Citat:
Ursprungligen postat av
rggdz
Polismannen verkar inte tro p mig och visiterar mig och kvinnliga kollegan sker igenom min bil. Polismannen ber mig ven logga in p 1177 fr att visa mina recept vilket jag ocks gr. De snackar ihop sig ngon minut och jag fr tillbaka mitt krkort och fr ka ivg.
Fr polisen ens gra p detta vis och krva se mina recept frn min lkare och vilka skl ska igenom min bil? Och hur kan polisen ens gra denna bedmning hur jag ser ut att m frn frsta brjan nr vi mts i sdan snabb frekvens?
Det r ju inte ovanligt att poliser utnyttjar allmnhetens okunskap gllande lagar fr att ta genvgar i sin yrkesutvning. Underfrsttt vill dom f en att tro att allt blir vrre om man inte samarbetar.
Men om vi delar upp hndelserna:
Du blir stoppad! Inget speciellt med det d polisen alltid har rtt att kontrollera nykterhet och gra utandningsprov. Kanske krde du p ett sdant stt att det i deras gon verkade misstnkt. Fel plats, fel bil, fel fart, okoncentrerat osv. Dom kan ven haft en vldigt lugn kvll och stoppade bilar p mf.
Sen blir det lite luddigt

Dom stoppar dig helt lagligt fr att kontrollera nykterheten (sger dom). Men nr dom ser ditt bleka ansikte och nervsa upptrdande blir du genast skligen misstnkt fr drograttfylla. D r det okej fr dom att genomfra visitation och genomska bilen. Men att vara trtt och blek tycker inte jag uppfyller kraven fr att bli skligen misstnkt! Frn polisen.se
Citat:
Skligen misstnkt
Det innebr att det finns konkreta omstndigheter som med viss styrka talar fr att personen har begtt den grning som misstanken avser.
Kommer sjlv ihg hur skitndig jag blev frsta gngen. Nr polismannen bad att f se mitt kk svarade jag att jag inte hade ngot. Blev helt panikslagen av vad jag sagt, rotade runt som en galning i mina fickor och kunde tillslut f fram lappen om godknd uppkrning. Med sprucken rst sa jag att jag inte ftt mitt riktiga kk n, utan bara lappen.
Polis (och klagare) har inte rtt att ta del av dina journaler eller recept i detta fallet (se lnk nedan). Men du kan alltid sjlv vlja att visa upp dom fr att styrka ditt pstende. Men eftersom det inte rrde sig om narkotikaklassade lkemedel ser jag ingen anledning till att gra det.
Det r alltid ltt att sitta anonym p internet och vara kaxig och bertta hur man sjlv hade gjort

Hade du sagt "N, tar inga droger och n, tnker inte logga in p 1177" hade nog resultatet blivit det samma: Du hade ftt ka vidare!
https://lagen.nu/2009:400#K10P23S1
https://polisen.se/lagar-och-regler/...-eller-haktad/