• 1
  • 2
2021-08-29, 22:31
Medlem
Fickludds avatar
https://candidate.hr-manager.net/App...9009&MediaId=5

Svenskar är inte välkomna och förmodligen inte västerlänningar heller. Är detta verkligen tillåtet och vad tillför det rent journalistiskt?
Citera
2021-08-29, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd

Svenskar är inte välkomna och förmodligen inte västerlänningar heller. Är detta verkligen tillåtet och vad tillför det rent journalistiskt?

Citera gärna där det står att inte söker svenskar?
Läst om artikeln 2 gånger. Inser själv att jag måste vara värdelös på svenska då jag inte kan se vart det står.
Citera
2021-08-29, 22:36
Medlem
Citat:

Hehe nu hittade jag det.. förjävligt. Hoppas på en felskrivning. Men tror tyvärr inte det. Är inte det olagligt?
Citera
2021-08-29, 22:40
Medlem
AndersM79s avatar
Jag gissar att syftet med detta är att få tag på nya utrikeskorrespondenter till icke-engelsktalande länder, där det är väldigt bra att kunna det aktuella språket flytande.
Citera
2021-08-29, 22:41
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Läst om artikeln 2 gånger. Inser själv att jag måste vara värdelös på svenska då jag inte kan se vart det står.
Om du har läst artikeln två gånger utan att ha förstått innebörden, så är du troligen på lyset eller vill inte riktigt förstå vad som står. Det framgår tydligt att utbildningen väljer sig till svenskar med utländsk bakgrund, eller invandrare för att vara mer specifik.

En utbildning för dig som arbetat som journalist i ett annat land. Under fyra månader kommer du få grunläggande kunskap för att arbeta som journalist i Sverige. Utbildningen är på halvtid och kostnadsfri. Därefter har du mycket goda möjligheter till en avlönad heltidspraktik som reporter på någon av SVT:s 40 lokalredaktioner runt om i Sverige under våren. 

 För att bli antagen behöver du:

   journalistutbildning eller arbetslivserfarenhet som journalist från ett annat land
grundläggande kunskaper i svenska samt mycket goda kunskaper i minst ett annat språk (förutom engelska) 
Citera
2021-08-29, 22:44
Citat:

Citat:
Hehe nu hittade jag det.. förjävligt. Hoppas på en felskrivning. Men tror tyvärr inte det. Är inte det olagligt?
Du kanske borde söka med tanke på dina kunskaper i svenska, samt allmänna läsförståelse?
Citera
2021-08-29, 23:30
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:

Citat:
Du kanske borde söka med tanke på dina kunskaper i svenska, samt allmänna läsförståelse?

Går väl lika gärna att uppfatta det som att tex en Svensk som tagit sin journalist examen i tex USA, UK eller något annat land och därefter arbetat i det landet! Klart är väl att de inte vill ha Svenskutbildade journalister
Citera
2021-08-29, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Om du har läst artikeln två gånger utan att ha förstått innebörden, så är du troligen på lyset eller vill inte riktigt förstå vad som står. Det framgår tydligt att utbildningen väljer sig till svenskar med utländsk bakgrund, eller invandrare för att vara mer specifik.

En utbildning för dig som arbetat som journalist i ett annat land. Under fyra månader kommer du få grunläggande kunskap för att arbeta som journalist i Sverige. Utbildningen är på halvtid och kostnadsfri. Därefter har du mycket goda möjligheter till en avlönad heltidspraktik som reporter på någon av SVT:s 40 lokalredaktioner runt om i Sverige under våren. 

 För att bli antagen behöver du:

   journalistutbildning eller arbetslivserfarenhet som journalist från ett annat land
grundläggande kunskaper i svenska samt mycket goda kunskaper i minst ett annat språk (förutom engelska) 

Kan säga att jag både är på lyset efter lite mer än en liter vin samt även är dyslektiker. Så ja jag har svårt för att ta i in text. Kan lösa högläsning flytande men svårt att förstå vad texten innehåller.

Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist

Läs det jag precis skrev till den ovan, både onykter, dyslektiker. Men nu måste jag få sluta lite. Är inne på andra året på ett universitet inom programmering. Så ja jag har lite extra svårt med att läsa. Men jag kämpar på ändå och står för mina svårigheter. Vilket du verkar behöva jobba med när du bara vill trycka ner andra. Gå och lägg dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Citat:

Citat:

Går väl lika gärna att uppfatta det som att tex en Svensk som tagit sin journalist examen i tex USA, UK eller något annat land och därefter arbetat i det landet! Klart är väl att de inte vill ha Svenskutbildade journalister

Ja så kan det mycket väl vara.
Citera
2021-08-30, 02:45
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Citat:

Citat:

Du har inte lärt dig att citera korrekt, och tolkar innebörden av annonsen minst sagt galet.

Den är riktad mot blattar.
Citera
2021-08-30, 07:41
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Jag gissar att syftet med detta är att få tag på nya utrikeskorrespondenter till icke-engelsktalande länder, där det är väldigt bra att kunna det aktuella språket flytande.
Ja eftersom nyadeln har för vana att direkt åka hem till landet de ”flytt” från så fort de fått PUT så vore ju detta en utmärkt lösning. Sen drar man in tillståndet. Så kan de förbättra journalistiken hemma i sandlådan i stället.
Citera
2021-08-30, 07:41
Medlem
Och? Kan åtminstone inte någon tjänst gå till en invandrare utan att rassen blir ledsen och sur.
Citera
2021-08-30, 09:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Dels är både svenskar och västerlänningar välkomna om de uppfyller kriterierna för vad som står.
Dels är det en kurs/utbildning som skall komplettera utländska journalistutbildning och/eller arbetserfarenhet, så givetvis är det tillåtet att ha den grunden som inträdes/ansökningskrav.

Citat:
Ursprungligen postat av Sweden-is-Racist
Och? Kan åtminstone inte någon tjänst gå till en invandrare utan att rassen blir ledsen och sur.
Det handlar inte om en tjänst, utan om en utbildning med möjlighet till praktik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in