• 1
  • 2
2021-08-27, 15:10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokofinn
Ok, vi tolkade den inledande texten olika. Jag tolkade den som att TS ensam (och inte pappan) stod på lånet.

Vi har samma uppfattning om hur de ska hantera situationen.

Jag läste texten igen och jag tror du har rätt. TS står på lånet och pappan på bilen för att få billigare försäkring.
Då är det TS som åker dit när lånet inte kan betalas men pappan klarar sig.

Samma lösning dock, sälj bil och betala av så mycket som möjligt av lånet och sen se till att dra ner levnadskostnaderna för att betala resterande lån.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2021-08-27 kl. 15:13.
Citera
2021-08-27, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag läste texten igen och jag tror du har rätt. TS står på lånet och pappan på bilen för att få billigare försäkring.
Då är det TS som åker dit när lånet inte kan betalas men pappan klarar sig.

Samma lösning dock, sälj bil och betala av så mycket som möjligt av lånet och sen se till att dra ner levnadskostnaderna för att betala resterande lån.

TS bekräftade i senare inlägg att han står ensam på lånet.

Dock har därefter i ett inlägg fråga rests om fadern trots allt är låntagare tillsammans med sonen alternativt borgensman, TS skriver tidigare på sådant sätt att faderns underskrift kan ha kommit att förfalskas. Inget svar på den frågan från TS ännu.

Oavsett vilket verkar de flesta rekommendera TS att tillse att bilen säljs.
Citera
2021-08-27, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Den som står på lånet är förstås personen som är skyldig att betala lånet. Huruvida de har möjlighet att ta tillbaka bilen beror på avtalet, har de bilen som säkerhet för lånet eller ett äganderättsförbehåll (eller motsvarande). Vem som står på bilen är inte särskilt intressant då registrerad ägare inte ens behöver vara samma person som faktisk ägare. Kommer man fram till att du är faktisk ägare till bilen så kan Kronkalle ta den även utan att den är upptagen som säkerhet.

Det som gör mig fundersam är dock att du anger följande:

Behövde du hans underskrift för att få lånet beviljat så är han rimligtvis upptagen som medlåntagare eller så är han upptagen som borgensman. Annars ser jag ingen vettig anledning till att hans underskrift behövdes för lånets beviljande. I sådana fall kan de förstås kräva pengarna av honom.

Tack för svaret! Nej, behövde inte hans underskrivt för araben fuska säkert.Det är jag som står på lånet Svea ekonomi och bilen köptes hos en bil handlare i Göteborg "Angered" av alla ställen. Göteborg har fallit såg jag. En gång Sveriges finaste stad men år 2021 = Katastrof. Kommer från en annan del av landet. Araben gjorde en kredit på mitt namn hos Svea och de bevilja mig ett bil lån på 50 tkr vilket e lite cash.

Tanke på att bilen står skriven på farsan som bor någon helt annanstans i Sverige än var jag bor så blir det svettigt för dem. De kommer aldrig hitta bilen. Lånet står skrivet på mitt namn. Så det är personen med lånet som drabbas och inte personen som står för bilen som ägare.

Jag tror myndigheten fattar galoppen här. Bilen står endast på honom då försäkringen blir halva pris. Vill inte bli rånad här oså, räcker det inte att jag betalar 4600kr i skatt om året. Betalar dyr diesel skatt på 11-12kr liten av 17spänn.

