2021-08-31, 15:32
Medlem
När det kommer till prenumeration av DNs cellulosaverison så har jag en fördom att det betalas till 90% av staten. Hela tidningen är ett enda statligt finansierat Samhallsprojket likt SVT/SR.

Min teori är att det bara är statliga myndigheter, bibliotek, kommuner, SVT/SR, regeringskansliet etc etc som totalt dominerar inbetalningarna till Klanen Bonniers kassakista. - Företag kan jag tänka mig har luite grann "av tradition" Antalet privatpersoner som prenumererar på "riktigt" själva på tidningen tror jag är långt, långt mindre än 5%. Jag har hört ryktesvägen att statliga tjänstemän får prenumerationer hem på fritiden som de kan tom ge bort till släktingar/sälja. Jag vet peronligen en prenumeration som staten betalade som en tjänsteperson i Stockholm gav till ett av sina barn.

Vad vi ser är alltså statlig presstöd "i dimman" . Bonniers skulle nog gå under direkt utan staliga prenumerationer. Det statliga stödet ser vi även i menlösa annonser typ "Naturvårdsverket söker en sekreterare" osv. - idel ädel skattemedel. - Alltså. Det är DU som betalar kalaset och byråkraterna på Södermalm som konsumerar och PsyOpsas.

Nån som har tillgång till uppgift? - Typ DNs prenumerationsregister eller kan man få tillgång till hur mycket tex Regeringskansliet och typ Naturvårdsverket pumpar in i Bonniers inc årligen?

Jag har svårt att tänka mig att myndigheter betalar plustjänster på tex Friatider och Samnytt. Inte ens SVT/SR. - Utan det är BARA till Bonniers. (i princip)

Detta är en demokratifråga. Hur mycket pengar skall Bonniers ha av staten?
Citera
2021-08-31, 15:38
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
När det kommer till prenumeration av DNs cellulosaverison så har jag en fördom att det betalas till 90% av staten. Hela tidningen är ett enda statligt finansierat Samhallsprojket likt SVT/SR.

Min teori är att det bara är statliga myndigheter, bibliotek, kommuner, SVT/SR, regeringskansliet etc etc som totalt dominerar inbetalningarna till Klanen Bonniers kassakista. - Företag kan jag tänka mig har luite grann "av tradition" Antalet privatpersoner som prenumererar på "riktigt" själva på tidningen tror jag är långt, långt mindre än 5%. Jag har hört ryktesvägen att statliga tjänstemän får prenumerationer hem på fritiden som de kan tom ge bort till släktingar/sälja. Jag vet peronligen en prenumeration som staten betalade som en tjänsteperson i Stockholm gav till ett av sina barn.

Vad vi ser är alltså statlig presstöd "i dimman" . Bonniers skulle nog gå under direkt utan staliga prenumerationer. Det statliga stödet ser vi även i menlösa annonser typ "Naturvårdsverket söker en sekreterare" osv. - idel ädel skattemedel. - Alltså. Det är DU som betalar kalaset och byråkraterna på Södermalm som konsumerar och PsyOpsas.

Nån som har tillgång till uppgift? - Typ DNs prenumerationsregister eller kan man få tillgång till hur mycket tex Regeringskansliet och typ Naturvårdsverket pumpar in i Bonniers inc årligen?

Jag har svårt att tänka mig att myndigheter betalar plustjänster på tex Friatider och Samnytt. Inte ens SVT/SR. - Utan det är BARA till Bonniers. (i princip)

Detta är en demokratifråga. Hur mycket pengar skall Bonniers ha av staten?

Jag prenumererar, vet inte vad det kostar dock. Är nog prenumerant på de flesta större mediehus.
Bra om "staten" prenumererar också tycker jag. Men det är nog individer som jobbar statligt i så fall och av helt egen fri vilja.
Har en nära vän som jobbar i riksdagen och hen prenumererar inte på DN. Varken digitalt eller på papperstidningen. Däremot prenumerationer hos andra utgivare.
Citera
2021-08-31, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jag prenumererar, vet inte vad det kostar dock. Är nog prenumerant på de flesta större mediehus.
Bra om "staten" prenumererar också tycker jag. Men det är nog individer som jobbar statligt i så fall och av helt egen fri vilja.
Har en nära vän som jobbar i riksdagen och hen prenumererar inte på DN. Varken digitalt eller på papperstidningen. Däremot prenumerationer hos andra utgivare.

