• 1
  • 2
2021-08-28, 01:20
Medlem
Click bait, jag vet men kika på denna:
https://samnytt.se/svt-toppen-om-kri...lin-surkartar/

"”Surkartar”, kallar hon bland annat kritikerna i ett inlägg. I ett annat berättar hon att hon gått SVT:s så kallade etikkurs. ”Den säger inget om att man inte får umgås med andra kvinnor”, påpekar hon, och tycker inte att det är ett problem att hon umgås privat med sådana som Annie Lööf och Mona Sahlin."

Diskussionämnet känns överflödigt men är inte detta ett tragiskt bevis att PS inte alls är på något sett oberoende?

När blev journalisterna regimtrogna?
Senast redigerad av SweDem2022 2021-08-28 kl. 01:23.
Citera
2021-08-28, 01:27
Medlem
niggaspeeds avatar
Jag har ingen aning vad praxis brukar vara i journalistyrket, men makt brukar koncentreras. Det kan ju knappast komma som en nyhet att makt och media sammanblandar sig? Verkar mest uppmärksammas just för att det var kvinnor. Sen är ju Annie Lööf och Mona Sahlin förhoppningsvis så olika att det inte blir en konsensuskväll. Äh, jag vet inte. Liberaler som liberaler.
Citera
2021-08-28, 01:32
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDem2022

"”Surkartar”, kallar hon bland annat kritikerna i ett inlägg. I ett annat berättar hon att hon gått SVT:s så kallade etikkurs. ”Den säger inget om att man inte får umgås med andra kvinnor”, påpekar hon, och tycker inte att det är ett problem att hon umgås privat med sådana som Annie Lööf och Mona Sahlin."

Diskussionämnet känns överflödigt men är inte detta ett tragiskt bevis att PS inte alls är på något sett oberoende?

När sossarna tog tillbaka makten.
Citera
2021-08-28, 01:36
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Tror vi har väldigt få ”regimtrogna” journalister inom public service. Nu vet jag att somliga anser att sju av riksdagens partier bedriver samma politik men är man någorlunda vettig ser man tydliga skillnader och det är inte som förr då sossarna kunde styra i decennier.

Antar man att journalister byter åsikt beroende på regering skulle jag säga att man har problem med sitt kritiska tänkande samt källkritik.
Citera
2021-08-28, 01:40
Medlem
Citat:

I Sverige blev journalister regimtrogna när presstödet infördes. Ingen gåta.
Citera
2021-08-28, 01:47
Medlem
grungewhores avatar
Dels är väl press-stödet, som nämnts ovan, en viktig del, men sen är det väl ingen hemlighet i att journalister måste sälja nyheter, de måste hålla sig nära de som har nyhetsvärde, och på så vis uppstår dessa relationer av gemensamt nyttjande.

Detta är förstås olämpligt, särskilt i ett litet litet land som Sverige, där vi dessutom har en kutym av att inte skapa konflikt. Carl Bildt var oerhört duktig på att hantera pressen, kolla det klippet där han får med sig journalister in i en hiss på youtube. Alla där betedde sig som fjortisar på en Backstreet Boys konsert. Och han visste det.
Citera
2021-08-28, 02:00
Medlem
RudyardKiplings avatar
Hon verkar vara en obegåvad oupplyst flicksnärta som inte begriper allvaret. Det får man ge Åkerman i alla fall, att hon förstod det komprometterande i situationen.

MSM har nog på olika sätt varit regimtrogna under väldigt många år, kanske alltid. Hur hårt granskades tex Geijeraffären för att nämna något eller Palme generellt? Han hade ju flera älskarinnor, bland att Emma Rothschild. Palmes son verkar så sent som 2020 bo på en c/o-adress Rothschild.

Dock verkar nog tiden kring Lilla Saltsjöbadsavtalet varit något av en brytpunkt. När man blickar tillbaka så efter det har journalister mer och mer kommit att bli kulturmarxistiska megafoner och vänt sig mot folket. När man i framtiden kommer titta tillbaka på hur MSM och journalister betett sig mot vanliga människor kommer det vara svårt att förstå att vi kallade oss en demokrati och trodde vi hade yttrandefrihet under dessa decennier. Uthängningar, förföljelse och förtal av oppositionen har blivit ett normaltillstånd i Sverige. Det är DDR, Sovjetunionen och Nordkoreavarning på Sverige. Ofattbart för oss som växte upp på 60, 70 och 80-talet eller tidigare.