Lär jag krocka med bilen vet jag fan om Svea kommer ge oss en krona för man har fuskat lite men samtidigt så gör många så här. kanske man får göra så inom familjen. Men ni kan va lugna. Jag tänker betala lånen för jag MÅSTE. Jag kommer ärva deras hus både här och i medelhavet och huset här är värt redan idag 4,5-4,8miljoner och cashat sen länge, köptes 1989 för 600tkr. När jag blir ägare så lär huset kosta 10millar om 10år får vi hoppas. Jag msåte betala lånen annars kommer Kronan ge mig massa huvudverk längre fram. Fitta oså. Måste hitta mig ett nytt jobb snabbt som fan.
Citera
2021-08-27, 17:15
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesko
Tack för svaret! Nej, behövde inte hans underskrivt för araben fuska säkert.Det är jag som står på lånet Svea ekonomi och bilen köptes hos en bil handlare i Göteborg "Angered" av alla ställen. Göteborg har fallit såg jag. En gång Sveriges finaste stad men år 2021 = Katastrof. Kommer från en annan del av landet. Araben gjorde en kredit på mitt namn hos Svea och de bevilja mig ett bil lån på 50 tkr vilket e lite cash.

Tanke på att bilen står skriven på farsan som bor någon helt annanstans i Sverige än var jag bor så blir det svettigt för dem. De kommer aldrig hitta bilen. Lånet står skrivet på mitt namn. Så det är personen med lånet som drabbas och inte personen som står för bilen som ägare.

Jag tror myndigheten fattar galoppen här. Bilen står endast på honom då försäkringen blir halva pris. Vill inte bli rånad här oså, räcker det inte att jag betalar 4600kr i skatt om året. Betalar dyr diesel skatt på 11-12kr liten av 17spänn.

Lär jag krocka med bilen vet jag fan om Svea kommer ge oss en krona för man har fuskat lite men samtidigt så gör många så här. kanske man får göra så inom familjen. Men ni kan va lugna. Jag tänker betala lånen för jag MÅSTE. Jag kommer ärva deras hus både här och i medelhavet och huset här är värt redan idag 4,5-4,8miljoner och cashat sen länge, köptes 1989 för 600tkr. När jag blir ägare så lär huset kosta 10millar om 10år får vi hoppas. Jag msåte betala lånen annars kommer Kronan ge mig massa huvudverk längre fram. Fitta oså. Måste hitta mig ett nytt jobb snabbt som fan.
Jag är lite nyfiken på en grej du skrev i ditt första inlägg:
Citat:
Eller vid eventuella problem så får jag skylla på att jag
gjorde en urkunds förfalskning på hans namn därför lånet på bilen blev beviljat.

Varför står din farsas underskrift på lånet om det bara är du som är låntagare? Är han borgensman eller något sånt?
Citera
2021-08-27, 17:38
Medlem
Citat:

Vanligtvis köps bilar med kredit som medger återtag av bilen vid utebliven lånebetalning. Är således detta inte fallet? Ingen rad i registreringsbeviset där det står att bilen köpts på kredit?
Citera
2021-08-27, 20:52
Medlem
Ta det lugnt med grabben, han har uppenbarligen grav dyslexi eller kanske precis har lärt sig svenska och inte kan skriva än! Man kan ju mer eller mindre förstå vad som menas.
Citera
2021-08-27, 23:55
Medlem
Så pappan visste inte om att han ägde bilen?? Alltså var pappan inte med när bilen köptes. Är man inte tvungen att skriva under något när man tar över registrerat ägarskap för ett fordon?? Kan jag bara skriva över mina fordon på min bror om jag vill jävlas??

Om pappan står som ägare på bilen, så kan ju inte TS stå på lånen, samtidigt som bilen är säkerhet. Alltså är det ett blankolån som tagit. Annars är ju bara TS den som betalar någon annans lån.

TS, du måste nog redogöra hur läget är, står du på lånet, eller betalar du bara lånet?
Citera
2021-08-28, 00:36
Medlem
Saknar betydelse vem som är registrerad ägare för bilen. Om han ej står på lånet eller gått i borgen är det lugnt
Citera
2021-08-28, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Så pappan visste inte om att han ägde bilen?? Alltså var pappan inte med när bilen köptes. Är man inte tvungen att skriva under något när man tar över registrerat ägarskap för ett fordon?? Kan jag bara skriva över mina fordon på min bror om jag vill jävlas??

