Citat:
Ursprungligen postat av
saendstroem
Kikar på bolån. Min inkomst kommer inte från fast anställning utan från det sämsta kontrakt man kan ha, ett för "extraarbete" som jag livnär mig på.
Det verkar som att ingen inkomst under 18k ger några lånelöften. Min inkomst är ibland över och ibland under det. 190k är vad jag får låna med 18k i lön, även om jag så går in med 1M i kontantinsats. 190k kan man inte köpa något för.
Spelar det någon roll hur man tjänar pengarna? En enskild firma kan t.ex. inte garantera en viss inkomst varje månad.
När man väl fått ett lån godkänt, bryr sig banken bara om att man betalar av lånet eller reagerar de om man plötsligt får lägre inkomst? Kan man därför jobba hårt några månader för att få ett högre lån (för att sedan jobba mindre och gå ner i lön igen)? (Anta att man har pengar för att kunna betala en bra tid framöver undanlagt tills man är färdig med sin utbildning).
För att bli godkänd av algoritmerna så ska du har regelbunden inkomst från fast tjänst i rätt mängd motsvarande vad du försöker köpa. Vill du ha chans att få något lån med annan inkomst än fast tjänst är du tvungen att gå via en bankman som överväger "bevisen" du skickar in på varaktig inkomst.
Har du egen firma får man skicka in ekonomisk data från företaget och sedan gör de egen analys om firman har någon framtid (=varaktig inkomst).
Timanställning och tillfällig anställning har svårt då man kan få sparken och tappa inkomst väldigt snabbt och om man inte har haft samma "tillfälliga" tjänst i flera år så är det svårt att visa på varaktighet men inte omöjligt. Provisionsjobb är en annan grupp som får problem i låneansökningar.
Banken får inte ändra på låneavtalet i efterhand om inte något specifikt händer. Om du slutar betala månadsavgifterna (vilket kan leda till uppsägning av lånet och du kan bli tvungen att tvångssälja din lägenhet för att betala av hela lånet). Om din lägenhet brinner ner och du inte har försäkring på den som täcker uppbyggnad kan banken säga upp lånet då värdet på säkerheten är borta. Däremot kan de inte säga upp lånet för att din inkomst har hamnat under vad som räknas som minimum eller om marknadspriserna går ner lite - men du är ju fast med den banken då ingen annan bank skulle godkänna ett nytt lån.
TLDR: om du fått lånet utbetalt och du sköter månadsavgifterna från banken kommer det fungera. Det är därför de vill ha historik på stadig inkomst så man inte kan göra som du funderade på att jobba hårt en kort stund. Men jobbar du på bra i t ex 3 år innan studier kan man bli beviljad på historiken och sedan när man fått lånet kan man börja studera.