2021-08-26, 16:12
Medlem
Köpte en väldigt dyr sak till vårt hus som de hade kampanj på att få räntefri avbetalning på 24 mån
50.000 kr skulle det kosta så vi körde på detta, månadskostnaden skulle vara 2400 kr/mån cirka.

De kommer hem och installerar och allt är bra, första fakturan kommer på 8000 kr, jag ringer och klagar och frågar varför jag får en faktura på 8000 kr, de sa att min kredit bara nådde till 42.000kr så jag får betala de 8000 kr utöver.

Inga problem sa jag, men jag sa att förfallo var lite kort på 10 dagar så han sa att han skulle hjälpa mig och flytta fram fakturan med 3 månaders förfallo.

Kanon!

1 månad senare får jag ett brev hem från de igen där det står att jag är skyldig 8000 kr + avgifter.
Jag ringer upp direkt till dessa och förklarar, de ber om ursäkt och sa att de glömde lägga in 60 dagars, för deras fakturasystem strulade.

De sa att jag nu kan du betala in i augusti på samma faktura som jag fick nu.

Några veckor senare kommer ett brev från inkasso där jag är skyldig 8000 kr + avgifter + avgifter

Jag ringer till inkasso(Fortnox) och förklarar, de pausar min faktura och ber mig ringa till firman igen.

Jag ringer till firman igen och de sa att de skulle fixa detta direkt. De bad mig att ändå betala in på samma OCR-nummer som tidigare i Augusti endast 8000 kr.

Nu då, i augusti betalar jag in 8000 kr på samma faktura. Och fick nu ett svar från fortnox att denna faktura "Status Slutbetald" och de vill skicka tillbaka mina 8000 kr på kontot.

kollar historik och där står det

Bortskrivning av kapitalbelopp
2021-07-14
-8000 kr
-180 kr
-27,55 kr

------------------------------------------------

Vad ska jag göra nu? Kan det vara så att de skrev av dessa 8000 kr från strulet? Låter väldigt otroligt..

Avbetalningen är via SantanderBank, den fakturan ligger nu på cirka 38.000 kr då jag betalat in månadsvis.
Citera
2021-08-26, 16:39
Medlem
Jag tror du betalade fel faktura, i augusti skulle du inte ha betalat den från inkasso utan den ursprungliga från firman.
Citera
2021-08-26, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Köpte en väldigt dyr sak till vårt hus som de hade kampanj på att få räntefri avbetalning på 24 mån
50.000 kr skulle det kosta så vi körde på detta, månadskostnaden skulle vara 2400 kr/mån cirka.

De kommer hem och installerar och allt är bra, första fakturan kommer på 8000 kr, jag ringer och klagar och frågar varför jag får en faktura på 8000 kr, de sa att min kredit bara nådde till 42.000kr så jag får betala de 8000 kr utöver.

Inga problem sa jag, men jag sa att förfallo var lite kort på 10 dagar så han sa att han skulle hjälpa mig och flytta fram fakturan med 3 månaders förfallo.

Kanon!

1 månad senare får jag ett brev hem från de igen där det står att jag är skyldig 8000 kr + avgifter.
Jag ringer upp direkt till dessa och förklarar, de ber om ursäkt och sa att de glömde lägga in 60 dagars, för deras fakturasystem strulade.

De sa att jag nu kan du betala in i augusti på samma faktura som jag fick nu.

Några veckor senare kommer ett brev från inkasso där jag är skyldig 8000 kr + avgifter + avgifter

Jag ringer till inkasso(Fortnox) och förklarar, de pausar min faktura och ber mig ringa till firman igen.

Jag ringer till firman igen och de sa att de skulle fixa detta direkt. De bad mig att ändå betala in på samma OCR-nummer som tidigare i Augusti endast 8000 kr.

Nu då, i augusti betalar jag in 8000 kr på samma faktura. Och fick nu ett svar från fortnox att denna faktura "Status Slutbetald" och de vill skicka tillbaka mina 8000 kr på kontot.

kollar historik och där står det

Bortskrivning av kapitalbelopp
2021-07-14
-8000 kr
-180 kr
-27,55 kr

------------------------------------------------

Vad ska jag göra nu? Kan det vara så att de skrev av dessa 8000 kr från strulet? Låter väldigt otroligt..

Avbetalningen är via SantanderBank, den fakturan ligger nu på cirka 38.000 kr då jag betalat in månadsvis.

Kontakta leverantören och red ut saken.

Eftersom det börjat strula rejält med missförstånd och sannolikt olika personer inblandade och att därtill inkasso redan har varit inblandade så ligger det i farans riktning att det kommer bli än mer strul framöver när det visar sig att det fattas 8.000 kr. Det kommer bara bli ännu rörigare om du då ska försöka förklara att du nog fått en helt random rabatt på 8.000 kr (tror du…).
Senast redigerad av Sokofinn 2021-08-26 kl. 16:42. Anledning: Felstavat
Citera
2021-08-26, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burrw
Jag tror du betalade fel faktura, i augusti skulle du inte ha betalat den från inkasso utan den ursprungliga från firman.

Har kollat på bägge fakturor och de är från Fortnox och samma OCRnummer. Men jag ringer imorgon och frågar vad som står på.
Citera
2021-08-26, 18:59
Medlem
miikoss avatar
Låter som geldenären har meddelat inkassobolaget att de inte längre behövde hjälp med indrivningen.

Betalar man då till inkassobolaget så blir det återbetalning då de längre inte kan ta emot pengarna.

Istället så ska man då betala till försäljningstället.

Vem betalade du till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in