• 1
  • 2
2021-08-26, 13:10
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...la-universitet
Genom att ta sig in Uppsala universitets bokningssystem för resor har kriminella bokat internationella resor.

Nu senast handlar det om en resa mellan Malta och Istanbul.

Tidigare har det rört sig om flera fall av smuggling av både människor, vapen och droger, enligt universitetets resesamordnare.

Kriminella har fått tag i koder, mejladresser, telefonnummer och liknande och genom dessa lyckats boka biljetter utomlands i Uppsala universitetsanställdas namn.

Universitet har polisanmält den senaste händelsen och utökar nu sin säkerhet.
Vet någon mer?
Citera
2021-08-26, 13:21
Medlem
halaltarzans avatar
Har de anställt folk för att vara snälla och/eller för att putsa till statistiken månne?

Garvar mig harmynt i så fall.
Citera
2021-08-26, 17:56
Medlem
Skulle gissa på att de anställt någon släkting till de kriminella.
Citera
2021-08-26, 18:19
Medlem
Det verkar vara lite dålig ordning på det där universitetet. Studenter som knarkar och super hela nätterna, bryter mot restriktionerna och sprider Delta varianten av covid till halva Uppsala och nu gratis resebyrå för kriminella.
Citera
2021-08-26, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det verkar vara lite dålig ordning på det där universitetet. Studenter som knarkar och super hela nätterna, bryter mot restriktionerna och sprider Delta varianten av covid till halva Uppsala och nu gratis resebyrå för kriminella.

Det är ju inte så mycket universitetets grejer dock. Ungefär som att säga att folk som jobbar verkar vara jävla dåliga, eftersom de spred och skulle prompt resa under förra våren. Det är liksom irrelevant.

Att UU är kasst beror på helt andra orsaker än de saker du nämner.
Citera
2021-08-26, 19:46
Medlem
PutinJailFreeNavals avatar
Hur har det gått till?
Måste den falske resenären ha samma id som den anställde på UU?
Komplicerat.

Putin är inte inblandad gissar jag.
Citera
2021-08-26, 22:15
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny

Så här blir det lätt i offentlig verksamhet. Ingen känner ansvar och korruption liksom nepotism frodas.

Nej, vi borde privatisera universiteten. Då skulle utbildningarna bli vassare och administrationen stramas upp.
Citera
2021-08-26, 23:20
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Så här blir det lätt i offentlig verksamhet. Ingen känner ansvar och korruption liksom nepotism frodas.

Nej, vi borde privatisera universiteten. Då skulle utbildningarna bli vassare och administrationen stramas upp.

De amerikanska universiteten är privata och rena växthusen för organiserad brottslighet. Det handlar om människorna som bygger organisationen och inte om det sker i statlig eller ickestatlig form.
Citera
2021-08-27, 00:12
Medlem
Uppsala är så pass berikat nu att dessa händelser knappast är förvånande. En av de mest wokea städerna i Sverige, om någon har sett något så har de väl enbart vänt ryggen till.

Jag skulle tippa på att de har någon insider. För drygt att försöka hacka nåt universitet för några flygresor. Har de nån där inne så kan de ju sätta allt i ruljangs och använda resorna för smuggling och övrigt.

Vi lär få ser fler systemfusk som detta. T.ex. körskolorna är redan extremt infiltrerade och blattar säljer fejkade körkort på löpande band för ca 15 tusen styck.

Jag tippar på att de knappast får något väsentligt straff för detta heller, bara att fortsätta sen
Citera
2021-08-27, 07:09
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Uppsala är så pass berikat nu att dessa händelser knappast är förvånande. En av de mest wokea städerna i Sverige, om någon har sett något så har de väl enbart vänt ryggen till.

Jag skulle tippa på att de har någon insider. För drygt att försöka hacka nåt universitet för några flygresor. Har de nån där inne så kan de ju sätta allt i ruljangs och använda resorna för smuggling och övrigt.

Vi lär få ser fler systemfusk som detta. T.ex. körskolorna är redan extremt infiltrerade och blattar säljer fejkade körkort på löpande band för ca 15 tusen styck.

Jag tippar på att de knappast får något väsentligt straff för detta heller, bara att fortsätta sen

Det är självklart det är en insider där inne i UU som har hjälp till. Tror du verkligen några kriminella babbar som behärskar NASA teknologi hack… Någon har heltenkelt gett ut inloggnings uppgifter.
Citera
2021-08-27, 07:44
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinJailFreeNaval
Hur har det gått till?
Måste den falske resenären ha samma id som den anställde på UU?
Komplicerat.

Putin är inte inblandad gissar jag.
Svårt att tänka mig att UU har ett eget bokningssystem utan nyttjar något av alla resebolag som erbjuder tjänster till företag och myndigheter. Inloggning kan sen variera mellan personlig eller några administratörer. Personens namn som ska resa fylls i manuellt. Hur som så borde allt upptäckas när fakturan kommer för där står namnet. Ett par år sen jag nyttjade de här systemen dock så det kan ju ha ändrats.
Citera
2021-08-27, 08:24
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Har de anställt folk för att vara snälla och/eller för att putsa till statistiken månne?

Garvar mig harmynt i så fall.

Något i den stilen, för bättra på mångfaldsstatistiken något som polisen och andra myndigheter råkat ut för. Fått in folk med andra lojaliteter, eller för att utnyttja i rent brottsliga syften.

Vi hade inte utgående spärr på telefonerna på myndigheten. Städarna kunde ringa samtal i timmar till släkten i Chile eller Irak. Kom man i ett tomt kontorsrum satt de där och ringde. Pågick tills vi gick över från växel och fasta nummer till mobiler.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in