• 1
  • 2
2021-08-31, 18:49
Medlem
Stakeholders avatar
Allt som oftast när jag ska köpa prylar eller kläder och man hamnar i köpläge säger säljaren att "han har den själv". Det finns förstås varianter, brorsan, flickvännen eller annan som har den eller varianter som 'jag har den i grönt" eller i 55-tums skärm.

Hur är det? Känner ni igen detta eller är det något som ni själva använder i yrket? Funkar det eller blir man bara trött på billigt säljsnack?

Gärna historier som ni råkat ut för i samband med detta.
Citera
2021-08-31, 19:03
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder
Allt som oftast ... säger säljaren att "han har den själv"
Har det kommit tillbaka, var vanligt på 70-80 talet, kanske nån nostalgi-repris?
Citera
2021-08-31, 19:10
Medlem
Förra gången jag köpte en lur så sa säljaren det. Men det var luren jag ville ha så brydde mig inte. Antog säljknep men strunt samma, deras jobb är att kränga prylar så de kränger prylar. Nöjd med köpet med. Man får himla bra lurar för pengarna idag, även budgetlurar för 1500-2000 är som en superdator var för femton år sen. Nu får den plats i fickan... Kanon
Citera
2021-08-31, 19:15
”Jag har den själv” har jag inte stött på bland säljare däremot köpare. En ringde upp på en bensinbil jag skulle sälja, lite udda modell. Han började genast babbla om samma förträffliga bilmodell han hade själv men en diesel. Till slut var jag nära säga”Nä, jag vill inte byta din jädra förträffliga diesel mot min bensinare. ” Jobbig,skrytsam dalmas. Det sluta med att han blev blåst på försöka vänta ut mig å få pruta då det kom en seriös köpare
Citera
2021-08-31, 19:18
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Har det kommit tillbaka, var vanligt på 70-80 talet, kanske nån nostalgi-repris?

Jag handlar allt på nätet utom kläder, där får jag gå och prova och välja ifred. På sin höjd någon butikspersonal som frågar om jag önskar hjälp med något.
Citera
2021-08-31, 19:24
Medlem
Riddarhusets avatar
Säljaren sa så till min bror när han skulle köpa en klocka - Corum.
En säljare han inte ville förknippas med så det blev ingen affär.
Citera
2021-08-31, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe

Hörde det i slutet av 90-talet på OnOff (eller om det var Siba)
Citera
2021-08-31, 19:35
Medlem
constants avatar
Citat:
Allt som oftast när jag ska köpa prylar eller kläder och man hamnar i köpläge säger säljaren att "han har den själv".
Fråga om du kan få samma pris som säljaren betalade.

Inte omöjligt att säljaren fått eller fått köpa produkten sjukt billigt av generalagenten, för att sälja mer. Var i alla fall inte ovanligt förr.
Citera
2021-08-31, 19:38
Medlem
Swinglines avatar
Har jag gått på många gånger, allt från digitalkameror till dammsugare, trots att jag vet att det är ett säljtrick. Är det snyggt gjort så köper jag det och kommer troligen att göra det i framtiden också.
Citera
2021-08-31, 19:56
Medlem
BigFatCones avatar
I mitt jobb ingår det ofta att tipsa kunderna om andra prylar och om det är så att den prylen som bäst matchar kundens behov råkar vara en pryl som jag själv har, så säger jag det.
Men jag är ju inte säljare.
Citera
2021-08-31, 20:40
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Allt som oftast när jag ska köpa prylar eller kläder och man hamnar i köpläge säger säljaren att "han har den själv". Det finns förstås varianter, brorsan, flickvännen eller annan som har den eller varianter som 'jag har den i grönt" eller i 55-tums skärm.

Hur är det? Känner ni igen detta eller är det något som ni själva använder i yrket? Funkar det eller blir man bara trött på billigt säljsnack?

Gärna historier som ni råkat ut för i samband med detta.

Förstår inte varför du tror att det är billigt säkjsnack?
Enda gången man slipper höra det är när man köper design och något unikt exempel konst, smycken, möbler mm.

De som jobbar i butik har personalrabatt.
Naturligtvis får deras vänner och släktingar reda på av dem att vissa kläder / teknik mm kommer till butiken ett visst datum, ser inget konstigt i det?

Om du tycker att något är snyggt så räkna med att många andra också tycker det.
Citera
2021-08-31, 21:05
Medlem
Elikos avatar
I yrkesrollen vill man hjälpa kunder med sina projekt så gott det går.
Igår tex rekommenderade jag en kund att gå till en av konkurrenterna för att göra en bättre affär. Jag vet att den kunden kommer först till oss nästa gång oavsett.

Säljer man inte äckliga abonnemang eller dåliga produkter behöver man inte lura människor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in