Citat:
Ursprungligen postat av
Jesko
Köpte en bil i maj månad för 70 tusen och la in 20tkr på plats och övriga 50tkr på 36mån
betalning. Men bilen skrevs på min pappas namn för blir billigare försäkring men lånet
dras från mitt konto nr vilket skrev in och det beviljades självklart för hade inga problem
med varken lagen eller kronan.
Men så här 3-4mån senare så har min ekonomi totalt kraschat är skyldig ica banken
från ett tidigare lån på 230tkr och har endast cashat 30tkr men har 200tkr kvar. Så
sammanlagt 245 tusen med lån och bilens lån för har under 4mån betalt av 5 tusen.
Nu kan jag inte betala lånen alls för mina pengar jag får in täcker tyvärr inte skulderna
då hyra, el räkningen är viktigare annars hamnar jag på gatan. Är arbetslös på samma
gång.
Vad jag undrar är om min pappa kommer få några som helst problem tanke på att
bilen ändå står på honom och gick i pension för över 2år sen och flyttat till medelhavet.
Kommer bilen beslagtas eller när kronan blir indragen så lär de inte kunna göra något
för lånet har alltid står på mig. Eller vid eventuella problem så får jag skylla på att jag
gjorde en urkunds förfalskning på hans namn därför lånet på bilen blev beviljat.
Vad gäller här. Mycket komplicerad story jag vet men någon kunnig jurist här borde
ju veta något. Tack på förhand
Sälj bilen och ta cykel i framtiden tills du har råd igen.
Kolla igenom din budget ala Lyxfällan och försök ta bort onödigt skit såsom Spotify, tvkanaler och annat.
Du får försöka leva billigt tills du hittat nytt jobb och kan börja spara ihop nya pengar.
Att lära av historien är att aldrig ta lån för att köpa en bil om det nu inte är ett måste för att kunna komma till jobbet. Köp i så fall en billig bil som du inte behöver ta lån för.
Ja, din pappa kommer åka på att betala av lånet så se till att göra det rätta och fixa det du kan.