2021-08-27, 16:50
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Ja, men då kan man ju i alla fall ha misstankar om planerade brott.

Misstankar typ: det här är en ful fisk som nog kan tänkas begå något brott.
Citera
2021-08-27, 17:02
Medlem
..om jag ska försöka att vara positiv till detta så är det enda goda jag kan se att man slipper bryta mot lagen när man vill övervaka vad kriminella gör på plattformar där icke kriminella automatiskt kommer att övervakas som följd av den insats som sker. Men ändamålen helgar inte medlen..
Citera
2021-08-27, 17:07
Medlem
Han är alltså en cuck som vill råka få inspelat när folk knullar så han kan runka till det.

Jag säger det igen och igen. Man kan här och nu stoppa 100% av kriminalitet. Legalisera droger och kriminalisera deltagande i gäng. Thats it. Det hade kunnat sluta på 3 sätt. Antingen flyr klanerna till länder där dom kan begå brott. Eller så får dom panik och börjar livnära sig på plundring (vilket i princip hade varit inbördeskrig), eller så i bästa fall så hade dom helt enkelt börjat söka hederliga jobb. Alla 3 resultat är fördelaktiga eftersom att det hade varit Sverige som tvingade klanerna att göra något istället för vice versa.

Alla dessa konstiga små cuck-åtgärder kommer aldrig helt och hållet röka ut de kriminella. Det enda man gör är att göra det obekvämt och svårt för kriminella, man är som en sten i skon för dem. Och det räcker tyvärr inte.
Senast redigerad av fr0g 2021-08-27 kl. 17:10.
Citera
2021-08-27, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Problemet är just att en lag som infördes för att spionera på terrorister nu utvidgas till "gängen" och i morgon till vem som helst.

Det tragiska är att dessa metoder ens behöver diskuteras och tydligen anses nödvändiga. Först skapar man ett samhälle som är själva grogrunden till gängbrottsligheten och därefter äskar man efter mer och mer repressiva åtgärder som drabbar 3:e man. Att de skulle ha någon väsentlig effekt är dessutom ytterst tveksamt. Kan man inte stoppa nyrekryteringen så får man aldrig stop på snöbollen som varit i rullning alltför länge. Damberg är uppenbarligen desperat.
Citera
2021-08-27, 17:22
Medlem
Tropicalss avatar
Om vi ska prata ytterligheter så hellre diktatur än att kriminella får lov att leva fritt och gott i samhället. Alternativet är att vanliga människor får lov att försvara sig på riktigt mot smutset.
Citera
2021-08-27, 17:24
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vlkmslf
"Preventiva" hemliga tvångsåtgärder finns det redan lagrum för. Som jag förstår det vill de antingen lägga till s.k. "hemlig dataavläsning" som en tillåten tvångsåtgärd i detta, eller specifiera att detta kan användas mot gängrelaterad brottslighet. Jag tror mer på det förra, eftersom organisationer / grupper som kan tänkas ägna sig åt kriminalitet redan förekommer, om jag minns och har läst rätt.

Penningtvätt, terrorism och nu "gängrelaterad brottslighet" är verkligen "the gift that keeps on giving", s.a.s.

Bra fråga. I regeringens pressmeddelande står det:

Översynen av användningen av hemliga tvångsmedel i preventivt syfte, exempelvis avlyssning i ett underrättelseskede utanför en förundersökning, sker för att bland annat förhindra nya skjutningar. Utredningen ska se över om det exempelvis ska vara möjligt att använda hemliga tvångsmedel enligt preventivlagen, som idag endast omfattar vissa allvarliga brott såsom terroristbrott, även vid gängrelaterad brottslighet.

https://www.regeringen.se/pressmedde...varliga-brott/

Det tolkar jag som att man vill vidga preventivlagens tillämpning även till andra brott än "allvarliga brott såsom terroristbrott" (som det brukar stå i politiska motiveringar av preventivlagen). Låt oss då titta på vad politikerna menar med "allvarliga brott såsom terroristbrott":

1 § Tillstånd till hemlig avlyssning av elektronisk kommunikation enligt 27 kap. 18 § första stycket rättegångsbalken, hemlig övervakning av elektronisk kommunikation enligt 27 kap. 19 § första och andra styckena rättegångsbalken eller hemlig kameraövervakning enligt 27 kap. 20 a § första stycket rättegångsbalken får meddelas om det med hänsyn till omständigheterna finns en påtaglig risk för att en person kommer att utöva brottslig verksamhet som innefattar