Tack för svar. Jag tror att myndigheter, SVT, regeringskansliet och riksdagen etc betalar för plustjänster på DN för hela "huset" och jag vet att det finns statliga tjänstemän som har "Gratis DN" hemma betald av staten.

Personligen anser jag att det är fel att staten köper in plustjänster och prenumerationer av "vissa" men inte av andra. Tjänstemän skall inte sitta och läsa DN och deras reklam på arbetstid. Alla statliga myndigheter skulle ha Add-blocker på DNS/Servernivå. Dvs Ingen reklam på statliga och kommunala myndigheter överhuvudtaget. Det är ju en självklarhet.

Staten och kommuner skall inte köpa in nånting överhuvudtaget.
och ha Add-blocker på servernivå.
Citera
2021-08-31, 16:07
Medlem
Ni som åker sub i huvudstaden, hur ofta ser ni någon med en DN i nävarna?

Här i Malmö ser man aldrig någon med Sydsvenskan/Skånskan (många (äldre) läser givetvis hemma men någon borde man ju skymta).
Citera
2021-08-31, 16:10
Medlem
Ankdammsmans avatar
DN har enligt egna uppgifter runt 350 000 prenumeranter. Det stämmer att offentliga institutioner ger dolt stöd till vissa publikationer (som Expo) genom att prenumerera och köpa annonser men DN är så pass stor att exempelvis landets strax över 2000 bibliotek inte gör jättelik skillnad.

Majoriteten av de som prenumererar på DN gör det förmodligen för att den även fungerar som lokaltidning i Stockholm. Många gör det säkert också för att den är en Pravda för offentliganställd medelklass.
Citera
2021-08-31, 16:27
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Tack för svar. Jag tror att myndigheter, SVT, regeringskansliet och riksdagen etc betalar för plustjänster på DN för hela "huset" och jag vet att det finns statliga tjänstemän som har "Gratis DN" hemma betald av staten.

Mja, isf får de förmodligen skatta för den förmånen. Alla har inte behov av DN hemma för jobbets skull …
Citera
2021-08-31, 16:28
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDem2022
Ni som åker sub i huvudstaden, hur ofta ser ni någon med en DN i nävarna?

Här i Malmö ser man aldrig någon med Sydsvenskan/Skånskan (många (äldre) läser givetvis hemma men någon borde man ju skymta).

Aldrig. Jag har inte sett någon läsa en tidning av något slag på tuben sedan 90-talet.
Böcker däremot.

Alla läser på mobil eller platta idag.
Citera
2021-08-31, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
DN har enligt egna uppgifter runt 350 000 prenumeranter. Det stämmer att offentliga institutioner ger dolt stöd till vissa publikationer (som Expo) genom att prenumerera och köpa annonser men DN är så pass stor att exempelvis landets strax över 2000 bibliotek inte gör jättelik skillnad.

Majoriteten av de som prenumererar på DN gör det förmodligen för att den även fungerar som lokaltidning i Stockholm. Många gör det säkert också för att den är en Pravda för offentliganställd medelklass.

Intressant. Stockholms innerstad har 45 000 statliga byråkrater plus SVT/SR. Plus kommunala byråkrater etc. Det jag vill veta är om tex Regeringskansliet har plustjänster för alla anställda och prenumerationer. Då är det gigantioska summor staten slussar till Bonniers årligen.

Bonnioers prenumeranter kan ofta vara studenter med nåt erbjudande i plus-tjänst. (ingen köpkraft) Bonniers manipulerar givetvis siffrorna för att kunna ta mer betalt av annonsörer.
Citera
2021-09-06, 11:48
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Intressant. Stockholms innerstad har 45 000 statliga byråkrater plus SVT/SR. Plus kommunala byråkrater etc.

De människorna är på många sätt regimens viktigaste stöttepelare och prenumererar sannolikt på DN i stor utsträckning.

Citat:
Det jag vill veta är om tex Regeringskansliet har plustjänster för alla anställda och prenumerationer. Då är det gigantioska summor staten slussar till Bonniers årligen.

Borde vara offentlig uppgift i så fall. Tippar att det fortfarande finns rätt mycket pappersprenumerationer till fikarummen.

Citat:
Bonniers prenumeranter kan ofta vara studenter med nåt erbjudande i plus-tjänst. (ingen köpkraft) Bonniers manipulerar givetvis siffrorna för att kunna ta mer betalt av annonsörer.

Såklart, det är sen gammalt i den branschen och ingen är intresserad av att avslöja det. Räckviddssiffrorna (hur många som läser varje exemplar) överdrivs med flera hundra procent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in