2021-08-26, 14:33
Medlem
tuggishs avatar
hade en indisk familj som granne, de bodde 5 pers i en etta, lagade mat på en gryta i något slags portabelt kök mitt i lägenheten. Alltid persiennerna nere. Snodde tvättmedel nere i gemsamma tvättstugan. Barnen fick knappt gå ut. I övrigt väldigt trevliga.

Fattar heller inte varför de inte ville ha in lite ljus i hemmet. Kunde dragit ned deras el-kostnader om inte annat.
Citera
2021-08-26, 14:38
Medlem
Kavajfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarkMark
Jag känner till ett område som för mindre än 10 år sedan var 100% svensson.

Området är ett klassiskt svenskt radhusområde - husen ser likadana ut, gräsmattorna är lika stora etc men på fem år så har iranier, araber, kurder, eritreaner och även polacker flyttat in.

Vad jag noterat är att precis alla icke-svenska hus har gemensamt är att persiennerna är neddragna. Jag kan förstå att muslimer inte vill att folk som är ute och går med hunden ska se kvinnornas hår - men vad är anledningen till att de som kommer från kristna kulturer gör det tro? Även polackfamiljen neddragna persienner dygnet runt.

Jag menar, här får svensken ett rykte om sig att vara svårt, kall och innesluten men så verkar invandrarna ha ett särdrag som spänner över religionsskillnader och drar ned för fönstrena. Märkligt.

Tänker även på att det måste bli bäkdigt mörkt och instängt när man inte släpper in dagsljus.

Någon mer som noterat detta och vad det kan bero på? Jag kan bara dra mig till minnes att jag sett detta fenomen i knarkarkvartar i hyreshus. De är ju ljusskygga av en god anledning.
De kanske har neddragna persienner för att ingen ska se allt stöldgods där inne?
Citera
2021-08-26, 18:56
Medlem
StarkMarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagis-Dropout
Det är just p.g.a såna som TS, en skvallerkärring som alltid ska "observera" och spionera på sina grannar.

Svårt att missa när det är ett område jag känner väl till och ser hur det förändras över några år. Jag skiter fullständigt om de sitter och röker vattenpipa eller tittar på TV.

Jag konstaterar helt enkelt att invandrarna drar ned sine persienner medans svenskar i regel inte gör det.
Citera
2021-08-26, 18:58
Medlem
StarkMarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuckerTarlson
Är det här ett exklusivt invandrarbeteende? Där jag bor har alla persiennerna neddragna och där är en stor majoritet svenskar. Dock är det väldigt mycket insyn och personligen blir jag väldigt störd av att folk tittar in i lägenheten (uppenbart verkar fler också bli det). Men jag tycker att det brukar räcka med att vinkla persiennerna lite så man får in dagsljus men samtidigt blockerar det mesta av insynen.

Jag pratar specifikt om radhus. Finns fler lägenheter som har fönster vid markplan i stan och där är det förståeligt att man inte vill ha insyn, men där har svenskar inte neddragna persienner utan såndär suddig film på fönstret vilket gör att man inte kan se in, eller ut, men ett visst ljusinsläpo sker.
Citera
2021-08-26, 19:04
Medlem
Jag drar alltid för gardinerna.
Jag vill inte att folk i byggnaden mitt emot ska se in och se vad jag gör. Kan dessutom gå runt näck om jag så vill utan att behöva oroa mig över att Carl Bertil eller Anna Lena mitt emot ser på.
Privatliv kallas det.
Citera
2021-08-26, 19:05
Medlem
StarkMarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FFL88
Kan så vara absolut, primitiv vidskeplighet hos dem verkar vara en ytterligare anledning till tråd.
Förr var det mest pundare och psykfall som hade sina risiga glipande persienner ständigt nere, eller julstakar och julstjärnor året runt för den delen.
En kul detalj nuförti'n är dock att babbarna gärna fixar till en liten "skottglugg" i persiennerna för att kunna plira ut i omvärlden, allt för att slippa besväret med att dra upp dem.

