• 1
  • 2
2021-08-27, 13:12
Medlem
Köpte en bil i maj månad för 70 tusen och la in 20tkr på plats och övriga 50tkr på 36mån
betalning. Men bilen skrevs på min pappas namn för blir billigare försäkring men lånet
dras från mitt konto nr vilket skrev in och det beviljades självklart för hade inga problem
med varken lagen eller kronan.

Men så här 3-4mån senare så har min ekonomi totalt kraschat är skyldig ica banken
från ett tidigare lån på 230tkr och har endast cashat 30tkr men har 200tkr kvar. Så
sammanlagt 245 tusen med lån och bilens lån för har under 4mån betalt av 5 tusen.

Nu kan jag inte betala lånen alls för mina pengar jag får in täcker tyvärr inte skulderna
då hyra, el räkningen är viktigare annars hamnar jag på gatan. Är arbetslös på samma
gång.

Vad jag undrar är om min pappa kommer få några som helst problem tanke på att
bilen ändå står på honom och gick i pension för över 2år sen och flyttat till medelhavet.
Kommer bilen beslagtas eller när kronan blir indragen så lär de inte kunna göra något
för lånet har alltid står på mig. Eller vid eventuella problem så får jag skylla på att jag
gjorde en urkunds förfalskning på hans namn därför lånet på bilen blev beviljat.

Vad gäller här. Mycket komplicerad story jag vet men någon kunnig jurist här borde
ju veta något. Tack på förhand
Citera
2021-08-27, 13:26
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesko
Köpte en bil i maj månad för 70 tusen och la in 20tkr på plats och övriga 50tkr på 36mån
betalning. Men bilen skrevs på min pappas namn för blir billigare försäkring men lånet
dras från mitt konto nr vilket skrev in och det beviljades självklart för hade inga problem

Men så här 3-4mån senare så har min ekonomi totalt kraschat är skyldig ica banken
från ett tidigare lån på 230tkr och har endast cashat 30tkr men har 200tkr kvar. Så
sammanlagt 245 tusen med lån och bilens lån för har under 4mån betalt av 5 tusen.

Nu kan jag inte betala lånen alls för mina pengar jag får in täcker tyvärr inte skulderna
då hyra, el räkningen är viktigare annars hamnar jag på gatan. Är arbetslös på samma
gång.

bilen ändå står på honom och gick i pension för över 2år sen och flyttat till medelhavet.
Kommer bilen beslagtas eller när kronan blir indragen så lär de inte kunna göra något
för lånet har alltid står på mig. Eller vid eventuella problem så får jag skylla på att jag
gjorde en urkunds förfalskning på hans namn därför lånet på bilen blev beviljat.

Vad gäller här. Mycket komplicerad story jag vet men någon kunnig jurist här borde

Sälj bilen och ta cykel i framtiden tills du har råd igen.
Kolla igenom din budget ala Lyxfällan och försök ta bort onödigt skit såsom Spotify, tvkanaler och annat.
Du får försöka leva billigt tills du hittat nytt jobb och kan börja spara ihop nya pengar.

Att lära av historien är att aldrig ta lån för att köpa en bil om det nu inte är ett måste för att kunna komma till jobbet. Köp i så fall en billig bil som du inte behöver ta lån för.

Ja, din pappa kommer åka på att betala av lånet så se till att göra det rätta och fixa det du kan.
Citera
2021-08-27, 13:35
Medlem
Citat:

gång.

På pappret har du tagit ett lån och köpt en bil till din pappa.

Att du nu har problem att betala lånet är ditt, inte din pappas.

Rådet till er två nu är att ni (formellt din pappa) säljer bilen och använder beloppet till att betala av på ditt lån. Låter inte som att du har råd att ha bil just nu.

Så länge skatter avseende bilen är betalda och inga p-böter finns obetalda riskerar din pappa inget.
Citera
2021-08-27, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Sälj bilen och ta cykel i framtiden tills du har råd igen.
Kolla igenom din budget ala Lyxfällan och försök ta bort onödigt skit såsom Spotify, tvkanaler och annat.
Du får försöka leva billigt tills du hittat nytt jobb och kan börja spara ihop nya pengar.

Att lära av historien är att aldrig ta lån för att köpa en bil om det nu inte är ett måste för att kunna komma till jobbet. Köp i så fall en billig bil som du inte behöver ta lån för.

Ja, din pappa kommer åka på att betala av lånet så se till att göra det rätta och fixa det du kan.

Säger inte att du har fel, hur resonerar du?
Citera
2021-08-27, 13:52
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokofinn
Säger inte att du har fel, hur resonerar du?

Då pappan står på lånet så är det hans ansvar att det betalas. Nu har pengar dragits från TS konto men då denne inte har råd att betala för lånet så kommer pappan bli återbetalningsskyldig.

Därför var mitt tips att sälja bilen, betala av så mycket som möjligt av lånet och sen helt enkelt börja leva snålare och sälja andra saker tills TS är på grön kvist igen.
Citera
2021-08-27, 13:55
Medlem
Farbaute666s avatar
När blev du arbetslös och varför? Om du redan hade ett rejält lån (boende?) och tog ett lån till för bilen så borde du väl ha utgått ifrån att det var rimligt att du skulle klara av att betala tillbaka på lånen.

1) Sälj bilen
2) Fixa ett eller flera jobb
Citera
2021-08-27, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sokofinn
Du svarade nog fel person (eller?)😂
😃Ja fel person.Vaddå 300 000k , som arbetslös dessutom?Det finns uppenbara systemfel i Sverige när det gäller krediter ,lån och räntor.Det värsta TS kan göra är att bo kvar och betala av skiten.Lämna bilen olåst med nycklarna i och ge dig av bara.
Citera
2021-08-27, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Då pappan står på lånet så är det hans ansvar att det betalas. Nu har pengar dragits från TS konto men då denne inte har råd att betala för lånet så kommer pappan bli återbetalningsskyldig.

