2021-08-26, 11:33
Medlem
blisteryrashs avatar
Jag tycker det jag tror mig ha förstått om karma låter synnerligen osympatiskt: ”Om jag beter mig som ett kräk mot andra kommer hemska saker drabba MIG i nästa (jo tjena) liv.”
Drivkraften borde väl vara omvänd? ”Om jag beter mig som ett rövhål mot andra kommer det drabba DEM i DET HÄR livet.”?

För övrigt har jag inget till övers för tanken på själens återfödelse. Det är fan möjligen höjden av självupptagenhet. Som att världen inte kunde få nog av just mig? Jag måste återvända i en ny kropp om och om igen i evigheters evighet. Jag blir så jävla trött på sånt här. I slutändan handlar allt om mig, mig och ibland jag.
Dessutom har jag filosoferat fram att det borde vara ohållbart med själens återfödelse. För om själar bara pånyttföds i nya kroppar (ibland inte ens som människor om själen nu varit stygg i förra livet): hur kommer det sig då att jordens befolkning (dvs antalet människokroppar) ökar och ökar? Hur räcker själarna till? Kör man in en halv själ i varje kropp? Eller en fjärdedels? Det skulle i och för sig förklara en hel del.
Citera
2021-08-26, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blisteryrash
Jag tycker det jag tror mig ha förstått om karma låter synnerligen osympatiskt: ”Om jag beter mig som ett kräk mot andra kommer hemska saker drabba MIG i nästa (jo tjena) liv.”
Drivkraften borde väl vara omvänd? ”Om jag beter mig som ett rövhål mot andra kommer det drabba DEM i DET HÄR livet.”?
Jag tycker om den här synen på karma, länkar till karma-tråden: (FB) Karma (Samlingstråd)

Viktiga biten:
As far as the laws of existence are concerned, there is no good or bad, no crime or punishment. It is just that for every action, there is a consequence.

Every moment of your life, you perform action - physically, mentally, emotionally, and energy-wise. Each action creates a certain memory. That is karma.

Your karma is not what is happening to you, your karma is in the way you experience and respond to what is happening to you.
Citat:
För övrigt har jag inget till övers för tanken på själens återfödelse. Det är fan möjligen höjden av självupptagenhet. Som att världen inte kunde få nog av just mig? Jag måste återvända i en ny kropp om och om igen i evigheters evighet. Jag blir så jävla trött på sånt här. I slutändan handlar allt om mig, mig och ibland jag.
Jag har inte mycket till övers för återfödelse heller, men innan vi tar det: Det kan inte vara så att det är du som har svårt att släppa tanken om att det är egoistiskt?

Lyssnar du på vettigare källor så kommer du märka att dom flesta tycker det är absolut fundamentalt att förstå att man kommer dö. Memento mori, remember that you will die.

Citat:
Dessutom har jag filosoferat fram att det borde vara ohållbart med själens återfödelse. För om själar bara pånyttföds i nya kroppar (ibland inte ens som människor om själen nu varit stygg i förra livet): hur kommer det sig då att jordens befolkning (dvs antalet människokroppar) ökar och ökar? Hur räcker själarna till? Kör man in en halv själ i varje kropp? Eller en fjärdedels? Det skulle i och för sig förklara en hel del.
Låter också som argument från standard-Buddhism eller nåt sånt, vars enda krav är att det ska låta tröstande för gemene man. Precis som Kristendom eller Hinduism.

Det finns frodigare mark än godnattsagor för trötta människor.
Citera
2021-08-26, 14:16
Medlem
lyxelitistens avatar
Ont ska ont ha enligt djungelns mekanismer. Förlåtelse är dock större än hämnd. Vänta tills bedövningen släpper och du får se dig i din karmiska spegel. Då kommer det att klarna sig.
Citera
2021-08-26, 14:34
Medlem
lyxelitistens avatar
Här är förresten en liten serietidning som du kan läsa online för att kunna förstå saken bättre. Den är bra om man tycker att tibetanska dödsboken är för tung att läsa. Där har du sanningen om livet och döden backat av hård gnosis.

https://ultraculture.org/blog/2015/0...afterlife/amp/
Citera
2021-08-26, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyxelitisten
Ont ska ont ha enligt djungelns mekanismer. Förlåtelse är dock större än hämnd.
Kan du beskriva den mekanismen? Finns det specifika exempel från djungeln?

För den som tycker förlåtelse låter vettigt men inte vill leva med en motsägelse: Behåll förlåtelse. Kasta bort fantasin om att det finns någon dömande kraft (förutom människor).
Citera
2021-08-26, 14:52
Medlem
lyxelitistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Kan du beskriva den mekanismen? Finns det specifika exempel från djungeln?

För den som tycker förlåtelse låter vettigt men inte vill leva med en motsägelse: Behåll förlåtelse. Kasta bort fantasin om att det finns någon dömande kraft (förutom människor).

Jag är inte rätt person att förkunna det. Buddha sa att om man studerar kausalitet för länge så blir man oftast galen av att det är oändligt komplext. Jag håller helt med om det. Skulle inte röra vid frågan med en tång.

Det finns andra, enklare sätt att skära igenom perceptionsknuten och nå insikt. Oftast räcker det med att undra vad livet är och undersöka den som lever igenom det. Den som söker skall finna står det i Bibeln.

Utan förlåtelse vore vi körda. Det är också det som ligger i människans potential att bli ett med Gud och Buddha i den här kroppen. Djur kan till exempel aldrig förlåta. Men människan kan vilket tyder på att vi är en avspegling av det absoluta.
Citera
2021-08-26, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyxelitisten
Jag är inte rätt person att förkunna det. Buddha sa att om man studerar kausalitet för länge så blir man oftast galen av att det är oändligt komplext. Jag håller helt med om det. Skulle inte röra vid frågan med en tång.
Frågan vidrör mig, det är okej.

Citat:
Utan förlåtelse vore vi körda. Det är också det som ligger i människans potential att bli ett med Gud och Buddha i den här kroppen. Djur kan till exempel aldrig förlåta. Men människan kan vilket tyder på att vi är en avspegling av det absoluta.
Oj, det låter som att vi är något alldeles extra? Vet inte om jag riktigt ser det så. Vi är speciella, men det är maskar också. Till och med vetenskapen tar en holistisk syn i den frågan; we're all star dust.
Citera
2021-08-27, 20:44
Medlem
lyxelitistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Frågan vidrör mig, det är okej.

Oj, det låter som att vi är något alldeles extra? Vet inte om jag riktigt ser det så. Vi är speciella, men det är maskar också. Till och med vetenskapen tar en holistisk syn i den frågan; we're all star dust.

Jag kan ge ett exempel på lag. Anledningen till att man är antingen ful eller vacker är att man upprättar fula eller vackra bilder.

Fula bilder: https://m.youtube.com/watch?v=n-K5ZFBk3sA

Vackra bilder: https://m.youtube.com/watch?v=rJSwRJhEJJA

Den första videon är ett exempel på låga och okunniga vibrationer. Den andra är fina och upplysta vibrationer. Det har mycket med mening och symbolik att göra. Det är geometri som återfinns i naturen. Nycklar till universums kreativa vilja.

Just potentialet att bli högre som en gud är unikt i människan medans maskar måste vänta med att inkarnera som människor för att förstå vad allting egentligen är. Vi är ljus och vi kommer från ljus. Vi återvänder till ljus när vi når sanningen och får insikter i det absolutas perfektion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in