• 4
  • 5
2021-08-28, 13:16
Medlem
PC-Dators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarkMark
Jag känner till ett område som för mindre än 10 år sedan var 100% svensson.

Området är ett klassiskt svenskt radhusområde - husen ser likadana ut, gräsmattorna är lika stora etc men på fem år så har iranier, araber, kurder, eritreaner och även polacker flyttat in.

Vad jag noterat är att precis alla icke-svenska hus har gemensamt är att persiennerna är neddragna. Jag kan förstå att muslimer inte vill att folk som är ute och går med hunden ska se kvinnornas hår - men vad är anledningen till att de som kommer från kristna kulturer gör det tro? Även polackfamiljen neddragna persienner dygnet runt.

Jag menar, här får svensken ett rykte om sig att vara svårt, kall och innesluten men så verkar invandrarna ha ett särdrag som spänner över religionsskillnader och drar ned för fönstrena. Märkligt.

Tänker även på att det måste bli bäkdigt mörkt och instängt när man inte släpper in dagsljus.

Någon mer som noterat detta och vad det kan bero på? Jag kan bara dra mig till minnes att jag sett detta fenomen i knarkarkvartar i hyreshus. De är ju ljusskygga av en god anledning.

Den muslimska familjen som flyttade in i min gamla lägenhet har alla persienner neddragna i alla fönster, och vinklade så att ingen insyn kan ske. Fönstren är alltid stängda. Inte ens en drönare kan se vad som händer i lägenheten.

Undrar vad fan dom håller på med. Bor dom inte i Sverige, utan lever i sina hemländer och lyfter bidrag eller är det en knarkfabrik? Sitter dom och smider ISIS-planer? Man blir fan fundersam.
Citera
2021-08-28, 14:08
De vill väl inte att det ska synas när hanen idkar tvångssamlag med honan.
Citera
2021-08-28, 15:07
När det gäller öststatsländer tror jag det är en kvarleva från kommunismen då alla var övervakade och hade ingen personlig frihet. Visst de har inte heltäckt i fönstren i Ryssland i dag. Men ofta är det långa gardiner, ofta flortunna typ, som täcker mycket av fönstren.
Citera
2021-08-28, 16:06
Medlem
Timoteuss avatar
Nånting med att vi i Sverige fortfarande minns 30- 50-talens kampanjer om att vädra ofta och att släppa in luft och ljus?

Dessutom har vi välisolerade fönster så vi inte måste dra för tjocka gardiner som de stackars engelsmännen, vilkas ordentliga hem har tunna gardiner på dagen och fodrade tjocka som dras för på kvällen. (oordentliga har väl en sån där vit flagga med rött kors på trekvart framför fönstret, men de lyckostarna är väl så fulla jämt att de inte känner draget)

men allvarligt - jag tror främst att det handlar om vad man tycker är det normala i ett hem. I varma länder är husen ofta mörka, det är så det är, så när som på den isande vita, nakna glödlampan. Så då kan man behöva dämpa inomhusmiljön, det gör de säkert automatiskt.

Men det borde ju vara tvärtom: de borde ju stå i öppna fönster och ta upp d-vitamin för att inte bli deprimerade. Eller sitta strax innanför ett stängt fönster i solen för att inte frysa.
Citera
2021-08-28, 19:59
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Det ser väldigt deppigt ut. Mena -folk har ofta så ful stil, helt oförmögna att mysa till det verkar de som. Svenskar kan ha olika stil beroende på inkomst och hur mycket man bryr sig, men det finns ofta en myskänsla, oavsett om man gillar små spetsdukar och porslinshundar, sydstatsflaggan, furu eller designmöbler. Man gör hemmet personligt, det finns något slags heminredningstänk i de flesta svenska hem. Hos mena är det väl en ful plastig tavla med nåt koranencitat och inplastad soffa, de plastigaste pinalerna från Ikea... nån ful bönematta och plastiga leksaker till alla femton ungarna lysrör och persienner, de är helt oförmögna att skapa ett trivsamt hem också, allt ser likadant ut hos vilken arabiska familj man än väljer
Citera
2021-08-28, 21:49
Medlem
megacoolmans avatar
MENA-folk har alltid nedrullat för att ingen annan man ska se frugans hår, för om det händer så måste hon få stryk för att hon är en hora.

