2021-08-27, 14:32
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Det är nog mer tull som behövs, stoppa knarket vid gränsen så svälts gängen ut.

En annan lösning är ju att låta talibanerna ta över Afghanistan. De minskade heroinsmugglingen till Europa med 90% förra gången de satt vid makten.
Citera
2021-08-27, 14:33
Medlem
Precis som i diktaturer.

Men folket här i landet kommer att gå med på även detta. "Jag har ju inget att dölja"....

1984
Citera
2021-08-27, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om man tror att information inte kan komma på avvägar i dagens digitala samhälle är man naiv. Snowden och Manning är beviset för motsatsen.
Det förmodligen enormt mycket mindre läckor än om det skulle vara laglig information.
Och Snowden visade på att det förekommer olaglig avlyssning, inte så mycket av själva läckorna.
Och Manning handlade väl mest om att han dokumenterade amerikanska styrkors övergrepp, inte om avlyssning?
Citera
2021-08-27, 14:38
Medlem
Citat:
En annan lösning är ju att låta talibanerna ta över Afghanistan. De minskade heroinsmugglingen till Europa med 90% förra gången de satt vid makten.
Det är för mig helt obegripligt att det inte var ett av de primära målen för ockupationen att utplåna alla opium odlingar. Snarare verket det tvärt om.
Citera
2021-08-27, 14:41
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Det förmodligen enormt mycket mindre läckor än om det skulle vara laglig information.
Och Snowden visade på att det förekommer olaglig avlyssning, inte så mycket av själva läckorna.
Och Manning handlade väl mest om att han dokumenterade amerikanska styrkors övergrepp, inte om avlyssning?

Min poäng var att all information kan komma på avvägar, oavsett hur den tillkommit. Därför är det inget försvar för hemlig avlyssning att säga att informationen inte kan komma på avvägar.

Vi har ju också scenariot att vi får en diktatur som använder insamlad information för andra syften än vad som var tänkt.
Citera
2021-08-27, 14:44
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Det är för mig helt obegripligt att det inte var ett av de primära målen för ockupationen att utplåna alla opium odlingar. Snarare verket det tvärt om.

Problemet var att många av de afghaner som ockupationsmakten samarbetade med hade intressen i opiumhandeln.
Citera
2021-08-27, 14:44
Medlem
Citat:
Min poäng var att all information kan komma på avvägar, oavsett hur den tillkommit. Därför är det inget försvar för hemlig avlyssning att säga att informationen inte kan komma på avvägar.

Vi har ju också scenariot att vi får en diktatur som använder insamlad information för andra syften än vad som var tänkt.
Om vi har en diktatur så är konceptet med laglighet helt borta så är det relevant?
Citera
2021-08-27, 14:45
Medlem
Citat:
Problemet var att många av de afghaner som ockupationsmakten samarbetade med hade intressen i opiumhandeln.
Möjligt, men hade inte varit ett problem om direktiven varit tydliga.
Citera
2021-08-27, 14:57
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Det var därför NATO avsatte dem, fick igång produktionen igen och dubblade den effektivt.
Citera
2021-08-27, 14:58
Avstängd
sherms avatar
Det här förslaget deras handlar förstås inte om vad de påstår heller.
Citera
2021-08-27, 15:14
Medlem
Jag ser förslaget som ett allvarligt intrång i rätten till privatliv. Men det är ju såklart bara högerpopulister som kan vara ett hot mot mänskliga rättigheter...
Citera
2021-08-27, 15:20
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonafnorr
Jag ser förslaget som ett allvarligt intrång i rätten till privatliv. Men det är ju såklart bara högerpopulister som kan vara ett hot mot mänskliga rättigheter...

Vänsterpartiet brukar faktiskt stå upp för privatlivets helgd och den personliga integriteten. Det enda riksdagspartiet som bryr sig om dessa frågor nu. Lite paradoxalt med tanke på att de en gång i tiden var ett stalinistiskt parti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in