2021-08-25, 14:23
Medlem
freeworldTVs avatar
Om jag flyttar utomlands, kommer mina betalningsanmärkningar från Sverige följa med mig till det nya landet?

Kan Kronofogden begära löneutmätning om man jobbar och befinner sig i ett annat EU-land?
Citera
2021-08-25, 14:26
Medlem
MrMadoffs avatar
Japp men undantaget Danmark tror jag. Men vill du inte bli skuldfri?
Citera
2021-08-25, 14:54
Medlem
Undantaget är Danmark, där kan du inte bli ifråntagen dina tillgångar.

Men se till att alla skulder är hos fogden innan du åker. Inkasso kan komma åt dig i dk eftersom dom säljer skulden till inkassobolag där.
Citera
2021-08-25, 15:11
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeworldTV
Om jag flyttar utomlands, kommer mina betalningsanmärkningar från Sverige följa med mig till det nya landet?

Kan Kronofogden begära löneutmätning om man jobbar och befinner sig i ett annat EU-land?

Betalningsanmärkningar följer inte med utomlands men finns kvar i Sverige. De kan begära utmätning i flera länder men långt ifrån alla. Ett tips är att skriva sig i ett annat land än det man skall jobba i. Tex skriv dig i Italien men jobba i Spanien. Gör man det på rätt sätt så funkar det. Om du har gamla skatteskulder så kommer de att skrivas av efter fem år. Oavsett så måste KFM hitta dig utomlands för att kunna mäta ut lön eller tillgång. Tror inte de lägger tid på det om det inte är stora skulder det handlar om.

Ett annat knep som funkar i många länder där cash its king är att ta betalt i kontanter.
Citera
2021-08-25, 15:12
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadolf
Undantaget är Danmark, där kan du inte bli ifråntagen dina tillgångar.

Men se till att alla skulder är hos fogden innan du åker. Inkasso kan komma åt dig i dk eftersom dom säljer skulden till inkassobolag där.

En skuld hos fogden kan också säljas om det är e-mål så det spelar ingen större roll.
Citera
2021-08-26, 10:17
Medlem
Har en bekant som bor i Filippinerna men är skriven i Belize just av denna anledning. Han bodde tidigare i Thailand, men Intrum Justitia International fick tag på han där så han flyttade till Filippinerna men skrev sig i Belize. Så vad jag förstått måste man finta dom, han påstår att om han lyckas hålla sig gömd i Filippinerna i 10 år utan att bli delgiven så försvinner alla skulder sen.

Stämmer det?
Citera
2021-08-27, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chimichurri
Betalningsanmärkningar följer inte med utomlands men finns kvar i Sverige. De kan begära utmätning i flera länder men långt ifrån alla. Ett tips är att skriva sig i ett annat land än det man skall jobba i. Tex skriv dig i Italien men jobba i Spanien. Gör man det på rätt sätt så funkar det. Om du har gamla skatteskulder så kommer de att skrivas av efter fem år. Oavsett så måste KFM hitta dig utomlands för att kunna mäta ut lön eller tillgång. Tror inte de lägger tid på det om det inte är stora skulder det handlar om.

Ett annat knep som funkar i många länder där cash its king är att ta betalt i kontanter.

De kan ju också se att du inte gjort en ekonomiskt lysande karriär. Du kan vare sig Spanska eller italienska mer än på turist-nivå. Så osannolikt att du tjänar bra lön där. Normalt utgår vi ifrån; ja då kan du kanske betala ett par tusen i månaden. verkar vara ett slöseri med KFM resurser. Det kan ju komma upp hundratusentals kronor om det inte alls vet var de skall börja leta. Använder de sig av en lokal indrivningsfirma , som man ofta gör idag, så är deras tjänster knappast gratis. Du måste ha en stor skuld och god inkomst för att på något motivera en seriös insats att hitta dig1

Jag hade min lägenhet uthyrd och de smet. KFM kunde inte var paret bodde, så det gav upp. Det enda de hade gjort var a mickla med postlådorna att stod 1360 istället för 1358 på ders postlåda. De visste inte heller var killen jobbade, detta var 2010/12. Jag visste så till sist fick vi tag i dem och killen fick löneutmätning.

Men KFM kunde alltså inte för egen maskin hitta deras bostad inte heller arbetsplats, idag har vi ju skyldighet som arbetsgivare att sicka in lönespec. till KFM varje månad, eller till SKV först.

Men i praktiken kan det alltså bli å här.

Bra råd om Italien/Spanien.
Citera
2021-09-19, 04:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Japp men undantaget Danmark tror jag. Men vill du inte bli skuldfri?

Hehe vill och vill, vissa har strulat till sig så för sig själva att de genom normal inkomst inte ens kan betala av skulden under sin livstid. Då kan det vara lockande med en nystart på andra breddgrader.
Citera
2021-09-19, 05:11
Medlem
Skulder till staten driver kronofogden in överallt i världen. Skatt exempelvis.

Civila mål hos inkassobolag i Sverige kan inte driva in I utlandet men de kan sälja skulden till inkassobolag I utlandet som där driver in det.

Sedan är det så att kronofogden inte kan driva in civila mål I utlandet, men ägare av skulden kan gå till domstol i utbildningen för att få beslut på att skulden är laglig. Det sker väldigt sällan, för då måste ägare av den civila skulden veta vem du är och var du bor samt ha ork och intresse för att driva in en skuld.

Jag vet människor som startat om i andra länder efter att de fått skulder i Sverige. Det verkar som att de allra flesta slipper betala. Det är för svårt för kronofogden att hinna med alla som drar på sig lån och sedan drar.

I normalfallet kan du dra från skulder I Sverige, det är sant att du kanske klarar dig från att betala delar, men kanske inte alla krav.
Senast redigerad av itsaek 2021-09-19 kl. 05:17.
Citera
2021-09-19, 08:06
Medlem
Anmärkningar försvinner ju efter 3 år, är det då lönt dra från Svedala pga det ?

Ta tag i skiten och sök sanering istället om nu skulderna är stora
Citera
2021-09-19, 08:32
Avslutad
Det går också att stå som pendlare till Norge.
Dvs du begär ett d-nummer.

Då är du på pappret bosatt i sverige men jobbar i norge.

Då kan dom inte heller komma åt dina pengar eller kräva in pengarna från norge
Citera
2021-09-25, 19:25
Medlem
Hej.

Jag ska släppa alla mina betalningar på mina lån denna månad .Så jag undrar hur länge det tar innan man hamnar hos kronofogden och får löneutmätning.?

Klart det är svårt att säga men bara en ungefärlig tid tänker jag.

Och måste alla mina lån komma till fogden innan man får löneutmätning eller räcker det med att ett lån kommer dit?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in