• 1
  • 2
2021-08-29, 17:26
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/in...AF?li=BB13k5Br

Citat:
En äldre kvinna har omkommit efter att ha blivit påkörd av en motorcyklist utanför Landvetter i Härryda kommun i Västra Götalands län.

Polis, räddningstjänst och ambulans ryckte ut till olycksplatsen efter att strax före klockan 15 ha larmats om kollisionen.

Kvinnan fördes med ambulans till sjukhus, men hennes liv gick inte att rädda.

Den manlige mc-föraren har inte fått några fysiska skador i samband med olyckan. Motorcykeln har tagits i beslag för teknisk undersökning.

En utredning rubricerad som vållande till annans död, samt grov vårdslöshet alternativt vårdslöshet i trafik har inletts.

Någon som vet mer?
Senast redigerad av Pecka- 2021-08-29 kl. 17:30.
Citera
2021-08-29, 17:33
Medlem
Inte så mycket mer än att vi åkte förbi strax innan 15, och där var en polisbil, stod en rullator och motorcykel vid ena hörnet där Bolist ligger. Bör ha hänt vid övergångsstället där?
Citera
2021-08-29, 17:40
Medlem
VoktorDodkas avatar
Har för mig artikeln fladdrade förbi tidigare och det stod att det var på en 70-väg men jag ser inte det i någon av de artiklar som finns nu. Reagerade för att jag har för mig att det inte ska finnas övergångsställen på 70-väg.

edit; hittade;https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...trafikolycka-1
Citat:
– Kvinnan ska ha gått över ett övergångsställe när hon blev påkörd, det är en hastighetsbegränsning på 70 km/h på den sträckan, Johan Josarp, vakthavande befäl på polisen.
Har dom ändrat det med zebralagen nu? Finns övergångsställen på snabbare vägar också?
Senast redigerad av VoktorDodka 2021-08-29 kl. 17:43.
Citera
2021-08-29, 17:45
Medlem
Kanske inte kallas övergångsställe, men övergång iaf…
Citera
2021-08-29, 18:11
Medlem
PushIts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liinor
Kanske inte kallas övergångsställe, men övergång iaf…
Precis.
Lurigt med ställen som ser ut som ett övergångsställ men inte är det.

Ena tillfället stannar bilen, nästa tillfälle gör den inte det.
Citera
2021-08-29, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liinor
Inte så mycket mer än att vi åkte förbi strax innan 15, och där var en polisbil, stod en rullator och motorcykel vid ena hörnet där Bolist ligger. Bör ha hänt vid övergångsstället där?
Kan du lägga upp en länk till exakta platsen?
Typ eniro där du lagt in en markör.
Citera
2021-08-29, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PushIt
Precis.
Lurigt med ställen som ser ut som ett övergångsställ men inte är det.

Ena tillfället stannar bilen, nästa tillfälle gör den inte det.
Det är en farlig och idiotisk lag som borde tas bort, går aldrig att lita på att en bil ska stanna.
Av självbevarelsedrift så släpper jag alltid fram bilar när jag ska över gatan, en del stannar ändå fast jag vinkar fram dem, då står jag bara kvar o väntar tills de åkt, de ser lite snopna ut en del
Citera
2021-08-29, 18:23
Medlem
PushIts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe

Misstänker att det är här.
Finns en likadan övergång 300-400 meter västerut.

57.6848512, 12.2371723

Citat:
Ursprungligen postat av 80talaren
Det är en farlig och idiotisk lag som borde tas bort, går aldrig att lita på att en bil ska stanna.
Av självbevarelsedrift så släpper jag alltid fram bilar när jag ska över gatan, en del stannar ändå fast jag vinkar fram dem, då står jag bara kvar o väntar tills de åkt, de ser lite snopna ut en del
Samma här, fast jag brukar gå när jag vet att bilisten sett mig och stannar (förutsatt att jag står vid ett övergångställ).
Senast redigerad av PushIt 2021-08-29 kl. 18:27. Anledning: Extra citat
Citera
2021-08-29, 18:24
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Kan det vara här? Bolist som nämndes ligger till höger. https://www.google.com/maps/@57.6848...7i16384!8i8192
Citera
2021-08-29, 18:30
Medlem
acebaces avatar
Tragisk utgång! Vad gäller rent juridiskt på en sådan övergång, där det inte är regelrätt övergångsställe men där gångbanan ändå korsar vägen? Vad är MC-förarens "skyldigheter"? Såg ju ändå ut som rätt så god sikt/att ha sett kvinnan (som inte kan ha stormat fram med sin rollator direkt) om det är rätt plats vill säga...
Citera
2021-08-29, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Kan det vara här? Bolist som nämndes ligger till höger. https://www.google.com/maps/@57.6848...7i16384!8i8192

Stämmer bra
Citera
2021-08-29, 19:12
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acebace
Tragisk utgång! Vad gäller rent juridiskt på en sådan övergång, där det inte är regelrätt övergångsställe men där gångbanan ändå korsar vägen? Vad är MC-förarens "skyldigheter"? Såg ju ändå ut som rätt så god sikt/att ha sett kvinnan (som inte kan ha stormat fram med sin rollator direkt) om det är rätt plats vill säga...

Ingen "herr gårman" och inga streck i gatan betyder att det INTE är ett övergångställe.
Sen finns det inte heller övergångställen på 60 70 80 90 100 vägar, endast på 30 40 och 50 vägar.

Det här jävla otyget att göra om en trafikdelare att se ut som övergångställe är fullständigt vansinne.
Det är många som bara kliver ut i trafiken och tror att det är ett övergångställe.

"rekommenderad övergång" kallas det på fikonspråk.

En synnerligen elak människa har uppfunnit detta för att lura folk in i döden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in