• 1
  • 2
2021-08-31, 10:35
Medlem
Jag har sett filmer när folk åker malmtåg i Mauretanien och där blir det kallt men är bara att kliva på och hoppa av på rätt ställe. Min fråga är om jag kan göra samma sak med LKABs malmtåg?

Hoppa på och hela sträckan Luleå-Narvik? kanske bäst under sommaren då det under vintern kan bli kallt.

Men är det farligt? stor risk att få elstötar? eller är det stor risk jag blir upptäckt? tänkte att jag kan hoppa på när tåget åker iväg och slänga en sovsäck och sedan åka den vackra färden via norrländska myrar och norska fjordar?

Är det någon annan som har liftat med malmtågen?
Citera
2021-08-31, 10:39
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Jag har sett filmer när folk åker malmtåg i Mauretanien och där blir det kallt men är bara att kliva på och hoppa av på rätt ställe. Min fråga är om jag kan göra samma sak med LKABs malmtåg?

Hoppa på och hela sträckan Luleå-Narvik? kanske bäst under sommaren då det under vintern kan bli kallt.

Men är det farligt? stor risk att få elstötar? eller är det stor risk jag blir upptäckt? tänkte att jag kan hoppa på när tåget åker iväg och slänga en sovsäck och sedan åka den vackra färden via norrländska myrar och norska fjordar?

Men är det farligt? Ja
stor risk att få elstötar? Större än om du sitter i en kupé, beror på var på vagnen du härjar omkring
eller är det stor risk jag blir upptäckt? Ja
tänkte att jag kan hoppa på när tåget åker iväg och slänga en sovsäck och sedan åka den vackra färden via norrländska myrar och norska fjordar? Är detta är fråga?
Är det någon annan som har liftat med malmtågen? Sannolikt
Citera
2021-08-31, 10:58
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti

Skämta inte! Delar din dröm om det för att vara ärlig men tvivlar på att det är så enkelt som det kan vara utomlands och övervakningen är rätt mycket kraftigare.

Tills dess - musikvideo (Billy Strings, watch it fall) med bilder att fantisera kring
https://youtu.be/y97gX9QSwZk
Citera
2021-08-31, 11:01
Medlem
Det farligaste är att ingen vet att du är där. Kan tänka mig att man inte kan använda mobilen på vissa delar av sträckan men det kanske går.
Bara en sån enkel sak som att du stukar foten mitt ute i ingenstans kanske resulterar i att du svälter/fryser ihjäl...

Om fjällräddarna ska hämta dig med helikopter kanske de skickar en faktura sen när det framgår att du liftat med tåget...

Sen tror jag att risken att åka fast är ganska stor.

Det finns nog bättre tåg att lifta med.
Citera
2021-08-31, 11:27
Medlem
Går verkligen malmtåget Luleå - Narvik, kör man inte förbi själva malmen då? Det är väl ändå i Kiruna man har råvaran och så åker man åt det ena eller andra hållet?
Citera
2021-08-31, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Går verkligen malmtåget Luleå - Narvik, kör man inte förbi själva malmen då? Det är väl ändå i Kiruna man har råvaran och så åker man åt det ena eller andra hållet?

Man får väl lifta med tom vagn från SSAB I luleå upp till Gällivare/kiruna gömma sig medan man lastar malmen och sedan åka upp mnot narvik eller tillbaka ner till Luleå igen med malmen som sagt.

Men har man med mobil är det nog ingen fara, I mauretanien är det bara att hoppa på ingen verkar bry sig. Tror knappast LKAB har folk som springer och kollar att ingen ligger i malmvagnarna hela tiden...
Citera
2021-08-31, 12:57
Medlem
sommarlovs avatar
Tja, svårigheten är väl att komma nära tågen när de står stilla, tror hanteringen är helt automatiskt och en människa på spåret skulle utlösa alla larm.
Annars är det väl bara att sitta i båten.

Tror det var någon gammal rysk film om folk som transporteras till och från Sibirien på detta sätt, med överhängande risk för att frysa ihjäl....
Citera
2021-08-31, 14:01
Medlem
AGHORIBABA1008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Korrekt.

Rutten brukar vara Kiruna > Narvik
&
Gällivare > Luleå
Citera
2021-08-31, 14:49
Medlem
zcinners avatar
vad du än gör, glöm inte Hörselkåpor =).
Citera
2021-08-31, 14:53
Medlem
Jösses vilket kallt, blåsigt och ensamt sätt att riskera sitt liv. Ta på dig en integralhjälm med visir så du skyddar öron och ögon.
Citera
2021-09-03, 20:41
Medlem
Tror definitivt att detta är genomförbart!
Se till att pricka in någon udda avgångstid, typ en natt mitt i veckan för att synas för så få personer som möjligt. Gott om kläder, varm sovsäck, någon termos med varm dryck eller ett gasolkök. Som någon påpekade är hörselkåpor nog mycket bra att ta med också. Tror det kan bli en angenäm resa rent av, definitivt ett minne att ta med sig genom livet!
Citera
2021-09-03, 22:33
Medlem
smoerreboms avatar
jag har sett de där vagnarna köra igenom stan rätt många gånger. Som jag minns det var de lastade till bredden, man kunde se högar med malm stående på marken. Det ser inte ut som i den där youtube-videon med de där två som åker igenom sahara alls och vagnarna är mycket mindre

De vagnar jag sett såg ut såhär tror jag men dessa verkar vara tomma.
https://kuriren.nu/bli-prenumerant/artikel/r30p248r

Jag hittar ingen bild som visar de vagnar som jag har sett ovanifrån lastade. Den länkade bilden från LKAB visar andra större vagnar men de är ändå något som jag inte skulle vilja ligga på.

https://www.lkab.com/sv/om-lkab/fran.../transportera/

Är det inte bättre att boka en tågresa till Narvik istället?
Uppgifterna ovan om automatik, larm och sensorer tycker jag verkar rätt avskräckande, det luktar skadestånd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in