Medlem
HobbyHitlers avatar
För ett tiotal år sedan kom jag en midsommar till fiskarsamhället Mollösund på Orust. Midsommarstången var rest på hamnplan och det var livat på ett par av krogarna, men ingen dans runt midsommarstången eller annat typiskt midsommarfirande och flera av krogarna var stängda.
Jag frågade mig för och fick veta att "här firar vi midsommar på midsommardagen". Sedan dess har jag undrat varför.

Nu i helgen fick jag svaret av en kvinna som jobbar på en krog på Mollösund. Hon berättade att det för ca 50 år sedan var ganska stökiga midsomrar på Mollösund med mycket gäng som festade och att en kille från trakten blev knivhuggen till döds på midsommar. Sedan dess har traditionen på orten varit att fira på midsommardagen istället för att undvika det värsta stöket.

Är det någon som vet mer om händelsen? Google ger inga svar.
Vad var upprinnelsen till knivdådet? Hur såg klientelet på bygden och dessa "gäng" ut? Vilka var offret och gärningsmannen?
Citera
2021-08-31, 23:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stökigt på västkusten på midsommarafton.

Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
För ett tiotal år sedan kom jag en midsommar till fiskarsamhället Mollösund på Orust. Midsommarstången var rest på hamnplan och det var livat på ett par av krogarna, men ingen dans runt midsommarstången eller annat typiskt midsommarfirande och flera av krogarna var stängda.
Jag frågade mig för och fick veta att "här firar vi midsommar på midsommardagen". Sedan dess har jag undrat varför.

Nu i helgen fick jag svaret av en kvinna som jobbar på en krog på Mollösund. Hon berättade att det för ca 50 år sedan var ganska stökiga midsomrar på Mollösund med mycket gäng som festade och att en kille från trakten blev knivhuggen till döds på midsommar. Sedan dess har traditionen på orten varit att fira på midsommardagen istället för att undvika det värsta stöket.

Är det någon som vet mer om händelsen? Google ger inga svar.
Vad var upprinnelsen till knivdådet? Hur såg klientelet på bygden och dessa "gäng" ut? Vilka var offret och gärningsmannen?

Känner inte till detta fall eller orten Mollösund.

https://www.google.se/maps/place/474...3!4d11.4734342

Däremot kom jag att fira ett flertal midsomrar på den bohuslänska västkusten i sent 1960-tal och tidigt 1970-tal. Bl. a. Smögen och Hunnebostrand och jag kan intyga att det alltid var ordentligt stökigt. Mycket fylla och slagsmål. Mestadels från s. k. utsocknes. Fyllecellerna var proppfulla och polisen laddade alltid upp ordentligt inför midsommar.
Citera
2021-09-03, 02:24
Medlem
Fredagen den 23 juni 1972. Bengt R. Johansson, 48, knivmördad i Göteborg.

Brukade förr ange kommunens namn istället för exakt plats så det kanske är han. Jag hittar inget annat.

Kolla gamla tidningar, fråga på nåt bibliotek.
Citera
2021-09-06, 16:39
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persephone

Brukade förr ange kommunens namn istället för exakt plats så det kanske är han. Jag hittar inget annat.

Nja, Mollösund ligger i Orusts kommun.
Eventuellt åtal bör ha väckts i Stenungssunds eller Uddevalla tingsrätt.

Ska söka lite noggrannare när jag får tid.
Citera
2021-09-07, 15:42
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persephone

Det verkar inte ha varit han som eftersöktes i trådstarten, då Jonasson avled i Göteborg.
GT avrundar åldern uppåt i artikeln nedan, istället för att ange den faktiska åldern.

Citat:
Den 49-årige man som på midsommaraftonen hittades knivmördad i en bergsskreva vid Masthuggskyrkan i Göteborg höll några hundralappar krampaktigt i sin ena hand. Runt den döde låg papper och fler sedlar. Polisen misstänker nu att mördarna försökt råna sitt offer men blivit skrämda av någon förbipasserande och kört från platsen i panik.
Ur GT 19720625
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in