• 1
  • 2
2021-08-25, 13:44
Medlem
Tänkte höra om någon här jobbar som fastighetstekniker eller har koll på vad de har i lön. Funderar på att plugga till det men skulle vilja få ett hum på vilka nivåer lönen ligger på.
Att googla löner brukar inte ge så mycket för det är utifrån statistik och inte verklighet.
Citera
2021-08-25, 13:47
Medlem
badsaltads avatar
Hade en vän som var fastighetstekniker som fick ut 25 efter skatt. Han var dock son till nån chef och inte heller utbildad eller duktig på sitt jobb.
Citera
2021-08-25, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badsaltad
Hade en vän som var fastighetstekniker som fick ut 25 efter skatt. Han var dock son till nån chef och inte heller utbildad eller duktig på sitt jobb.
Ok, ja det är väl inte heller så rättvisande om hans pappa var chef.
Var han fastighetstekniker eller var han fastighetsskötare? För tekniker sköter mer drift och justering av ventilation och andra tekniska sysyem. Medans fastighetsskötare har mer skötsel av fastigheter.
Citera
2021-08-25, 14:39
Medlem
Jag är utbildad fastighetstekniker. Har dock aldrig jobbat som det då jag tyckte äldrevården passade mig bättre och istället tog en sådan anställning.
Är också lite intresserad av eventuell lön.
Citera
2021-08-25, 14:41
Medlem
magpests avatar
Drifttekniker har bättre lön. En fastighetstekniker har omkring 28 000 i bruttolön.
Citera
2021-08-25, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Drifttekniker har bättre lön. En fastighetstekniker har omkring 28 000 i bruttolön.
Har du det eller känner du någon som har det?
Vad är skillnaden på en drifttekniker och fastighetstekniker? Vad har en drifttekniker i lön?
Senast redigerad av Norrumea 2021-08-25 kl. 15:03.
Citera
2021-08-25, 14:58
Medlem
Kione211s avatar
Citat:
Kanske 28 räcker om en har kontroll på fria aktiviteter!?
Citera
2021-08-25, 15:42
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrumea
Har du det eller känner du någon som har det?
Vad är skillnaden på en drifttekniker och fastighetstekniker? Vad har en drifttekniker i lön?
Nej, men jag känner många i detta yrke. De har börjat som fastighetstekniker och sedan blivit drifttekniker. Deras bruttolön är omkring 34 000. Nästan alla har glidit från att vara fastighetstekniker till att vara drifttekniker. Ingen av dem är utbildade till drifttekniker.

Skillnaden mellan fastighetstekniker och drifttekniker är ganska liten. Det finns dock oftast både fastighetstekniker och drifttekniker på samma arbetsplats. Jag skulle säga att en fastighetstekniker ofta är ute och fixar småfel samt lättare underhåll (byter luftfilter med mera) medan en drifttekniker övervakar driften (men denne kan också byta luftfilter). Blir det ett större driftstopp är det driftteknikern som måste rycka ut och åtgärda problemet.
Citera
2021-08-25, 16:10
Medlem
KingsBishops avatar
Har ganska god insyn i branschen. Det kan vara lite rörigt mellan olika företag vad som benämns som vad.

Fastighetsskötare är i regel lägst betalda ca 25-30 000. Arbetet består ofta av lägenhetsunderhåll och i visa fall även yttre skötsel.

Fastighetstekniker (som i vissa fall är samma som drifttekniker) har mer tekniska arbetsuppgifter. Antingen i form av drift och underhåll av VVS system (lika en drifttekniker) men i vissa fall även underhåll i lokaler/lägenheter. Lön skulle jag säga ligger mellan 30-35 000.

Drifttekniker (tidigare maskinist) utför uteslutande drift underhåll av VVS system. I vissa roller kan det även inge djupare analyser samt energibesparande åtgärder samt i viss mån budgetering eller arbetsledning. Löner ligger mellan 35-40 000.

Detta gäller i fastighetsbranschen, Drifttekniker kan även arbeta på t.ex. värmeverk. Där har jag mindre koll på arbetsuppgifter samt lön, men jag antar att det är ungefär lika.