Eritreaner vet jag inte, men troligtvis för att ingen ska se att det bor 10 pers på 70 kvm

Polacker, troligtvis för att ingen ska se att de dricker öl varje dag vilket kan väcka anstöt bland svenskar.
Citera
2021-08-30, 00:13
Medlem
StarkMarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PC-Dator
Den muslimska familjen som flyttade in i min gamla lägenhet har alla persienner neddragna i alla fönster, och vinklade så att ingen insyn kan ske. Fönstren är alltid stängda. Inte ens en drönare kan se vad som händer i lägenheten.

Undrar vad fan dom håller på med. Bor dom inte i Sverige, utan lever i sina hemländer och lyfter bidrag eller är det en knarkfabrik? Sitter dom och smider ISIS-planer? Man blir fan fundersam.

Det är väldigt märkligt. Samtidigt så förstår man att de inte kan ha det speciellt hemtrevligt, med svenska mått mätt, när de omöjligen kan ha krukväxter och blommor i sina hem med tanke på det dåliga ljusinsläppet.

De hade ju lika gärna kunnat bo i en grotta/källare.
Citera
2021-08-30, 00:16
Medlem
StarkMarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoulevardAlruna
Det ser väldigt deppigt ut. Mena -folk har ofta så ful stil, helt oförmögna att mysa till det verkar de som. Svenskar kan ha olika stil beroende på inkomst och hur mycket man bryr sig, men det finns ofta en myskänsla, oavsett om man gillar små spetsdukar och porslinshundar, sydstatsflaggan, furu eller designmöbler. Man gör hemmet personligt, det finns något slags heminredningstänk i de flesta svenska hem. Hos mena är det väl en ful plastig tavla med nåt koranencitat och inplastad soffa, de plastigaste pinalerna från Ikea... nån ful bönematta och plastiga leksaker till alla femton ungarna lysrör och persienner, de är helt oförmögna att skapa ett trivsamt hem också, allt ser likadant ut hos vilken arabiska familj man än väljer

Exakt. Speciellt svenskar och japaner är kända för vår känsla för stil och mys.

Araber och även judar har en galet dålig känsla för stil. Blattarnas hem ser exakt ut som en pizzeria med kakel över allt och ful inredning. Carl Larsson-inredningen är på en annan planet.
Citera
2021-08-30, 19:09
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarkMark
Exakt. Speciellt svenskar och japaner är kända för vår känsla för stil och mys.

Araber och även judar har en galet dålig känsla för stil. Blattarnas hem ser exakt ut som en pizzeria med kakel över allt och ful inredning. Carl Larsson-inredningen är på en annan planet.

Jag undrar varför det är så. Mina far och morföräldrar hade det skitmysigt hos sig. En varm känsla. Mycket prydnadssaker. Växter. Rent och fint. Små tavlor med motiv från västkusten, dalarna, Lappland etc Har inte araber och somalier några krukväxter? Hur kan man leva utan gröna växter i sitt hem?
Mina föräldrar har det också fint. Och min mans föräldrar. Alla jag känner har mysiga och/eller fina hem även om vi har olika ”stil”.
Citera
2025-08-28, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoulevardAlruna
Jag undrar varför det är så. Mina far och morföräldrar hade det skitmysigt hos sig. En varm känsla. Mycket prydnadssaker. Växter. Rent och fint. Små tavlor med motiv från västkusten, dalarna, Lappland etc Har inte araber och somalier några krukväxter? Hur kan man leva utan gröna växter i sitt hem?
Mina föräldrar har det också fint. Och min mans föräldrar. Alla jag känner har mysiga och/eller fina hem även om vi har olika ”stil”.

Orcher hatar organisk och frisk miljö. De skyr skog och natur som pesten. Frodas bland asfalt och avgaser. Tolkien skrev sanningen förklädd till skönlitteratur.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in