Skrattade gott åt skottgluggen

Det är ju helt klart suspekt med neddragna persienner och man tänker ju osökt på knarkare och psykfall som tror att allt och alla är efter dem. En stark psykfallsindikator för svenskar iaf.
Citera
2021-08-26, 19:07
Medlem
StarkMarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish
hade en indisk familj som granne, de bodde 5 pers i en etta, lagade mat på en gryta i något slags portabelt kök mitt i lägenheten. Alltid persiennerna nere. Snodde tvättmedel nere i gemsamma tvättstugan. Barnen fick knappt gå ut. I övrigt väldigt trevliga.

Fattar heller inte varför de inte ville ha in lite ljus i hemmet. Kunde dragit ned deras el-kostnader om inte annat.

Det är också något jag undrat över - varför får barnen inte gå ut? Känner till två familjer där barnen inte får vara ute.
Citera
2021-08-26, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish

Har samma i min byggnad dom är dock jäkligt trevliga bjöd in mig på te o allt efter första gången de fick reda på att jag bodde i samma byggnad tackade ja o kom in i lägenheten o dom hade nedraget sen 5 madrasser i ettan där.folk troligtvis sov

Alla dom ser jag med såna där matbudsryggsäckar ( foodora)så verkar vara folk som verkligen kämpar för ett bättre liv klär sig propert och jobbar 6 dagar i veckan sist jag prata med dom.

Dock synd att sverige börjat få en ny "standard" hur man lever bland vissa....
Ska aldrig mer klaga övet min etta jag bor själv i kändes som rena lyxen när jag kom tillbaks till min egna lägenhet att slippa dela med 5 andra den lilla ytan 😅

Ont: jag har nerdraget också trots att jag bor flera våningar upp tycker det är bekvämt brukar dock vinkla upp persienenerna men orkar aldrig dra upp dom och jag är 75 procent svensk så har nog inget med vart man är ifrån 😁
Citera
2021-08-26, 20:17
Medlem
El-gigantes avatar
Polacker vet jag inte, men det känns som att folk från varma länder ofta har det mer mörkt och instängt än svenskar, alltså inte bara rent ljusmässigt utan även inredningen kan ofta ha mer krusiduller, mer "busy" detaljer, och vara lite så där instängd. Tror att de inte har anpassat sig till nordliga breddgrader helt enkelt, när det är skitvarmt ute så vill man stänga ut det så mycket som möjligt, och de futtiga procent av solen som lyckas att ta sig in räcker ändå gott och väl. I sverige är vi dödskåta på de få veckor ljus och härlighet vi får så allt är anpassat till att utnyttja dem så mycket som möjligt, typ vidöppna fönster och helt vitmålade interiörer.
Citera
2021-08-28, 00:20
Medlem
rex144s avatar
Araber har tjocka gardiner i alla fönster , inte bara i sovrummet men även balkongfönster... har gardiner, vilket gör att det blir mörkt i vardagsrummet.
Även de som, bor högt upp 7-8-9 våningen täcker för fönster för att nån granne mittemot inte ska se deras kvinna.
Citera
2021-08-28, 12:53
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Araber har tjocka gardiner i alla fönster , inte bara i sovrummet men även balkongfönster... har gardiner, vilket gör att det blir mörkt i vardagsrummet.
Även de som, bor högt upp 7-8-9 våningen täcker för fönster för att nån granne mittemot inte ska se deras kvinna.
Ja, en stor del av deras tillvaro verkar att upptas av detta: att ingen ska se deras kvinnor som oftast är fula som stryk.
Eftersom det inte räcker att gömma tanten bakom tjocka gardiner och trasiga persienner så är fönstren också oftast täckta av smuts. Att tvätta fönster ingår inte i deras sysslor eftersom araberna ändå aldrig tittar ut.
Afrikanerna tvättar fönster någongång ibland. De river sönder persiennerna så de kan glutta ut genom ett hål och iaktta sin omgivning.
Alla dessa folkslag har balkongen endast för att skruva fast en parabol eller dumpa av skräp och gamla kylskåp på.
Citera
2021-08-28, 13:03
Medlem
Det där stämmer även i mitt villaområde. Svenskar pyntar ju och sätter lampor i fönstren och har fina gardiner. Välkomnande och öppet. Invandrare från MÖ har neddragna persienner och det ser riktigt tråkigt och ovälkomnande ut. Så öppenheten känns väldigt mycket större hos svenskar. Eller det handlar väl om tilliten vi har (haft) till andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in