• 1
  • 2
2021-08-27, 22:20
Medlem
Har bolån på ca 1.250.000 vilket är drygt 50% av husets värde. Har bolånet i tre delar. Rörligt till 1.91% i ränta. Ringde banken för att förhandla och fick följande erbjudande:

Rörligt: 1,59%
1 resp 2 år: 1,45%
3 år: 1,39%

Läge att binde upp delar av lånen eller vad tror ni mer ekonimiskt insatta? :-)

MVH
Citera
2021-08-27, 22:22
Medlem
airbuds avatar
Vilken bank? Jag tycker räntan verkar hög på samtliga alternativ.
Citera
2021-08-27, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av airbud
Vilken bank? Jag tycker räntan verkar hög på samtliga alternativ.

mja, mjo. Har inget att jämföra med och byta bank känns rätt krångligt :/
Swedbank
Citera
2021-08-27, 22:26
Medlem
Byt bank. Du får 0.20-0.30 lägre än det hos SBAB utan att förhandla alls.
Om du inte vill byta så agera som om du vill byta och begär ut ditt amorteringsunderlag så får du kanske ett bättre förslag.
Citera
2021-08-27, 22:31
Medlem
airbuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maximusen12
mja, mjo. Har inget att jämföra med och byta bank känns rätt krångligt :/
Swedbank

Lyssna på ovan, Swedbank kommer garanterat sänka räntan med minst 0.2% om du beställer ett amorteringsunderlag.
Citera
2021-08-27, 22:35
Medlem
cyber_zekes avatar
Bind den inte hos swedbank. Det är den största skitbanken som jag har träffat på. Lämna så fort du kan, i princip är alla andra banker bättre än den.
Citera
2021-08-27, 22:38
Medlem
Om du väljer att stanna kvar och går för obundet så förhandla inte fram en ny ränta, förhandla fram en rabatt mot deras normalränta.. på det sättet behöver du inte vara lika mycket på alerten när de ändrar räntan.
Citera
2021-08-27, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maximusen12
Har bolån på ca 1.250.000 vilket är drygt 50% av husets värde. Har bolånet i tre delar. Rörligt till 1.91% i ränta. Ringde banken för att förhandla och fick följande erbjudande:

Rörligt: 1,59%
1 resp 2 år: 1,45%
3 år: 1,39%

Läge att binde upp delar av lånen eller vad tror ni mer ekonimiskt insatta? :-)

MVH

Jag satsade rätt hårt på att lösa lånen när jag var belånad. Jag hade mestadels 5-åriga bindningstider. och såg till att ungefär en femtedel av lånen skulle omförhandlas varje år (och vid varje omförhandling kunde jag sedan lösa en del av lånet).

Fördelarna var 2:

* Minskad känslighet för räntehöjningar. Det skulle aldrig träffa hela lånebeloppet.
* Årlig möjlighet till dellösen.

I ditt fall skulle jag se till att de lånen på 1 år, 2 år och 3 år var på lika stort belopp. När det 1-åriga lånet skall omsättas sätter du det på 3 år osv.
Citera
2021-08-27, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Jag satsade rätt hårt på att lösa lånen när jag var belånad. Jag hade mestadels 5-åriga bindningstider. och såg till att ungefär en femtedel av lånen skulle omförhandlas varje år (och vid varje omförhandling kunde jag sedan lösa en del av lånet).

Fördelarna var 2:

* Minskad känslighet för räntehöjningar. Det skulle aldrig träffa hela lånebeloppet.
* Årlig möjlighet till dellösen.

I ditt fall skulle jag se till att de lånen på 1 år, 2 år och 3 år var på lika stort belopp. När det 1-åriga lånet skall omsättas sätter du det på 3 år osv.

Men om du alltid har en del av dina lån låsta blir det ju tufft att få ner räntan eftersom du får svårt att kunna låna hos en annan långivare. Vilket gör att den bank du sitter fast hos inte bör vara så motiverade att ge dig ett bra erbjudande. Eller har du lånen hos typ SBAB där du inte förhandlar om räntan utan den sätts istället utifrån givna kriterier som är lika för alla och inte går att påverka via förhandling?
Citera
2021-08-27, 22:53
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Bind den inte hos swedbank. Det är den största skitbanken som jag har träffat på. Lämna så fort du kan, i princip är alla andra banker bättre än den.
Vad är det som är så dåligt där egentligen?
Citera
2021-08-27, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Men om du alltid har en del av dina lån låsta blir det ju tufft att få ner räntan eftersom du får svårt att kunna låna hos en annan långivare. Vilket gör att den bank du sitter fast hos inte bör vara så motiverade att ge dig ett bra erbjudande. Eller har du lånen hos typ SBAB där du inte förhandlar om räntan utan den sätts istället utifrån givna kriterier som är lika för alla och inte går att påverka via förhandling?

Förhandling var inte en issue på "min" tid. Så det kanske är lite annorlunda nu.

Men om ni snackar om 0,2% på en miljon, så tycker jag det är en icke-fråga. Knappt värt att ta en förhandling med en bank om det. Time is money.
Citera
2021-08-27, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Förhandling var inte en issue på "min" tid. Så det kanske är lite annorlunda nu.

Men om ni snackar om 0,2% på en miljon, så tycker jag det är en icke-fråga. Knappt värt att ta en förhandling med en bank om det. Time is money.

Det är bara det att det tar ingen tid att förhand med SBAB. De utgår ifrån en viss modell och den går de strikt efter. Så du behöver inte förhandla alls med dem. Och trots det får ts en mycket lägre ränta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in