Citat:
Ursprungligen postat av
chimichurri
Betalningsanmärkningar följer inte med utomlands men finns kvar i Sverige. De kan begära utmätning i flera länder men långt ifrån alla. Ett tips är att skriva sig i ett annat land än det man skall jobba i. Tex skriv dig i Italien men jobba i Spanien. Gör man det på rätt sätt så funkar det. Om du har gamla skatteskulder så kommer de att skrivas av efter fem år. Oavsett så måste KFM hitta dig utomlands för att kunna mäta ut lön eller tillgång. Tror inte de lägger tid på det om det inte är stora skulder det handlar om.
Ett annat knep som funkar i många länder där cash its king är att ta betalt i kontanter.

De kan ju också se att du inte gjort en ekonomiskt lysande karriär. Du kan vare sig Spanska eller italienska mer än på turist-nivå. Så osannolikt att du tjänar bra lön där. Normalt utgår vi ifrån; ja då kan du kanske betala ett par tusen i månaden. verkar vara ett slöseri med KFM resurser. Det kan ju komma upp hundratusentals kronor om det inte alls vet var de skall börja leta. Använder de sig av en lokal indrivningsfirma , som man ofta gör idag, så är deras tjänster knappast gratis. Du måste ha en stor skuld och god inkomst för att på något motivera en seriös insats att hitta dig1
Jag hade min lägenhet uthyrd och de smet. KFM kunde inte var paret bodde, så det gav upp. Det enda de hade gjort var a mickla med postlådorna att stod 1360 istället för 1358 på ders postlåda. De visste inte heller var killen jobbade, detta var 2010/12. Jag visste så till sist fick vi tag i dem och killen fick löneutmätning.
Men KFM kunde alltså inte för egen maskin hitta deras bostad inte heller arbetsplats, idag har vi ju skyldighet som arbetsgivare att sicka in lönespec. till KFM varje månad, eller till SKV först.
Men i praktiken kan det alltså bli å här.
Bra råd om Italien/Spanien.