Om pappan står som ägare på bilen, så kan ju inte TS stå på lånen, samtidigt som bilen är säkerhet. Alltså är det ett blankolån som tagit. Annars är ju bara TS den som betalar någon annans lån.

TS, du måste nog redogöra hur läget är, står du på lånet, eller betalar du bara lånet?

Inga problem att köpa bil i en annan persons namn. Har persoligen gjort detta för tre år sedan. Inga frågor ställdes. Nu betalade jag bilen kontant-kan ju ha påverkat saken. Att skriva en bil på en annan efteråt utan personens vetskap hoppas jag inte går idag längre, eftersom det gjordes så många bedrägliga överskrivningar tidigare.

Till TS : Sälj bilen, som så många uppmanar dig att göra. Ingen ide att hamna i en djupare lånekarusell.
Du skyller på skatten. Den var den samma när du köpte bilen, väl? Visserligen en skön ride du har men med din ekonomi så tål du ju inte att få ytterligare utgifter som t.ex service. Dyrt! Så länge alla löpande utgifter såsom skatt och försäkring på bilen betalas kommer inte bilen att beslagtagas, om jag förstår dig rätt att bilen inte utgör säkerhet för lånet. Hamnar du i en situation att du inte kan betala de ovannämnda utgifterna på bilen så kommer din farsa att få påminnelserna. Snart med utökade utgifter.

Sedan skriver du, som andra redan reagerat på, att du möjligen har gjort dig skyldig till urkundsförfalskning? Vad mer? Försäkringsbolagen godkänner heller inte en annan person som försäkringstagare än den som huvudsakligen framför fordonet utan att speciellt avtala om detta. Om du blir påkörd så kan försäkringsärendet bli komplicerat. Bolagen skärpte bevakningen och reglerna för många gjorde som du.

Blev litet pekpinnar, som jag beklagar för, men skriver i all välmening. Ni är ju så många som inte har hunnit få tillräckligt med livserfarenhet och vill gärna ta genvägar utan att ni ser vilka allvarliga konsekvenser det kan ge senare.
Senast redigerad av Mypointis 2021-08-28 kl. 05:06.
Citera
2021-08-28, 05:17
Medlem
Ser fortfarande inte att ts lyckas klargöra om bilen utgör säkerhet för lånet. Vid fall därom skall det i registreringsbeviset stå "Kreditköp med återtaganderätt".
Citera
2021-08-28, 08:05
Medlem
[quote=Nordiad|77060167]Ser fortfarande inte att ts lyckas klargöra om bilen utgör säkerhet för lånet. Vid fall därom skall det i registreringsbeviset stå "Kreditköp med återtaganderätt".[/QUOrabenTE]

TS skriver så här:
"Araben gjorde en kredit på mitt namn hos Svea och de bevilja mig ett bil lån på 50 tkr vilket e lite cash."

Jag tolkar så här: Även om det är ett kreditköp så kan inte TS kreditera bilen på en en annan person. Bilen är fullt betalt och TS har fått ett lån beviljat utan att lämna bilen som säkerhet. Bilen är dock skriven på pappan för annars hade han inte kunnat stå för försäkringen.
Senast redigerad av Mypointis 2021-08-28 kl. 08:09.
Citera
2021-08-28, 08:48
Medlem
[quote=Mypointis|77060502]
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ser fortfarande inte att ts lyckas klargöra om bilen utgör säkerhet för lånet. Vid fall därom skall det i registreringsbeviset stå "Kreditköp med återtaganderätt".[/QUOrabenTE]

TS skriver så här:
"Araben gjorde en kredit på mitt namn hos Svea och de bevilja mig ett bil lån på 50 tkr vilket e lite cash."

Jag tolkar så här: Även om det är ett kreditköp så kan inte TS kreditera bilen på en en annan person. Bilen är fullt betalt och TS har fått ett lån beviljat utan att lämna bilen som säkerhet. Bilen är dock skriven på pappan för annars hade han inte kunnat stå för försäkringen.

.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in