Citat:
Ursprungligen postat av
vlkmslf
"Preventiva" hemliga tvångsåtgärder finns det redan lagrum för. Som jag förstår det vill de antingen lägga till s.k. "hemlig dataavläsning" som en tillåten tvångsåtgärd i detta, eller specifiera att detta kan användas mot gängrelaterad brottslighet. Jag tror mer på det förra, eftersom organisationer / grupper som kan tänkas ägna sig åt kriminalitet redan förekommer, om jag minns och har läst rätt.
Penningtvätt, terrorism och nu "gängrelaterad brottslighet" är verkligen "the gift that keeps on giving", s.a.s.

Bra fråga. I regeringens pressmeddelande står det:
Översynen av användningen av hemliga tvångsmedel i preventivt syfte, exempelvis avlyssning i ett underrättelseskede utanför en förundersökning, sker för att bland annat förhindra nya skjutningar. Utredningen ska se över om det exempelvis ska vara möjligt att använda hemliga tvångsmedel enligt preventivlagen, som idag endast omfattar vissa allvarliga brott såsom terroristbrott, även vid gängrelaterad brottslighet.
https://www.regeringen.se/pressmedde...varliga-brott/
Det tolkar jag som att man vill vidga preventivlagens tillämpning även till andra brott än "allvarliga brott såsom terroristbrott" (som det brukar stå i politiska motiveringar av preventivlagen). Låt oss då titta på vad politikerna menar med "allvarliga brott såsom terroristbrott":
1 § Tillstånd till hemlig avlyssning av elektronisk kommunikation enligt 27 kap. 18 § första stycket rättegångsbalken, hemlig övervakning av elektronisk kommunikation enligt 27 kap. 19 § första och andra styckena rättegångsbalken eller hemlig kameraövervakning enligt 27 kap. 20 a § första stycket rättegångsbalken får meddelas om det med hänsyn till omständigheterna finns en påtaglig risk för att en person kommer att utöva brottslig verksamhet som innefattar
1. sabotage eller grovt sabotage enligt 13 kap.4 eller 5 §brottsbalken,
2. mordbrand, grov mordbrand, allmänfarlig ödeläggelse, kapning, sjö- eller luftfartssabotage eller flygplatssabotage enligt 13 kap. 1, 2, 3, 5 a eller 5 b § brottsbalken, om brottet innefattar sabotage enligt 4 § samma kapitel,
3. uppror, väpnat hot mot laglig ordning eller brott mot medborgerlig frihet enligt 18 kap. 1, 3 eller 5 § brottsbalken,
4. högförräderi, krigsanstiftan, spioneri, grovt spioneri, grov obehörig befattning med hemlig uppgift eller grov olovlig underrättelseverksamhet mot Sverige, mot främmande makt eller mot person enligt 19 kap. 1, 2, 5, 6 eller 8 § eller 10 § andra stycket, 10 a § andra stycket eller 10 b § andra stycket brottsbalken,
5. företagsspioneri enligt 26 § lagen (2018:558) om företagshemligheter, om det finns anledning att anta att den brottsliga verksamheten kommer att utövas på uppdrag av eller understödjas av en främmande makt eller av någon som kommer att agera för en främmande makts räkning,
6. terroristbrott enligt 2 § lagen (2003:148) om straff för terroristbrott, grovt brott enligt 3 § andra stycket lagen (2002:444) om straff för finansiering av särskilt allvarlig brottslighet i vissa fall eller grovt brott enligt 6 § lagen (2010:299) om straff för offentlig uppmaning, rekrytering och utbildning avseende terroristbrott och annan särskilt allvarlig brottslighet, eller
7. mord, dråp, grov misshandel, synnerligen grov misshandel, människorov eller olaga frihetsberövande enligt 3 kap. 1, 2 eller 6 § eller 4 kap. 1 § eller 2 § första stycketbrottsbalken i avsikt att påverka offentliga organ eller den som yrkesmässigt bedriver nyhetsförmedling eller annan journalistik att vidta eller avstå från att vidta en åtgärd eller att hämnas en åtgärd.
https://lagen.nu/2007:979#P1S1
Det var ju redan nu en lång katalog med brott som döljer sig bakom den politiska trollformeln "terroristbrott". Jag noterar att mord och dråp redan finns på listan, så det kan knappast handla om att förebygga gängskjutningarna, som regeringen påstår i sitt pressmeddelande. Undrar vad regeringen vill lägga till på listan?
Vad gäller gängbrottslighet, så säger andra stycket redan idag:
Tillstånd enligt första stycket får också meddelas om det finns en påtaglig risk för att det inom en organisation eller grupp kommer att utövas brottslig verksamhet som avses i första stycket och det kan befaras att en person som tillhör eller verkar för organisationen eller gruppen medvetet kommer att främja denna verksamhet. Lag (2018:560).
Min gissning är att regeringen vill införa preventiv hemlig avlyssning för mer triviala brott som dessa gäng kan tänkas syssla med i förhoppningen att komma åt mordplaner och annat som överskottsinformation.
Men vi får väl se när utredningsdirektiven kommer.
Citat:
Ursprungligen postat av
vlkmslf
EDIT: Får hoppas att det senaste decienniets (eller två) nya lagar i övervakning och inhämtning av information prövas mot grundlagen förr eller senare. Regeringsformen garanterar medborgaren, kan man tolka det som, frihet från dessa typer av integritetskränkande behandling.
Det skulle jag inte hoppas på. I Sverige går det till så att om politikerna vill införa en lag som strider mot grundlagen så ändrar man på grundlagen. Detta brukar ske strax före och strax efter ett riksdagsval, under största möjliga politiska tystnad.