Citat:
Ursprungligen postat av
Youngling
1 Är det lättare att gå vidare om man har 6 barn och blir av med 1, då man ändå har 5 kvar? Om man bara har 1 kvar borde väl oron att också förlora det enda man har bli mycket större.
2 Är det mindre hemskt att förlora ett barn man länge vetat kommer dö av cancer än att få ett plötsligt besök av polis och präst? Tänker att det blir lättare om man hunnit förbereda sig för det oundvikliga
2 Är det hemskare att förlora ett äldre barn än en 2-åring som inte har någon riktig personlighet ännu och kanske därför kan kännas mer "anonym"?
4 Givetvis individuellt, men hur lång tid tar det innan livet blir någorlunda normalt igen?
1. Min ena förälder resonerade så och skaffade 6 stycken

Nu slapp hon förlora någon unge, och tror inte själv det hade påverkat mig mindre om jag hade haft fler barn än de jag har.
2. Inledande chock är nog detsamma vid sjukdomsbesked och vid besök av polis. Måste vara hemskt att få ett så sjukt barn, sorgeprocessen lär ju inledas samtidigt som man måste vara stark framför barnet.
3. Nej, en bebis framstår inte ens som anonym. Man får starka känslor redan första timman, känslor som är svåra att beskriva för någon som inte har barn. Man skulle dö på ett ögonblick för det barnet. ska även tillägga att känslan aldrig försvinner. Även vuxna barn känns som de behöver beskyddas och man ser dem alltid som barn. Med lite större ansvar.
4. Det vet jag inte. Kan inte tänka mig att det skulle bli riktigt normalt någonsin igen om ens barn dog.