• 1
  • 2
2021-08-27, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Vad är det som är så dåligt där egentligen?

Jag hade aldrig mina bolån där, men bolagskonton. Det har funkat jättebra. Flyttade dit bolagets transaktionskonto plus depå efter att SEB misskött sig.
Citera
2021-08-27, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Det är bara det att det tar ingen tid att förhand med SBAB. De utgår ifrån en viss modell och den går de strikt efter. Så du behöver inte förhandla alls med dem. Och trots det får ts en mycket lägre ränta.

Då är ju "problemet" löst
Citera
2021-08-27, 23:04
Medlem
Jag bara nämnde SBAB för min kontakt på banken (Nordea) och de sänkte direkt till lägre ränta än SBAB erbjuder. Säg att du vill byta dit, kanske sänker de den ännu mer mtp hur litet lån du har. Annars byt till SBAB och du behöver aldrig fundera på förhandlingar igen.
Citera
2021-08-28, 01:38
Medlem
binder du dig i 2 år hos SBAB med det lånet får du en ränta på 1.04% utan att förhandla något.
Citera
2021-08-28, 14:15
Medlem
WhiteNightFlights avatar
I det långa loppet vinner man aldrig något på att binda räntan. En bunden ränta är att betrakta som en försäkring, man betalar mer för att få tryggheten att det kostar samma varje månad.

Räntesatserna i trådstarten är för övrigt helt horribla, det går att hitta mycket bättre villkor.
Citera
2021-08-28, 14:40
Medlem
Zurfarn08s avatar
Vilka skiträntor. Kolla upp Hypoteket.com eftersom du har så låg belåningsgrad. Du får en 1-årsränta på 1,04% där. De flyttar lånen åt dig.

Eller så går du via Mitt bolån/Compricer. De letar kostnadsfritt upp bra räntor åt dig, kostnadsfritt.
Citera
2021-08-29, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maximusen12
Har bolån på ca 1.250.000 vilket är drygt 50% av husets värde. Har bolånet i tre delar. Rörligt till 1.91% i ränta. Ringde banken för att förhandla och fick följande erbjudande:

Rörligt: 1,59%
1 resp 2 år: 1,45%
3 år: 1,39%

Läge att binde upp delar av lånen eller vad tror ni mer ekonimiskt insatta? :-)

MVH

Byt bank. SBAB rörlig är ca 1,2% med ett lån på mindre än 1,2 miljoner varför dela upp det? Ger en månad utgift på 2 000 sek och en netto kostnad på 1 400 sek om ni jämkar.
Utan betalningsanmärkningar och en inkomst över 400 000 bör ni få igenom dessa vilkor
Dessutom slipper ni amortera
Citera
2021-08-29, 12:17
Medlem
cyber_zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Vad är det som är så dåligt där egentligen?
Flera orsaker…
Göran Persson sitter som chef.
Olagligheter i Baltikum (som nuvarande kunder får betala böter för)
Räntorna är några av de sämsta på marknaden.

Privat har jag drabbats av att mitt sparkonto stängdes av för att det inte rörts på flera år ( jag var inne på ränta på ränta principen). Pengarna konfiskerades utan att jag fick en chans att ta ut dem, och jag fick utan kompensation ta ledigt från betald arbetstid för att åka ner på banken för det gick inte att lösa per telefon eller Mail. Väl där var de väldigt otrevliga och ville ha betalt för att överföra mina pengar till en annan bank (som de redan hade kontonummer till så de kunde skickat över dem med en gång om de hade velat), kontanter kunde de inte ge mig eftersom de var kontantlösa.
Jag HATAR verkligen Swedbank efter hur de betedde sig mot mig där!!!
Citera
2021-08-29, 13:02
Medlem
Har lån på 2.3 miljoner och funderar på att binda hälften (eller hela beloppet) på 1.017% två år och ha resterande del rörlig på 1.32%. Men om två års räntan är så pass låg kanske man kan förvänta sig att den rörliga följer efter och att jag därför ska strunta i att binda helt och hållet?
Citera
2021-08-29, 13:42
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maximusen12
Har bolån på ca 1.250.000 vilket är drygt 50% av husets värde. Har bolånet i tre delar. Rörligt till 1.91% i ränta. Ringde banken för att förhandla och fick följande erbjudande:

Rörligt: 1,59%
1 resp 2 år: 1,45%
3 år: 1,39%

Läge att binde upp delar av lånen eller vad tror ni mer ekonimiskt insatta? :-)

MVH

Ser onekligen lockande ut men samtidigt har bankerna aldrig gett bort något gratis, det de tjänar denna gång är sannolikt att de binder dig som kund och att du får betala räteskillnadsersättning om ni säljer bostaden under bindningstiden.

Bind men kolla om ni kan få bättre villkor på något vis innan ni binder.
Citera
2021-08-29, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av har
Har lån på 2.3 miljoner och funderar på att binda hälften (eller hela beloppet) på 1.017% två år och ha resterande del rörlig på 1.32%. Men om två års räntan är så pass låg kanske man kan förvänta sig att den rörliga följer efter och att jag därför ska strunta i att binda helt och hållet?

Möjligheten att få en lägre ränta än 1% om två år ser jag som näst intill obefintlig. Att styrräntan ligger kvar på 0 i september 2023 skulle betyda att vi har andra problem i samhället som gör att inflationen inte når målet på 2%....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in