Min erfarenhet är att de stora driftbolagen slänger sig lite olika med begreppen, och kallar teknikerna lite vad som. Det kan skilja väldigt mycket i kompetens märker jag när jag har haft intervjuer med tidigare tekniker (Fastighets-/Drifttekniker)

En sak jag hört (osäker på om det stämmer?) är att drifttekniker mer och mer har bytt namn till fastighetstekniker just för att många förknippar drifttekniker med datatekniker (tänk IT-drift).
Senast redigerad av KingsBishop 2021-08-25 kl. 16:12. Anledning: Komplettering
Citera
2021-08-25, 16:15
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:

Drifttekniker går ofta skift. Det är f ö nästan samma utbildning förutom de branschspecifika ämnena. Mitt tips är att läsa till på marina sidan (maskinist?) då kan man jobba på sjön OCH på land. Både fastighet och driftjobb.
Citera
2021-08-25, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingsBishop
Har ganska god insyn i branschen. Det kan vara lite rörigt mellan olika företag vad som benämns som vad.

Fastighetsskötare är i regel lägst betalda ca 25-30 000. Arbetet består ofta av lägenhetsunderhåll och i visa fall även yttre skötsel.

Fastighetstekniker (som i vissa fall är samma som drifttekniker) har mer tekniska arbetsuppgifter. Antingen i form av drift och underhåll av VVS system (lika en drifttekniker) men i vissa fall även underhåll i lokaler/lägenheter. Lön skulle jag säga ligger mellan 30-35 000.

Drifttekniker (tidigare maskinist) utför uteslutande drift underhåll av VVS system. I vissa roller kan det även inge djupare analyser samt energibesparande åtgärder samt i viss mån budgetering eller arbetsledning. Löner ligger mellan 35-40 000.

Detta gäller i fastighetsbranschen, Drifttekniker kan även arbeta på t.ex. värmeverk. Där har jag mindre koll på arbetsuppgifter samt lön, men jag antar att det är ungefär lika.

Min erfarenhet är att de stora driftbolagen slänger sig lite olika med begreppen, och kallar teknikerna lite vad som. Det kan skilja väldigt mycket i kompetens märker jag när jag har haft intervjuer med tidigare tekniker (Fastighets-/Drifttekniker)

En sak jag hört (osäker på om det stämmer?) är att drifttekniker mer och mer har bytt namn till fastighetstekniker just för att många förknippar drifttekniker med datatekniker (tänk IT-drift).
Tack för ett riktigt bra svar och vad skillnaderna är. Jag märkt att vissa fastighetsbolag söker drifttekniker och vissa söker fastighetstekniker men arbetsuppgifterna ser likadana ut. Kan vara som du säger att man börjar fasa bort ordet drifttekniker för att det förknippas mer med it drift. Såg t.ex på unionens lönestatistik så var en drifttekniker någon som sköter underhåll på it system.

Såg även att vissa utbildningar benämner drift/fastighetstekniker. Vet inte om den här täcker allt https://ya.se/yrkeshogskola/drift-oc...ghetstekniker/
Senast redigerad av Norrumea 2021-08-25 kl. 16:36.
Citera
2021-08-25, 22:32
Medlem
Halte Haralds avatar
Hej!

Det kan variera väldigt men runt 30-35k innan skatt är väll rimligt. Sen beror det på vilka kunskaper du sitter på.
Har du en elektriker bakgrund och kan utföra felsökning inom styr/regler så kan du hoppa upp några tusenlappar om du är hos rätt företag.

"Fastighetstekniker / Driftekniker" Är ett väldigt brett begrepp!
Jag är anställd som drifttekniker (2 års erfarenhet fr tidigare jobb som "vaktmästare") och jag kan ena dagen skruva i någons duschdraperi för att nästa dag dra fram ny matning till ett kylaggregat hos ett företag. Väldigt varierat.

Jag ligger på 30K innan skatt, dock ser jag det lite som en räkmacka då jag lär mig enormt mkt av äldre/mer erfaran kollegor och kommer försöka "avancera" framöver.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in