1. sabotage eller grovt sabotage enligt 13 kap.4 eller 5 §brottsbalken,

2. mordbrand, grov mordbrand, allmänfarlig ödeläggelse, kapning, sjö- eller luftfartssabotage eller flygplatssabotage enligt 13 kap. 1, 2, 3, 5 a eller 5 b § brottsbalken, om brottet innefattar sabotage enligt 4 § samma kapitel,

3. uppror, väpnat hot mot laglig ordning eller brott mot medborgerlig frihet enligt 18 kap. 1, 3 eller 5 § brottsbalken,

4. högförräderi, krigsanstiftan, spioneri, grovt spioneri, grov obehörig befattning med hemlig uppgift eller grov olovlig underrättelseverksamhet mot Sverige, mot främmande makt eller mot person enligt 19 kap. 1, 2, 5, 6 eller 8 § eller 10 § andra stycket, 10 a § andra stycket eller 10 b § andra stycket brottsbalken,

5. företagsspioneri enligt 26 § lagen (2018:558) om företagshemligheter, om det finns anledning att anta att den brottsliga verksamheten kommer att utövas på uppdrag av eller understödjas av en främmande makt eller av någon som kommer att agera för en främmande makts räkning,

6. terroristbrott enligt 2 § lagen (2003:148) om straff för terroristbrott, grovt brott enligt 3 § andra stycket lagen (2002:444) om straff för finansiering av särskilt allvarlig brottslighet i vissa fall eller grovt brott enligt 6 § lagen (2010:299) om straff för offentlig uppmaning, rekrytering och utbildning avseende terroristbrott och annan särskilt allvarlig brottslighet, eller

7. mord, dråp, grov misshandel, synnerligen grov misshandel, människorov eller olaga frihetsberövande enligt 3 kap. 1, 2 eller 6 § eller 4 kap. 1 § eller 2 § första stycketbrottsbalken i avsikt att påverka offentliga organ eller den som yrkesmässigt bedriver nyhetsförmedling eller annan journalistik att vidta eller avstå från att vidta en åtgärd eller att hämnas en åtgärd.

https://lagen.nu/2007:979#P1S1

Det var ju redan nu en lång katalog med brott som döljer sig bakom den politiska trollformeln "terroristbrott". Jag noterar att mord och dråp redan finns på listan, så det kan knappast handla om att förebygga gängskjutningarna, som regeringen påstår i sitt pressmeddelande. Undrar vad regeringen vill lägga till på listan?

Vad gäller gängbrottslighet, så säger andra stycket redan idag:

Tillstånd enligt första stycket får också meddelas om det finns en påtaglig risk för att det inom en organisation eller grupp kommer att utövas brottslig verksamhet som avses i första stycket och det kan befaras att en person som tillhör eller verkar för organisationen eller gruppen medvetet kommer att främja denna verksamhet. Lag (2018:560).

Min gissning är att regeringen vill införa preventiv hemlig avlyssning för mer triviala brott som dessa gäng kan tänkas syssla med i förhoppningen att komma åt mordplaner och annat som överskottsinformation.

Men vi får väl se när utredningsdirektiven kommer.

Citat:
Ursprungligen postat av vlkmslf
EDIT: Får hoppas att det senaste decienniets (eller två) nya lagar i övervakning och inhämtning av information prövas mot grundlagen förr eller senare. Regeringsformen garanterar medborgaren, kan man tolka det som, frihet från dessa typer av integritetskränkande behandling.

Det skulle jag inte hoppas på. I Sverige går det till så att om politikerna vill införa en lag som strider mot grundlagen så ändrar man på grundlagen. Detta brukar ske strax före och strax efter ett riksdagsval, under största möjliga politiska tystnad.
Citera
2021-08-27, 17:34
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det tragiska är att dessa metoder ens behöver diskuteras och tydligen anses nödvändiga. Först skapar man ett samhälle som är själva grogrunden till gängbrottsligheten och därefter äskar man efter mer och mer repressiva åtgärder som drabbar 3:e man. Att de skulle ha någon väsentlig effekt är dessutom ytterst tveksamt. Kan man inte stoppa nyrekryteringen så får man aldrig stop på snöbollen som varit i rullning alltför länge. Damberg är uppenbarligen desperat.

Jag tror också att regeringen agerar i ren desperation. Man är uppenbarligen rädd för att skjutningarna kommer att "störa" valrörelsen och gör då allt man kan för att få stopp på dem.