Lööf och Sahlin har garanterat mer gemensamt än vad vi utomstående tror. Det fanns ju bilder från någon stor fest, undrar om det kan ha varit Kronprinsessan Viktorias bröllop, då tanten Bildt och Ohly skrattade och dansade. Fler bilder avslöjade de mest bisarra kompis-konstellationerna. Tror till och med att Bildt eller om det var Reinfeldt och Sahlin som umgicks. Det var så märkliga umgängen och beteenden så Göran Persson framstod som vettig och han är inte vettig någonstans. När man väl får upp ögonen för det och för journalisternas täta kontakter med politikerna så inser man att tex partiledaredebatterna är en teater. Jag minns 2014 när Fridolin under valveckan skulle intervjuas av SVT. Han satte sig ner vid bordet ungefär som om han skulle fika hemma hos någon av dem. Plötsligt fick han kritiska frågor och hans häpna ansiktsuttryck avslöjade precis allt. Va, vi är ju kompisar. Ni ska ju kasta lösa bollar på mig och inte skjuta slagskott. Att han blev så paff var så talande för vilka relationer de har. Nu var det ju bara ett skådespel eftersom de rätt fort släppte på strypkopplet. Det var ju JÅ som skulle skändas och hånas.
Citera
2021-08-28, 02:02
Medlem
Det skulle kunna ha med detta att göra:

"rekryteringen är ungefär samma personer med samma bakgrund och många bor på Söder i Stockholm och röstar på Miljöpartiet. Det är en faktor. En annan, den kanske viktigaste faktorn, är att till journalistutbildningarna har många med ett vänsterengagemang sökt sig. Så var det framförallt efter -68 och framåt. Jag gick på journalisthögskolan i mitten på 1970-talet och det var en ganska tuff miljö för dem som inte befann sig på yttersta vänsterkanten."

https://www.arbetarbladet.se/artikel...-vansterkanten
Citera
2021-08-28, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
När sossarna tog tillbaka makten.

Från vem? Och hur har det med topic att göra?

Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Tror vi har väldigt få ”regimtrogna” journalister inom public service. Nu vet jag att somliga anser att sju av riksdagens partier bedriver samma politik men är man någorlunda vettig ser man tydliga skillnader och det är inte som förr då sossarna kunde styra i decennier.

Antar man att journalister byter åsikt beroende på regering skulle jag säga att man har problem med sitt kritiska tänkande samt källkritik.

Få regimtrogna? =)

Såg du bilderna? Känner du till att över 50% på PS sympatiserar med MP, nära 0% SD?
Senast redigerad av SweDem2022 2021-08-28 kl. 02:21.
Citera
2021-08-28, 03:59
Medlem
53....so whats avatar
Det var efter -68, då steg vänstern ner från barrikaderna då de inte uppnådde det de demonstrerade för.
Fast redan före detta var det sluga makthavare som insåg vikten av att få över motståndarna på sin sida genom att infiltrera med jobb och utbildning. Utbildningar i Östtyskland var ju populärt. Sen svängde journalistiken sakta men säkert över till att bli regimvänlig av nån anledning, vilket folket såg redan då, men lät det bero. Fjäskandet var väl inte så allvarligt då, och då det inte drabbade den stora massan.

Idag är det annat och vi ser konsekvenserna i hela samhällssystemen, två korrupta yrkeskategorier som skyddar varandra.
Citera
2021-08-28, 05:18
Medlem
Citat:

Som skribent måste man ju vara "trogen" den som man skriver för, verkar fungera så psykologiskt, det som gynnar karriären. Dessa har alltid varit smutsiga. Med statens ökade makt blev journalisterna trogna regimen. Eftersom "vänstern" kollapsat och all media styrs av starka ekonomiska intressen i princip har dessa lierat sig med varandra och nästan all media är regimtrogen.

I Sverige verkar det finnas en tradition av att inte skämmas för detta, i många andra länder också., så sker "inför öppen ridå" ofta.
Citera
2021-08-28, 06:28
Medlem
orrtupps avatar
Citat:

68-vänstern genom Palme införde väl journalisthögskolan för att säkerställa en vänstervinkling på journalistiken och när 68-vänstern på 80-talet hade nått sitt mål att besätta alla viktiga positioner i samhället så var saken klar.

Den nya regimen hade sin egen journalistkår.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in