• 2
  • 3
2021-09-01, 04:11
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
1. in och kolla vad sbab erbjuder för ränta på motsvarande lån och belåningsggrad
2. tala för din sak på mötet med banken, de kommer inte erbjuda samma nivå som sbab förmodligen, men de borde lägga sig max 25-30 räntepunkter högre. Dvs erbjuder sbab 1.39 borde du inte acceptera högre än ca 1.65.
3. om banken kommer med vettigt erbjudande så se till att det är rabatt mot deras listränta och inte en tillfällig rabatt som försvinner efter något år.
4. är det totalt kört, bida din tid och vänta ut det kvarvarande bundna lånet till aug-22, begär därefter ut ett amorteringsunderlag (då förstår banken att du är påväg att flytta) så kommer du troligen få ett bra ränteerbjudande. Är du ändå inte nöjd, byt bank.

Jag rekomenderar att han flyttar lånet till SBAB.
Citera
2021-09-01, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Du binder vilkoren tills nästa villkorsändringsdag. Villkoren utgörs av räntan och amorteringsbelopp. Vissa tillåter extra amortering utöver vilkoren andra inte. Har ingen källa att länka utan du får välja om du vill tro mig eller inte.

Okej, för jag har möjligheten att ändra amorteringsbelopp relativt fritt sålänge det är inom ramen för amorteringskravet.
Citera
2021-09-01, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Okej, för jag har möjligheten att ändra amorteringsbelopp relativt fritt sålänge det är inom ramen för amorteringskravet.

Även uppåt? Skulle du kunna i praktiken lösa lånet utsn att betala ränteskillnadsersättning genom att amortera allt utan en liten del?
Citera
2021-09-01, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Även uppåt? Skulle du kunna i praktiken lösa lånet utsn att betala ränteskillnadsersättning genom att amortera allt utan en liten del?

Jag har hittills bara ändrat ner. Uppåt vet jag inte.
Citera
2021-09-01, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Jag har hittills bara ändrat ner. Uppåt vet jag inte.

Ner är nog lättare. Bolåneinstituten ger ju ut bostadsobligationer för att finansiera utlåningen med en löptid som motsvarar räntebindningen (om jag fattat rätt) och om lånet betalas av snabbare än avtalat så spricker deras kalkyl eftersom de får in mindre ränta (i kronor) än planerat. Amorterar du mindre än avtalat så får de ju mer ränta och bolåneinsitutet gör en bättre affär.
Citera
2021-09-01, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Hej.
Är lite nyfiken på hur ni skulle göra i denna situation.

Har 3 stycken bolån där banken blåser mig varje gång med sin ockerränta. De låste mig tidigt i fällan när jag var ung och naiv att binda de tre lånen på olika tid. Eftersom jag förstått att man har ett bättre förhandlingsläge om man har rörlig ränta så har jag låtit bli att binda dom den senaste tiden.
Hade ett lån till men det har jag amorterat av. Nu vill jag börja amortera på ett av lånen nedan.

Lån 1
Ca 400 000kr
3-månaders rörlig ränta
1,95%

Lån 2
Ca 400 000kr
3-månaders rörlig ränta
2,1%

Lån 3
Ca 400 000kr
Bunden ränta. Löper ut i aug 2022.
1,95%

Jag har bankmöte om någon vecka och vill så klart få det så fördelaktigt som möjligt.
Hur hade ni gjort?

Sinnessjuka räntor 😳 beställ ett anorteringsunderlag innan mötet. Du får väl runt 1,2 hos SBAB eller 1;14 hos avanza. Säg till din nuvarande bank att du vill ha max 1% ränta annars byter du. Går dom inte med på det så fullföljer du med bankbyte. Har aldrig förstått mig på varför man ska gå med på att storbanken ger ett "erbjudande" som fortfarande är högre än den förhandlingsfria räntan som ett antal andra banker står och väntar med ett knapptryck bort
Senast redigerad av gfbs88 2021-09-01 kl. 13:08.
Citera
2021-09-19, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Sinnessjuka räntor 😳 beställ ett anorteringsunderlag innan mötet. Du får väl runt 1,2 hos SBAB eller 1;14 hos avanza. Säg till din nuvarande bank att du vill ha max 1% ränta annars byter du. Går dom inte med på det så fullföljer du med bankbyte. Har aldrig förstått mig på varför man ska gå med på att storbanken ger ett "erbjudande" som fortfarande är högre än den förhandlingsfria räntan som ett antal andra banker står och väntar med ett knapptryck bort

Men han är ju bunden i ett utav lånen ytterligare ett år. Då är det väl inte bara att byta. Utan då tillkommer ju en kostnad i form av räntemellanskillnaden som han behöver betala sin nuvarande bank för att "låsa upp" bindningstiden.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in