Iofs ett nobelt syfte, men vi ska inte offra privatlivets helgd (det lilla som finns kvar) på brottsbekämpningens altare.
Citera
2021-08-27, 17:43
Medlem
Citat:
En annan lösning är ju att låta talibanerna ta över Afghanistan. De minskade heroinsmugglingen till Europa med 90% förra gången de satt vid makten.

Rolig siffra då poppyodlingen ökade med 90% när USA steg in i Afghanistan samt skyddade odlarna ;P
Citera
2021-08-27, 17:47
Medlem
Citat:
Jag tror också att regeringen agerar i ren desperation. Man är uppenbarligen rädd för att skjutningarna kommer att "störa" valrörelsen och gör då allt man kan för att få stopp på dem.

Iofs ett nobelt syfte, men vi ska inte offra privatlivets helgd (det lilla som finns kvar) på brottsbekämpningens altare.

Om det bara handlar om att tvätta valrörelsen från konsekvenser av den förda politiken är det inget nobelt syfte. Snarare tvärtom.
Citera
2021-08-27, 17:51
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Om det bara handlar om att tvätta valrörelsen från konsekvenser av den förda politiken är det inget nobelt syfte. Snarare tvärtom.

Givetvis. Jag syftade på att få stopp på skjutningarna, även om det sker med tveksamma motiv.
Citera
2021-08-27, 18:05
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Inrikesminister Mikael Damberg presenterade idag nya åtgärder mot gängbrottsligheten på en presskonferens:

Regeringen vill se utvidgad avlyssning mot gängen

Just nu kan hemliga tvångsmedel i preventivt syfte enbart användas för vissa allvarliga brotts, såsom terroristbrott. Inrikesministern understryker dock att det nya förslaget inte handlar om ett systemskifte där hemliga tvångsmedel som huvudregel ska användas utanför en förundersökning.

Att man vidgar den "preventiva" avlyssningen, alltså avlyssning där det inte finns några konkreta misstankar om brott, till att omfatta också andra brott än terrorism är väl iofs just ett systemskifte. Även FRA-lagen började med "terrorism" men sedan var man inne på ett sluttande plan.

Med hemliga tvångsmedel menas telefonavlyssning (så kallad hemlig avlyssning av elektronisk kommunikation), kameraövervakning, rumsavlyssning, hemlig övervakning av elektronisk kommunikation och hemlig dataavläsning.

https://www.dn.se/sverige/live-dambe...er-presstraff/

Frågor att diskutera:

1. Är detta ett vettigt förslag, eller en panikåtgärd som kommer att underminera den personliga integriteten?

2. Hur påverkas allmänhetens förtroende för polisen och rättsväsendet av dylika metoder?

3. Hur länge kommer det att dröja innan man jagar fildelare och folk som använt olämpliga ord på sociala media med hjälp av "preventiv" hemlig avlyssning?

Om jag får gissa så är det framförallt jakt på dissidenter - "nazister" - som man kommer att använda detta för. Och med som så mycket annat så är väl detta i grunden något som går att spåra tillbaka till initiativ i USA.

Vad gäller gängen så tror jag att det i det närmaste blir verkningslöst. Med EncroChat så har den organiserade brottsligheten dragit en dyrköpt erfarenhet, och min spåkula säger mig att dessa organisationer kommer att övergå till icke-elektronisk kommunikation i allt större utsträckning.
Citera
2021-08-27, 18:26
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Om jag får gissa så är det framförallt jakt på dissidenter - "nazister" - som man kommer att använda detta för. Och med som så mycket annat så är väl detta i grunden något som går att spåra tillbaka till initiativ i USA.

Utvecklingen i USA är skrämmande. Att NSA spionerade på Tucker Carlson är en sak. De spionerar på alla journalister och politiker. Men att de sedan lät honom veta det ger en otrevlig bismak. Det var så man skrämde dissidenter i Sovjetunionen.

Tror dock inte att det gått lika långt i Sverige. Inte än.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Vad gäller gängen så tror jag att det i det närmaste blir verkningslöst. Med EncroChat så har den organiserade brottsligheten dragit en dyrköpt erfarenhet, och min spåkula säger mig att dessa organisationer kommer att övergå till icke-elektronisk kommunikation i allt större utsträckning.

Det var så Osama bin Laden lyckades hålla sig dold i tio år. Endast mänskliga budbärare som han litade på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in