Citat:
Ursprungligen postat av
Enterprise
Du "surfar inte säkert" är främst ett marknadföringstrick/försäljningsargument. Även om man går in med VPN från en leverantör på en annan VPN-leverantörs hemsida kommer de påstå att du inte surfar säkert. Och det är väl bra, att inte alla VPN-adresser som används är kända för alla andra VPN-leverantörer.
Däremot skulle jag nyligen in på SAS och boka biljetter och då var jag tvungen att stänga av VPN, annars kunde man inte göra något och SAS misstänkte att jag var en bot. IP-spärr?

Jajo! Men jag menar specifikt den sidan man kan använda för att dubbelkolla om ens VPN fungerar som den ska. Om jag inte kör via TOR AP:n men via VPN så visar den nämligen vilken VPN-server jag är uppkopplad mot.
Om jag däremot inte kör VPN så visar den att jag inte är säker utan använder mitt vanliga IP utåt. Grejen var att den även visade att jag "inte var säker" när jag körde via TOR-APn, trots att VPN:en var aktiv. Därav min fundersamhet.
Angående SAS så är det troligen för att när du går via en VPN-server så blir det många användare som kommer ifrån samma IP, eftersom ni delar på VPN-server, även om de förmodligen har många ut-IPn. Så därför tror SAS googleskydd att ni eventuellt kan vara DDOS-botar eller liknande, och ber er verifiera att ni är människor (eftersom de även vet att det kan vara så att ni är VPN-uppkopplade).