• 1
  • 2
2021-08-27, 03:50
Medlem
Kikar på bolån. Min inkomst kommer inte från fast anställning utan från det sämsta kontrakt man kan ha, ett för "extraarbete" som jag livnär mig på.

Det verkar som att ingen inkomst under 18k ger några lånelöften. Min inkomst är ibland över och ibland under det. 190k är vad jag får låna med 18k i lön, även om jag så går in med 1M i kontantinsats. 190k kan man inte köpa något för.

Spelar det någon roll hur man tjänar pengarna? En enskild firma kan t.ex. inte garantera en viss inkomst varje månad.

När man väl fått ett lån godkänt, bryr sig banken bara om att man betalar av lånet eller reagerar de om man plötsligt får lägre inkomst? Kan man därför jobba hårt några månader för att få ett högre lån (för att sedan jobba mindre och gå ner i lön igen)? (Anta att man har pengar för att kunna betala en bra tid framöver undanlagt tills man är färdig med sin utbildning).
Senast redigerad av saendstroem 2021-08-27 kl. 03:57.
Citera
2021-08-27, 04:47
Medlem
Räknas semesterersättning som en del av ens inkomst vid lån?

Får semesterersättning istället för semester. Hur ser banken på det vid lån? Kikar de bara på årsinkomst och går efter det?

Drar de bort semesterersättning från månadslönen i deras beräkningar?
Citera
2021-08-27, 05:38
Medlem
BuyardChorliks avatar
Ta fjolårslönen delat på tolv. Enskilda månader kan fluktuera, men lön på årsbasis visar ju på faktisk inkomst. Ta med en print från skatteverket till banken.

Så gjorde vi, och då fick jag med all övertid osv.
Citera
2021-08-27, 05:39
Bannlyst
Du nämner först att du får semesterersättning istället för lön sen skriver du månadslön som du skulle varit fastanställd. Är du timanställd med semesterersättning varje månad? Vilket fall som så är semesterersättning ingen inkomst dom kollar på
Citera
2021-08-27, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Du nämner först att du får semesterersättning istället för lön sen skriver du månadslön som du skulle varit fastanställd. Är du timanställd med semesterersättning varje månad? Vilket fall som så är semesterersättning ingen inkomst dom kollar på

med månadslön menar jag lönen som jag får i slutet av månaden.

Så banken drar av semesterersättningen från deras beräkningar?

Om det står att jag får 20k inkl. 3k semesterersättning så räknar banken att min lön är 17k?
Citera
2021-08-27, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuyardChorlik
Ta fjolårslönen delat på tolv. Enskilda månader kan fluktuera, men lön på årsbasis visar ju på faktisk inkomst. Ta med en print från skatteverket till banken.

Så gjorde vi, och då fick jag med all övertid osv.

Skönt! Vad hade du för kontrakt då? Var det fast anställning eller annat?
Citera
2021-08-27, 06:58
Medlem
Deckard-Cains avatar
Nej, dem räknar inte av något.
De har inte dina lönespecar.
Citera
2021-08-27, 07:01
Medlem
BENZOMOORs avatar
Semesterersätttning är en del av din inkomst. vissa arbetsgivare betalar ut direkt, andra ett belopp under den tid du har semester
Citera
2021-08-27, 07:18
Medlem
Spelar det då ens roll vad jag har för typ av kontrakt?

Om de inte ens kollar lönespecar eller detaljerna kring dem så känns det lite som att de bara bryr sig om vad som finns på inkomstdeklaratoinen?
Citera
2021-08-27, 07:21
Medlem
När man tar ett lån.. sitter man med någon tant på en bank som går igenom ens inkomster.. eller är det så enkelt som att man loggar in på internetbanken som sköter det där automatiskt?

När lånet väl är beviljat så häver de inte den bara för att man har sämre inkomst året efter? Man kan ju ha pengar undansparade liksom.
Citera
2021-08-27, 08:43
Medlem
BuyardChorliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saendstroem
Skönt! Vad hade du för kontrakt då? Var det fast anställning eller annat?

Jag har fast anställning, men hade 3000-4000 i övertid varje månad så det blev ändå en del på årsbasis.
Citera
2021-08-27, 11:33
Medlem
Banker gör en kreditvärdighetsslagning. Där står det din årsinkomst enligt skatteverket senaste åren.

I denna årsinkomst ingår semesterersättning. Så man kan säga att banken tar detta i beräkning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in