• 1
  • 2
2021-08-30, 17:33
Medlem
Spotify-grundaren Martin Lorentzon och Minecraft-skaparen Markus ”Notch” Persson har fått konton länsade på totalt 23,8 miljoner kronor i en bedrägerihärva, skriver DN. Enligt ett åtal nyligen vid Stockholms tingsrätt ska överföringar på totalt 14,3 miljoner ha gjorts från Markus Perssons bankkonton i november förra året.

I mars i år ska bedragarna ha fört över 9,5 miljoner kronor från Martin Lorentzon till ett bulvanbolag – något han dock upptäckte i tid för att kunna rädda pengarna, skriver DN.

– Jag är förvånad över hur enkelt det var att göra den här autogirokopplingen utan min vetskap, säger Lorentzon till tidningen.

Vad mer finns att säga?

Källa: https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/ny...ner/ar-AANSq4u
Citera
2021-08-30, 17:37
Medlem
Brajias avatar
'Drabbade ju ingen fattig', kanske?
Citera
2021-08-30, 17:38
Medlem
Förvånad att dom märkte det, tänker mig mer "oj helgen blev visst lite dyrare än vanligt... jaja"
Citera
2021-08-30, 17:43
Medlem
LuluBrooksies avatar
Intressant, någon som vet vilken bank de har? På SEB måste man lägga in en specifik sifferkod tre gånger för att göra en överföring med sk digipass, varav två av koderna alltid är olika och genererade. Verkar säkrare än bankid där man bara behöver en statisk kod som alltid är likadan samt mobil.
Citera
2021-08-30, 17:51
Medlem
LenaPauls avatar
Låter som en scam pengarna är knappast borta kanske han har dem på ett hemligt konto
Citera
2021-08-30, 17:54
Medlem
LeifD2s avatar
Insidejobb på banken.
Citera
2021-08-30, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Intressant, någon som vet vilken bank de har? På SEB måste man lägga in en specifik sifferkod tre gånger för att göra en överföring med sk digipass, varav två av koderna alltid är olika och genererade. Verkar säkrare än bankid där man bara behöver en statisk kod som alltid är likadan samt mobil.

Artikel benämner autogiro, då är spelreglerna annorlunda. Äldre teknik, mer bakom ytan. Får jag gissa att bedrägeriet handlar om att få en godkänd autogiro-ansökan så att pengar därefter kunde dras.
Citera
2021-08-30, 18:38
Medlem
SEB+skatteverket enligt DN.
Citera
2021-08-30, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Artikel benämner autogiro, då är spelreglerna annorlunda. Äldre teknik, mer bakom ytan. Får jag gissa att bedrägeriet handlar om att få en godkänd autogiro-ansökan så att pengar därefter kunde dras.
Kan vara konto för skattåterbäring också.
Citera
2021-08-30, 18:42
Medlem
Via Skatteverkets tjänst ”Ombud och behörigheter”, låter det som.
Citera
2021-08-30, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Kan vara konto för skattåterbäring också.

Ah, så är det säkert så klart. Och förklarar varför man har så pass mycket pengar liggandes på ett bankkonto.
Citera
2021-08-30, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brajia
'Drabbade ju ingen fattig', kanske?
Notch har mindre pengar än dom flesta av oss.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in