2006-06-05, 06:45
Medlem
Omnigrås avatar
Detta är något jag skrivit som en enkel förklaring, det råkar vara på engelska för jag ville först skriva in det på wikipedia. Lite för subjektivt dock.

Kommentarer???

---

One possible solution to the problem is that it's a result of imprecise semantics.
This is because of the fact that nothing in existence can be truly categorized.
For an objective observer there is only "everything", and the perceived boundaries between single objects is actually just projections of mental ideas.

The concept of an object is what should be defined, rather than trying to define the physical representation of the object, which in fact is constantly changing.

This can also be applied to the philosophical questions about what makes up a persons self;

Daniel is a person.
His physical self is a representation of different concepts that make up his persona.

some of these are for example, that Daniel...

1. is emotional.
2. hates the sun.
3. thinks blue is a nice color.

all of these facts about Daniel are either variables for the physical person, or constants for the conceptual character.

The concept of the character that is "Daniel" is like an algorithm - a filter that gives a certain result depending on the factors of the present situation and gives influence to Daniel's emotional response.

If Daniel were to change with time, the question arises;
would he still be the same person?

The answer is that the concept of "Daniel" still exists, though there may not be any physical form to represent it.
A person changes constantly and the body is representing a slightly different concept for every new time-increment.

Therefore a new concept is represented by exactly what the person has become.
Citera
2006-06-06, 01:23
Medlem
Ssjoss avatar
Tja, ja tycker problemet verkar intressant.

Appropå problemet att definera sin egen identitet så har du i min åsikt uttryckt ett sätt att komma runt det, dvs definera sin identitet i en specifik tidspunkt.

Beroende på va man vill uppnå med "defenitionen" skulle detta kunna ses som tillfredsställande eller icke tillfredsställande.

Jag skulle dock uppskatta om du kan förklara den bakomliggande paradoxen litegrann eller länka till nån plats som gör det, har tyvär inte läst den och kan inte hitta nån vettig sida på google som förklarar den heller.
Citera
2006-06-06, 01:57
Medlem
Omnigrås avatar
Så trevligt!

Här är en länk;
http://en.wikipedia.org/wiki/Identity_and_change
Citera
2006-06-09, 19:54
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omnigrå
For an objective observer there is only "everything", and the perceived boundaries between single objects is actually just projections of mental ideas.
Mycket välformulerat! Det slår på något sätt an solipsismen, att allt är subjektiva upplevelser. Konceptet om objektet Daniel existerar ju oavsett om Daniel existerar eller inte. Objekt är rent subjektiva fenomen. De är upplevda koncept.
Citera
2006-06-10, 04:00
Medlem
Omnigrås avatar
Tack!
(Tror jag.)

Jag menar inte att ´sanningen´ är subjektiv...
Just det att konceptet existerar även om inget representerar det.

(Se signatur.)
Citera
2006-06-10, 07:23
Medlem
Backstabbeds avatar
Eh!

Eh är det vidare nyttigt att tänka på denna nivå, TRO?

Man kan ju få panik eller nåt när och om man någonsin skulle råka
komma till insikt om detta! Kanske!

EllEr HuR?
Citera
2006-06-10, 07:44
Medlem
Omnigrås avatar
Sanningen är smärtsam, om det är så du menar.
Citera
2006-06-17, 04:15
Medlem
dIRe_s avatar
Inte en chans i världen att du har skrivit det där själv, det är alltför välformulerat för att du ska kunna ha tänkt ut och skrivit det.

Du har förmodligen kopierat det från ett annat forum och tar nu äran av det själv. Att du "egentligen" skulle skrivit in det på wikipedia tror jag inte ett skit på, att det är på engelska är helt enkelt för att du inte förstår inlägget tillräckligt bra för att ens kunna översätta det.
Citera
2006-06-17, 17:14
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
Inte en chans i världen att du har skrivit det där själv, det är alltför välformulerat för att du ska kunna ha tänkt ut och skrivit det.

Du har förmodligen kopierat det från ett annat forum och tar nu äran av det själv. Att du "egentligen" skulle skrivit in det på wikipedia tror jag inte ett skit på, att det är på engelska är helt enkelt för att du inte förstår inlägget tillräckligt bra för att ens kunna översätta det.
Varför fick jag den känslan jag med?
Citera
2006-06-19, 14:34
Medlem
Omnigrås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
...

Var det sarkastiskt menat?

Annars blir jag verkligen glad för kommentaren.
Citera
2006-06-19, 14:36
Medlem
Omnigrås avatar
- " 11:47, 16 May 2006 Omnigray "
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in