Därför var mitt tips att sälja bilen, betala av så mycket som möjligt av lånet och sen helt enkelt börja leva snålare och sälja andra saker tills TS är på grön kvist igen.

Ok, vi tolkade den inledande texten olika. Jag tolkade den som att TS ensam (och inte pappan) stod på lånet.

Vi har samma uppfattning om hur de ska hantera situationen.
Citera
2021-08-27, 13:59
Medlem
Sälj bilen. Det är höga begagnatpriser nu så troligen ingen förlustaffär.

Då frigör du pengarna du behöver närmaste 1-2 månaderna innan du har jobb och inkomst igen.

Sedan sparar du ihop pengarna igen och köper bil igen, men inte på lån då utan sparade pengar.

Med andra ord, undvik att spendera bort pengarna du får för bilen.
Citera
2021-08-27, 14:02
Medlem
När bilen köptes i maj så var inte ens min pappa i landet utan som sagt, bor vid medelhavet och lever
på sin pension. Aldrig haft skulder i sitt liv, äger dessutom ett hus i Svea för 4,5miljoner tsm med min mamma. Visste inget och blev sur när han fick höra att han äger en bil som är dyr som fan i försäkring men skatten är ett värsta RÅN. Äckliga skatte myndigheten stjälet 4598kr om året bara för att den släpper ut låga 178 CO2 vilket är lika lite som en Golf 6 2009 men problemet är att Golfen är bensin/E85 och kostar endast 1200kr om året medan Insignian är diesel och kostar 4 gånger mer. Hur det är möjligt har jag ingen aning om för 178 CO2 är skit lite. En Volvo Xc60 från 2016 släpper ut fan det dubbla som min Opel men inte fan kostar Volvon 9000kr för det. Något som inte stämmer här.

Hur kan min pappa åka dit här då bilen står på hans namn medan lånet alltid varit på mitt namn. Kan jag inte betala lånet på 45 tusen så blir stop i transkationerna för det finns inget att dra. Varför dessa problem är för att företaget jag jobba hos gick i konkurs och jag fick gå med omedelbar verkan för jag kosta mest i lön. Blev blåst av chefen. Glömde betala A-kassa avgift på samma gång för idioten sa hans företag är säker, kommer aldrig konka men titta nu. Får aktivitets stöd på 13500kr i månaden och klarar mig fan på gränsen med alla räkningar. Men har fått gå ner att äta en gång om dagen. Tvungen att sluta tobak. Att få ett nytt jobb idag är svårare än att försöka att vinna på triss
Citera
2021-08-27, 14:24
Medlem
Citat:
När bilen köptes i maj så var inte ens min pappa i landet utan som sagt, bor vid medelhavet och lever
på sin pension. Aldrig haft skulder i sitt liv, äger dessutom ett hus i Svea för 4,5miljoner tsm med min mamma. Visste inget och blev sur när han fick höra att han äger en bil som är dyr som fan i försäkring men skatten är ett värsta RÅN. Äckliga skatte myndigheten stjälet 4598kr om året bara för att den släpper ut låga 178 CO2 vilket är lika lite som en Golf 6 2009 men problemet är att Golfen är bensin/E85 och kostar endast 1200kr om året medan Insignian är diesel och kostar 4 gånger mer. Hur det är möjligt har jag ingen aning om för 178 CO2 är skit lite. En Volvo Xc60 från 2016 släpper ut fan det dubbla som min Opel men inte fan kostar Volvon 9000kr för det. Något som inte stämmer här.

Hur kan min pappa åka dit här då bilen står på hans namn medan lånet alltid varit på mitt namn. Kan jag inte betala lånet på 45 tusen så blir stop i transkationerna för det finns inget att dra. Varför dessa problem är för att företaget jag jobba hos gick i konkurs och jag fick gå med omedelbar verkan för jag kosta mest i lön. Blev blåst av chefen. Glömde betala A-kassa avgift på samma gång för idioten sa hans företag är säker, kommer aldrig konka men titta nu. Får aktivitets stöd på 13500kr i månaden och klarar mig fan på gränsen med alla räkningar. Men har fått gå ner att äta en gång om dagen. Tvungen att sluta tobak. Att få ett nytt jobb idag är svårare än att försöka att vinna på triss

Så bilen är registrerad på en person som inte bor i landet, men lånet står på dig? Det innebär att bilen inte utgör säkerhet för lånet, inte lånat via bilhandlare alltså?

Hur skatten är på olika bilar finns det säkert förklaringar till, men inget som du kan påverka annat än att köpa bil som ligger bättre till. En elbil exempelvis, den har 360 kronor i årsskatt.
Citera
2021-08-27, 15:09
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Den som står på lånet är förstås personen som är skyldig att betala lånet. Huruvida de har möjlighet att ta tillbaka bilen beror på avtalet, har de bilen som säkerhet för lånet eller ett äganderättsförbehåll (eller motsvarande). Vem som står på bilen är inte särskilt intressant då registrerad ägare inte ens behöver vara samma person som faktisk ägare. Kommer man fram till att du är faktisk ägare till bilen så kan Kronkalle ta den även utan att den är upptagen som säkerhet.

Det som gör mig fundersam är dock att du anger följande:
Citat:
Eller vid eventuella problem så får jag skylla på att jag

Behövde du hans underskrift för att få lånet beviljat så är han rimligtvis upptagen som medlåntagare eller så är han upptagen som borgensman. Annars ser jag ingen vettig anledning till att hans underskrift behövdes för lånets beviljande. I sådana fall kan de förstås kräva pengarna av honom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in